Debat

Tænketanken Europa: Danskerne kan ikke både være beskyttet af EU og have et forbehold

Vi kan ikke både have beskyttelse mod en ellers lidt for truende verden og samtidig have beskyttelse mod en lidt for nær Union. Danskernes holdning til en EU-hær er paradoksal, skriver Catharina Sørensen.

Selvom forsvarsdebatten lige nu rykker hurtigt i EU, er det under halvdelen af danskerne, der kan udpege "forsvar" som et af Danmarks forbeholdsområder, skriver Catharina Sørensen.
Selvom forsvarsdebatten lige nu rykker hurtigt i EU, er det under halvdelen af danskerne, der kan udpege "forsvar" som et af Danmarks forbeholdsområder, skriver Catharina Sørensen.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Catharina Sørensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når Altinget spørger, om EU skal have sit eget forsvar, er tidsperspektivet centralt. For hvis svaret en dag er "ja", ligger resultatet et godt stykke ude i fremtiden.

Temadebat

Skal EU have sit eget forsvar – og hvor efterlader det Danmark?

EU har siden 2016 præsenteret en række konkrete initiativer og afsat milliarder af kroner, der skal styrke EU's evne til at forsvare sig selv.

Senest har Frankrigs præsident Emmanuel Macron efterlyst større ambitioner for en europæisk forsvars- og sikkerhedspolitik, så Europa ikke skal sætte al sin lid til USA, når det kommer til Unionens sikkerhed. Desuden har man efter tysk forslag indledt et omfattende arbejde, der på baggrund af en fælles trusselsvurdering skal munde ud i en EU-forsvarsstrategi senest i foråret 2022.

Altinget benytter anledningen og spørger et hold af debattører:

  • Er tiden inde til, at EU styrker sit forsvar og i givet fald hvordan?
  • Hvad er det helt konkret præsident Macron har i tankerne, når han siger, han vil styrke EU’s forsvar?
  • Hvor efterlader det Danmark, der er bundet af et forsvarsforbehold, hvis EU kører sololøb på forsvarsområdet?
  • Hvor stiller de andre Nato-lande sig? Ikke mindst USA og Storbritannien.
  • Og kan det true det transatlantiske samarbejde?

Panelet er:

Trine Bramsen (S), forsvarsminister

Martin Lidegaard (R), forsvarsordfører og tidl. udenrigsminister

Søren Espersen (DF), forsvarsordfører

Niels Flemming hansen (K), forsvarsordfører

Catharina Sørensen, vicedirektør, Tænketanken Europa

Kristian Søby Kristensen, seniorforsker, Center for Militære Studier, Københavns Universitet

Cecilie Felicia Stokholm Banke, enhedsleder, seniorforsker, DIIS

Sten Rynning, professor, Institut for Statskundskab, SDU

Christine Nissen, forsker i europæisk sikkerhed, DIIS 

27 landes våbensystemer, kommandostrukturer og militærplanlægning er ikke noget, et par EU-erklæringer og forordninger kan smelte sammen til en helhed, og det er på trods af, at de fleste EU-lande i årtier har været medlemmer af NATO.

Noget så relativt basalt som at udvikle fælles trusselsvurderinger var et nyt og stort skridt for EU, da det blev vedtaget sidste år. 

At der i dag er turbo på det europæiske forsvarssamarbejde, der i årtier ellers har ført en ganske stille eksistens, skyldes formentlig, at flere lande i dag siger "måske" til spørgsmålet om det fælles forsvar.

Det er for eksempel slående, at alle medlemslande med undtagelse af Danmark og EU's mindste land, Malta, har ønsket at deltage i PESCO, et frivilligt samarbejde om militær integration, der oprindelig kun var tiltænkt en håndfuld lande. Selv såkaldt neutrale lande som Irland og Sverige er med. 

Dansk forbehold har stadig hold i befolkningen
Danmarks fravær skyldes forsvarsforbeholdet, der blev til ved en folkeafstemning for snart 30 år siden.

54 procent ser gerne Danmark "gå med i et tættere og forpligtende europæisk forsvarssamarbejde", mens 29 procent er imod.

Catharina Sørensen
Vicedirektør, Tænketanken EUROPA

At verden har ændret sig markant siden da, er ikke mindst tydeligt, hvis man tænker på, at ingen danskere i 1992 havde prøvet at surfe på nettet, eller at Kinas BNP per indbygger i dag er 1000 procent højere, end det var dengang. Men har danskernes holdning til forsvarsforbeholdet også ændret sig?

Nej. I hvert fald ikke, når spørgsmålet handler om at afskaffe et EU-forbehold. Ifølge Tænketanken Europas seneste meningsmåling fra februar 2021 vil 45 procent bevare forsvarsforbeholdet, mens 31 procent vil afskaffe det. 

Billedet fra vores målinger er dog et helt andet, når der spørges ind til dansk deltagelse i EU's forsvarssamarbejde. 54 procent ser gerne Danmark "gå med i et tættere og forpligtende europæisk forsvarssamarbejde", mens 29 procent er imod. en opbakning, der sågar fastholdes, selvom formuleringen skærpes til, at Danmark bør "gå med i en EU-hær". Fordelingen her er 50  procent overfor 31 procent.

Forsvarsparadokset er fraværende i EU-debatten herhjemme
Forsvarsforbeholdet afholder i sagens natur Danmark fra at deltage i sådanne samarbejder. Men at der ligger et paradoks i at ville have forbehold og samarbejde på én og samme tid, er næppe på manges radar.

At have forbehold opleves som en beskyttelse mod en ellers lidt for nærgående Union. At gå med i et tættere forsvarssamarbejde med vores nærmeste naboer opleves som en beskyttelse mod en ellers lidt for truende verden.

Catharina Sørensen
Vicedirektør, Tænketanken EUROPA

Selvom forsvarsdebatten lige nu rykker hurtigt i EU, er det under halvdelen af danskerne, der kan udpege "forsvar" som et af Danmarks forbeholdsområder ud fra en liste med 14 politikområder, og 11 procent der ved, at Danmark er det eneste medlemsland med forsvarsforbehold (tal fra 2019). 

En mulig forklaring på paradokset er, at det netop i fraværet af en bredere debat er den klassiske positionering omkring mere eller mindre EU, der gør sig gældende. At have forbehold opleves som en beskyttelse mod en ellers lidt for nærgående Union.

At gå med i et tættere forsvarssamarbejde med vores nærmeste naboer opleves som en beskyttelse mod en ellers lidt for truende verden. Som i de fleste spørgsmål vil der være noget om begge argumenter, men udfordringen er, at vi ikke kan have begge dele.

Det er der tilsyneladende mange, der tror, og det har stor betydning for Danmark stilling, da det som bekendt er befolkningen, der gennem folkeafstemninger afgør EU-forbeholdenes skæbne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00