Kommentar af 
Svend Brinkmann

Brinkmann om Hummelgaards nazi-sammenligning: "Svært at komme i tanke om noget mere historieløst"

Mennesker har krav på beskyttelse, trosforestillinger har ikke. Tilhængerne af koranloven har fra politisk hold opført sig pinagtigt, særligt justitsministerens sammenligning med en aktion fra 1943, hvor jødiske toraruller blev reddet fra nazisterne, er en håbløs parallel.

En iranskfødt kunstner rev koranen itu i en protest mod undertrykkelse af kvinder, hvorefter justitsministeren irettesatte hende. Vi har altså en justitsminister, der fortæller en kunstner, hvordan hun bør udøve sin kunst. Dette burde oprøre både kunstnere og den øvrige befolkning, skriver Svend Brinkmann.
En iranskfødt kunstner rev koranen itu i en protest mod undertrykkelse af kvinder, hvorefter justitsministeren irettesatte hende. Vi har altså en justitsminister, der fortæller en kunstner, hvordan hun bør udøve sin kunst. Dette burde oprøre både kunstnere og den øvrige befolkning, skriver Svend Brinkmann.Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix
Svend Brinkmann
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Koranafbrændinger har nu fyldt den offentlige debat i mere end en måned. Man kan sige, at det er en ganske lille sag i sammenligning med verdens øvrige problemer, men omvendt bringer spørgsmålet os helt ind i kernen af, hvad vi ønsker af et samfund, og derfor er den vigtig.  

Som bekendt er sagen indtil videre endt med regeringens forslag til en lov, der forbyder "utilbørlig behandling af genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund", hvilket ser ud til at få langt større konsekvenser for ytringsfriheden og den kunstneriske udfoldelse, end der var lagt op til med regeringens oprindelige ønske om en "juridisk nålestiksoperation". 

Som Charlie Hebdos chefredaktør, Gérard Biard, har udtrykt det i Altinget, så vil den nye lov reelt legitimere blasfemibegrebet, åbne døren for alle mulige former for censur og "stå i modsætning til 200 års kamp fra europæiske intellektuelle, kunstnere og politiske ledere for at adskille det offentlige liv fra religionerne og deres doktriner for at frigøre den enkeltes tanke- og ytringsfrihed."

Selvom Biard her udtrykker sig med fransk patos, har han i mine øjne ret, og hvis nogen er berettiget til at anvende en sådan retorik, må det være Charlie Hebdos chefredaktør. 

Gennem årene har jeg løbende deltaget i den offentlige debat om flygtninge, indvandring, integration og islam. Jeg har argumenteret imod de former for lovgivning, jeg mener, har været urimelige og diskriminerende, herunder smykkeloven, burkaloven, håndtryksloven og loven om dobbeltstraf i ghettoområder, ligesom jeg vedholdende har kritiseret Inger Støjbergs lovbrud og fordrejninger i den instrukssag, der endte med en dom i rigsretten.

Jeg nævner dette for at forklare, at min modstand mod koranloven på ingen måde bunder i et ønske om at genere muslimer. Jeg er vel det, der ofte kaldes humanist i denne debat.

I et liberalt demokrati bør man skelne fundamentalt mellem ytringer, der chikanerer personer, og ytringer, der angriber ideer, eksempelvis som de er formuleret i en religiøs bog.

Svend Brinkmann

Enhver demokratisksindet borger bør i mine øjne kritisere de apartheidlignende forslag, som eksempelvis Stram Kurs har fremsat, og vi bør forsvare religiøse mindretals ret til at leve frit i vores land.  

Men vi skal samtidig huske, at den frihed, som sikrer minoriteternes ret til at tænke, tro og tale, som de ønsker, er den samme frihed, som sikrer alle borgeres ret til at kritisere andres tanker, tro og tale. Også på krasbørstige, provokerende og, ja, forhånende måder. 

Jeg kender ingen, som går ind for ubegrænset ytringsfrihed. Det er godt, at vi har lovgivning, der gør, at man kan dømmes for at chikanere andre mennesker eller krænke andres ære, hvilket Rasmus Paludan i øvrigt er dømt for.  

Men i et liberalt demokrati bør man skelne fundamentalt mellem ytringer, der chikanerer personer, og ytringer, der angriber ideer, eksempelvis som de er formuleret i en religiøs bog. At andre mennesker kan blive sårede over, at ord og ideer, der er nedfældet i en bog, kan blive brændt af eller makuleret, må man desværre tage med.  

