VK belønner initiativ - slaphed straffes

Virksomheder, der ikke lever op til regeringens oplæg om "Noget for noget", vil snart mærke hammeren falde. Modsat vil de, som vil gøre en ekstra indsats blive belønnet og slippe for f.eks. fødevaremyndighedernes kontrol.
Claus Iversen

Det er vigtigt at synliggøre den enkeltes ansvar overfor samfundet, og støtte de personer og virksomheder der kan og vil. Det er et opgør med nutidens konsekvensløshed, og en synliggørelse af regeringens principper om et bæredygtigt samfund.

Claus Hjort Frederiksen (V)
Beskæftigelsesminister
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) og justitsminister Lene Espersen (K) fremlagde i dag på Christiansborg regeringens oplæg om "Noget for noget".

Regeringen vil belønne dem, der vil og kan, mens den vil gøre livet surere for dem, som ikke vil eller som begår ulovligheder:

"Det er vigtigt at synliggøre den enkeltes ansvar overfor samfundet og støtte de personer og virksomheder, der kan og vil. Det er et opgør med nutidens konsekvensløshed, og en synliggørelse af regeringens principper om et bæredygtigt samfund," sagde Claus Hjort Frederiksen, der kaldte oplægget for ideologisk.

Dagens pressemøde var derfor en "reklame" for regeringens indsats på dette område og en konkretisering af, hvad borgere og virksomheder kan vente sig.

Dokumentation
Læs her redegørelsens kapitel med eksempler fra fødevareområdet:


Kontrol på fødevare- og landbrugsområdet
Dansk fødevarelovgivning bygger på det princip, at en virksomhed selv har ansvaret for at sikre, at de fødevarer, som den producerer eller sælger, er i orden. Dette produktansvar løftes og dokumenteres via egenkontrol.

Egenkontrol indebærer, at virksomhederne udarbejder egenkontrolprogrammer, der skal sikre, at fødevarerne ikke udgør nogen sundhedsrisiko, og at produktion og håndtering lever op til reglerne.

Ved at gennemføre egenkontrol får man et godt overblik over de risici og fejl, der typisk opstår i produktionen.

Det er Fødevaredirektoratets opgave at kontrollere, at virksomhederne har styr på deres egenkontrol og i øvrigt at føre tilsyn med virksomhederne gennem stikprøvekontroller.

I egenkontrolprogrammet indgår blandt andet en risikovurdering af de enkelte arbejdsprocesser, beskrivelse af målinger og udstyr, hyppighed, hvem der har ansvaret, og hvordan man forebygger eventuelle fejl. Afhængig af, hvor stor en indsats virksomhederne gør på de enkelte områder, kan kontrollen af de enkelte indsatsområder justeres.

Virksomheder og landbrug, der lever op til både de nationale og EU-fastsatte regler på fødevare- og landbrugsområdet, skal under hensyn til den behovsorienterede kontrol ikke kontrolleres i lige så høj grad, som de virksomheder og landbrug, der ikke lever op til kravene. De virksomheder og landbrug, hvor forholdene er i orden, vil således blive belønnet med færre tilsynsbesøg fra kontrolmyndighederne. En væsentlig forudsætning for at holde orden i eget hus er et velfungerende egenkontrolprogram.

Som eksempel kan nævnes en igangværende omlægning af mælkekontrollen, hvor et stærkt udvidet og forbedret egenkontrolsystem på mejerier og bedrifter ”belønnes” med en betydelig reduktion i den offentlige kontrol.

Smiley som bevis på høj fødevarekvalitet
Fødevaredirektoratet kontrollerer, om danske virksomheder overholder fødevarereglerne. Efter hvert tilsyn udarbejder den tilsynsførende en rapport, som skal hænges op med det samme i butikken på et synligt sted. Det kan for eksempel være på døren ind til butikken.

Der udføres kontrol i to typer virksomheder: Detail- og engrosvirksomheder.

Detailvirksomheder tildeles en ”smiley”, som findes i 4 kategoier. Engrosvirksomheder får ikke ”smiley’er”.

Det kan ske, at tilsynsbesøget ender med en sur smiley, idet den tilsynsførende konstaterer forhold, som ikke er i orden, og som virksomheden skal rette op på. I disse tilfælde kan virksomheden bestille et nyt tilsyn og få besøg inden for 5 dage. Har virksomheden fået rettet op på manglerne, vil man få en god smiley.

Den nye kontrolrapport viser først den nye smiley, mens den sure smiley rykker ned på anden pladsen. Den sure smiley kan stadig ses. Men smileyresultatet viser, at virksomheden har taget konsekvensen af den dårlige karakter og rettet op på problemerne.

Fra 15. januar 2004 har såvel forbrugere som virksomheder kunnet gå på www.fdir.dk/smiley og klikke sig ind på tilsynsrapporter for detail- og engrosvirksomheder.

Smiley-hjemmesiden har været velbesøgt. I løbet af de første uger har der været omkring 90.000 brugere.

Smiley-hjemmesiden tilbyder forbrugerne relevant og aktuel information og dermed mulighed for at vælge virksomheder med ordentlige forhold. Virksomheder med orden i eget hus opnår med ordningen positiv omtale ved de gode kontrolresultater. Det giver også andre virksomheder incitament til at få orden i sagerne.

Ordningen skulle gerne føre til, at flere virksomheder får taget hånd om problemerne, så fødevarestandarden i samfundet stiger.

Alt om kost
Projekt ”Alt om kost” har som hovedformål at rådgive om, hvordan madordninger på skoler og daginstitutioner kan etableres. Det er tanken, at skoler og institutioner etablerer madordninger via hjælp til selvhjælp.

Virkemidlerne er et rejsehold, der gratis kan rekvireres af institutioner og beslutningstagere, en hotline, som institutionerne kan ringe til, og en hjemmeside, www.altomkost.dk, der blev lanceret i 2002. Hjemmesiden er et redskab til skoler, institutioner og andre forbrugere til at skaffe sig viden om mad og ernæring.

De, der ønsker at etablere madordninger, kan derfor ringe efter rejseholdet, som vil hjælpe med at få ordningen op at stå.


0:000:00