Debat

Præst: Spiritualiteten strømmer gennem befolkningen – og det er en åndelig gave til folkekirken

Med meditationsgudstjenester og pilgrimsvandringer har vi i kirken været gode til at afkode den folkelige længsel efter ro, eftertanke og fred. Spørgsmålet er nu, om vi er der på samme måde, når det gælder dæmoner, afdøde og den slags, skriver Thomas Frovin.

"Spiritual-but-not-religious"-bølgen skyller henover hele Europa i disse år, hvor en bevægelse af mennesker finder mening, vejledning og håb i 'spiritualiteten', skriver sognepræst Thomas Frovin.
"Spiritual-but-not-religious"-bølgen skyller henover hele Europa i disse år, hvor en bevægelse af mennesker finder mening, vejledning og håb i 'spiritualiteten', skriver sognepræst Thomas Frovin.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Jeg tilbyder dig nu muligheden for at lade englene træde ind i dit univers igennem mig."

"Hvem anbefaler I til afdøde-kontakt?"

"Jeg vågnede, og jeg ved, at en mørk skikkelse tog hårdt fat om mit hoved, og jeg så ind i huller eller manglende øjne, der hvor øjnene skulle have været. Hvad var det?"

I forskellige online-fora er der plads til uden fordomme at fortælle om sine erfaringer og møde ligesindede, der også har gjort sig erfaringer med 'det åndelige'. Her kan man stille spørgsmål og møde mennesker, der har arbejdet med at dygtiggøre sig indenfor kontakter og indsigter i "det spirituelle".

Men man behøver såmænd ikke engang kigge efter de lommer af internettet, hvor man sjældent selv kommer, for at finde udtryk for den folketro, som i disse år ser ud til at blive mere udtalt.

Evner vi at møde den åndelige nysgerrighed med vores egen nysgerrighed? Tør vi dygtiggøre os på disse ting?  

Thomas Frovin
Sognepræst, Apostelkirken

I Kristeligt Dagblads podcast "Liv & Sjæl" udtalte videnskabsmennesket Rane Willerslev, at "samtidig med Jesus tror jeg jo også på ånder ude i naturen, efter det jeg har oplevet i Sibirien. De er der også, og dem kan man jo også henvende sig til." 

Disse snapshots af virkeligheden udtrykker et hjørne af danskernes tro, som mere end nogensinde lever og trives i bedste velgående. De repræsenterer menneskers levede tro og erfaringsvirkelighed. 

Pak det moderne og rationelle lidt væk

Måske det er en gave til folkekirken? For er der noget, de kalder på, så er det en teologisk forankring. En genforankring i kristendommens univers.

Danskerne er efter alt at dømme ikke mindre religiøse, end de plejer at være, og der er intet, der tyder på, at de som sådan er ved at blive ateistiske. Tværtimod skyller "spiritual-but-not-religious"-bølgen henover hele Europa i disse år. Det er en bevægelse af mennesker, som ikke kan genfinde sig i en 'religiøs' identitet bundet til gamle dogmer og bygninger, men som i stedet finder mening, vejledning og håb i 'spiritualiteten'. 

Men hvordan går det så med den genforankring – og hvem står egentlig i vejen for den?

Man kunne måske tro, at det er disse åndeligt nysgerrige mennesker, men spørgsmålet er, om vi, der står i kirken, er forberedte på at være til stede i samtaler, hvor emnet kan kredse om erfaringer af engle og dæmoner, eller andres oplevelser af det meningsfulde i at henvende sig til en afdød. 

Læs også

Der findes snart ikke det sogn med respekt for sig selv, som ikke afholder meditationsgudstjeneste, pilgrimsvandring eller noget lignende. Jeg tror, at vi i kirken har været gode til at afkode den folkelige længsel efter ro, eftertanke og fred. Måske fordi det, vi fornemmer som strømninger i befolkningen, i virkeligheden også er noget, vi kender fra os selv.

Er vi der så på samme måde, når det kommer til dæmoner, afdøde og den slags? Evner vi at møde den åndelige nysgerrighed med vores egen nysgerrighed? Tør vi dygtiggøre os på disse ting?

Det slår sig jo unægtelig noget på teologien i en postmodernistisk aftapning at tale om det her. Og det kan slå sig endnu mere på den enkeltes blufærdighed, hvis et menneske spørger til personlig erfaring. Den slags plejer vi ikke at tale så højt om. Det hører til i visse teologiske reservater.

Men spørgsmålet er, om ikke vi skal pakke vores modernitet og rationalitet bare lidt væk for at tage imod den gave, som den åndelige nysgerrighed er til kirken. 

Måske vi skal pudse Paulus' nådegavekatalog af og huske på det, næste gang vi møder et menneske, der oplever at have fået særlig indsigt fra oven

Thomas Frovin
Sognepræst

Paulus' nådegavekatalog skal pudses af

Teologiens udvikling de seneste 100 år har måske ikke frataget en række mennesker kirken som et hjemsted, fordi deres erfaringer mere flugter med de bibelske beretningers voldsomme historier om englebesøg og besættelser, end den flugter med en lidt steril og ordtung forklaringstro.

Det kan være, at det er os, der trænger til at få oversat de bibelske beretninger tilbage, så vi kan medvirke til, at menneskers åndelige erfaringer møder forståelse og udlægning i en kirkelig tradition. 

Måske vi skal pudse Paulus' nådegavekatalog af og huske på det, næste gang vi møder et menneske, der oplever at have fået særlig indsigt fra oven.

Måske vi skal finde frimodighed i Jesu umiddelbare anerkendelse af dæmoners eksistens næste gang, vi bliver spurgt til det. Og kan vi lægge menneskers oplevelser af engle til de fortællinger, vi forvalter, som et udtryk for Guds fortsatte deltagelse og medvirken i den verden, han har skabt?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00