Mennesker har krav på beskyttelse. Trosforestillinger har ikke. Og det er galt på et helt fundamentalt niveau, hvis lovgivningen beskytter bøger, man selv har købt og betalt, fordi det gør mennesker kede af det, når de ødelægges som led i en politisk manifestation. 

Der er flere i debatten, der har argumenteret for, at det er vold at ødelægge koranen – og at man derfor angriber mennesker, når man ødelægger bogen – men det er en så voldsom udvidelse af voldsbegrebet, at begrebet bliver meningsløst.

Læs også

Så vil det også være vold, når en anmelder kritiserer en forfatters bog sønder og sammen, fordi det gør forfatteren ked af det. I svage øjeblikke kan man som forfatter godt ønske sig, at meget kritiske anmeldelser blev forbudt, men så er det jo godt, at der findes principper og ikke kun følelser. 

Tilhængerne af koranloven har fra politisk hold opført sig pinagtigt. Først var det slet ikke en ytring, når koranafbrænderne ytrede sig kritisk ved at brænde koranen.  

Så viste det sig, at en iranskfødt kunstner – Firoozeh Bazrafkan – rev koranen itu i en protest mod undertrykkelse af kvinder, hvorefter justitsministeren kunne retlede hende og fortælle, at hun i stedet burde "skabe noget, skrive noget, male noget, hugge noget i sten, lave noget musik, hvad ved jeg, i stedet for at ødelægge ting".  

Vi har altså en justitsminister, der fortæller en kunstner, hvordan hun bør udøve sin kunst! Dette burde oprøre både kunstnere og den øvrige befolkning. 

Senest sammenlignede justitsministeren så koranlovens forbud mod afbrænding med en aktion i 1943, hvor ti jødiske toraruller blev reddet fra nazisterne, der ville ødelægge dem.

Nazisternes bogafbrændinger har absolut intet med de aktuelle sager at gøre, og det gør helt ondt i øjnene at læse om disse håbløse paralleller.

Svend Brinkmann

Det er svært at komme i tanke om noget mere historieløst: At drage en parallel mellem et morderisk, totalitært regime, der begår folkemord og indfører censur på den ene side, og så to til tre marginale koranafbrændende randeksistenser og en avantgardekunstner på den anden side, der aktionerer imod undertrykkelse.

Nazisternes bogafbrændinger har absolut intet med de aktuelle sager at gøre, og det gør helt ondt i øjnene at læse om disse håbløse paralleller. 

Formanden for landets dommerfuldmægtigforening, Nina Palesa Bonde, udtrykte det allermest skammelige i koranloven på klareste vis i Altinget: "Vi har (med koranloven, red.) vist de kvinder som fængsles, dømmes, piskes eller stenes til lyden af recitationen af guds ord, at de hellige skrifter er bedre beskyttet i Danmark, end deres krop og liv er i de lande, hvor kravene kommer fra." 

Hvad så herfra? Hvis loven bliver vedtaget, behøver man ikke være professor i psykologi for at forudsige, at det vil føre til en eskalation i aktioner. Man gør de få koranafbrændere til martyrer, der med et forbud har fået det perfekte benspænd til at udvikle kreative måder at omgå loven på. Så kan der komme nye krav fra de islamiske lande, og det bliver skruen uden ende. 

Man burde i stedet have sagt: Kære muslimske medborgere, det er virkelig synd for jer, at de få koranafbrændere sårer jeres følelser, og vi forstår godt, at det er svært at trække på skuldrene af det efter årtiers forsøg på at genere jer. Men ytringsfriheden er også jeres.  

Når man først begynder at indskrænke den, fordi nogle bliver kede af det, så kan det desværre hurtigt blive andre minoriteter end koranafbrænderne og avantgardekunstnerne, det går ud over. Det er ikke, fordi vi ikke kan lide jer, at nogle af os er oprørte, men fordi vi vil forsvare en frihed, der også er jeres.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Svend Brinkmann

Professor, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet, forfatter
ph.d. (Aarhus Uni. 2006), cand.psych. (Aarhus Uni. 2002)

Peter Hummelgaard

Justitsminister, MF (S)
cand.jur. (Københavns Uni. 2012)

0:000:00