Debat

Roger Buch: Kommunerne fortjener ikke deres dystre ry i fiktion og nyhedsmedier

Kommunernes skandaler, svigt og fejl er i århundreder blevet portrætteret i både fiktion og nyhedsmedier. Men sandheden er, at god service, venligt personale og tilfredse borgere er langt mere udbredt end det modsatte, skriver Roger Buch. 

Fiktionen og nyhedsmedierne maler et dystert billede af kommunerne. Men kastes et blik ned i diverse undersøgelser af kommunal og regional service, findes der et generelt yderst positivt billede, skriver Roger Buch.
Fiktionen og nyhedsmedierne maler et dystert billede af kommunerne. Men kastes et blik ned i diverse undersøgelser af kommunal og regional service, findes der et generelt yderst positivt billede, skriver Roger Buch.Foto: DMJX
Roger Buch
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Lad os starte med et tankeeksperiment: I det fiktive land "Fejlbarlia" fungerer intet i kommunerne: Alle servicetilbud, afgørelser og beslutninger er fyldt med fejl, mangler og dårlig service. I det fiktive naboland "Perfektia" er situationen modsat: Alt er fryd og gammen, serviceniveauet er højt, borgerne er tilfredse, og der begås ingen fejl overhovedet.

Ligger de danske kommuner, så tættest på dystopien i Fejlbarlia eller utopien i Perfektia? Det mest sandfærdige bud er, at Perfektia er tættest på virkeligheden.

Det svar overrasker sikkert mange, for det ikke er indtrykket, som fås af den politiske debat og mediedækningen. Tværtimod er der i offentligheden et billede, som ligger ret tæt på Fejlbarlia. Myten har i mange årtier eller ligefrem århundreder været, at kommuner er præget af slendrian, uduelighed og meget andet ondt. Myten er også fasttømret i dansk kultur gennem teater, film, revyer og romaner. 

Kulturens mørkemaleri 

Et af de ældste eksempler er Ludvig Holberg, hvis komedier udstiller, hvor galt det går, hvis folket – som kandestøberen Herman eller bonden Jeppe – får magt over det offentlige i modsætning til dem, som Holberg mener, skal bestemme: kompetente og uddannede mennesker.

En eftersøgning efter en kommunal helt eller kommunal succeshistorie i kunst og kultur vil nok ende forgæves. 

Roger Buch
Centerleder, DMJX

Holbergs fiktionsforsvar for meritokrati afspejler, at han også var professor og skrev nogle af de første danske statskundskabsbøger. Et eksempel er 'Dannemarks og Norges Geistlige og Verdslige Stat' fra 1729, som er en faktuel beskrivelse af det offentlige, der står i skarp kontrast til komedierne. Han udnytter formentlig samtidens kritik af offentlig forvaltning – som til forveksling ligner nutidens. 

Det er måske netop derfor, at Holbergs komedier stadig er så populære 300 år senere. Holberg dokumenterer i virkeligheden netop kritikken af det offentlige, som han afviser med en morale om, at hvis der kom et andet styre – folkestyre – så ville det først gå helt galt. 

Et senere kulturelt nedslag med kritik af kommuner er revyvisen "Ih, hvor er det kommunalt" fra 1936, der fortæller om antihelten Jensen, som:  

"Hver gang han som barn forbi det stolte rådhus gik, 
sa' han med beundring i sit rene barneblik: 
Ih, hvor er det kommunalt! 
Der vil jeg med tiden ind og regne galt, 
mellem spindelvæv og bøger og papire' 
skal jeg sove trygt hver dag fra ni til fire, 
der er lønnen nemlig fyrstelig og sliddet minimalt. 
Ih, hvor er det splitter kommunalt!" 

Visen indfanger magtmisbrug, vennetjenester, dovenskab, inkompetence og meget mere, og tager som de fleste revyviser afsæt i virkeligheden, nemlig en stor skandale som rystede Københavns Kommune.  

Skandalen på kommunens torvekontor er i virkeligheden forklaringen på, at København i dag har en overborgmester. Efter en stor undersøgelse af sagen blev en af løsningerne nemlig at få en overborgmester, som skulle holde øje med de øvrige politikere og ansatte. 

Ingen kommunale helte 

Gamle danske film fra 1950'erne og 1960'erne er også fyldt med korrupte kommunalpolitikere, lige som Matador har en korrupt embedsmand i form af byrådssekretær Godtfred Lund.

Læs også

Mere aktuelt bygger krimiforfatteren Jussi Adler Olsen altid en spydig kommentar om kommunerne ind i sine romaner og gør endda i en enkelt roman 'Selfies' en socialrådgiver til massemorder in spe – som selvfølgelig ender med at mislykkes. 

En eftersøgning efter en kommunal helt eller kommunal succeshistorie i kunst og kultur vil nok ende forgæves – og ellers modtages tips gerne.

Den politiske debat og mediedækningen har samme slagside: fokus på kommunale fejl.

De modsatrettede skævvredne billeder i på den ene side medier, offentlighed og kultur og på den anden side i den kommunale kommunikation peger på et stort behov for eftertanke og selvkritik. 

Roger Buch
Centerleder, DMJX

Men på den anden side kan der trods alt findes positive historier. Ikke mindst i de tilfælde, hvor medier viderebringer kommunale pressemeddelelser.

Mange kommuners nyhedsfeed og pressemeddelelser er nemlig en uendelig strøm af rosenrøde hurra-historier. Det undergraver troværdigheden af kommunikationen og får borgere og journalister til at ignorere kommunikationen – og bliver endnu et eksempel på kommunale uformåenhed. God kommunikation er godt, men troværdig kommunikation er bedre. 

Virkeligheden er yderst positiv 

Et sortmalet billede af kommunerne i kultur og medier. Et modsat glansbillede-agtigt billede i kommunernes kommunikation. Fejlbarlia og Perfektia – hvordan er realiteten så?

Virkeligheden er som altid nuanceret med både godt og skidt samt en masse ind imellem. Men kastes et blik ned i diverse undersøgelser af kommunal og regional service, findes der et generelt yderst positivt billede, som det ses i tabellen. (artiklen fortsætter under tabellen)

Fire ud af fem borgere er typisk tilfredse, mens det som regel kun er 1 ud af 20 borgere, som er direkte utilfredse. Og selv på områder med lavere tilfredshed falder andelen kun til 72-77 procent tilfredse.

Til gengæld er nogle af de laveste tilfredshedsscorer på vitale områder: godt socialt klima i folkeskolen, rengøringen hos de ældre og akutmodtagelse på sygehusene. Så der er klart plads til forbedring, men også plads til stolthed hos mange kommuner, institutioner og ansatte. 

De modsatrettede skævvredne billeder i på den ene side medier, offentlighed og kultur og på den anden side i den kommunale kommunikation peger på et stort behov for eftertanke og selvkritik. 

Kommunikationsfolkene i kommunerne bør tage den overdrevne positive beskrivelse op til kritisk revision. Medier og journalister bør inddrage det positive helhedsbillede i dækningen af fejl og mangler. Og kulturens dystopiske billeder af kommuner... ja, dem er der nok ikke så meget at gøre ved.

Danmarks generelt veldrevne kommuner med ansatte, som hver dag leverer god service, som hjælper borgerne, og som borgerne er tilfredse med, fortjener en beskrivelse med elementer fra såvel Fejlbarlia som Perfektia – altså en mere virkelighedsnær beskrivelse både i medierne og i kommunernes egen kommunikation. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Roger Buch

Centerleder, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
ph.d. (SDU. 1996), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00