Debat

DIF: Bevægelse og e-sport er ikke hinandens modsætninger

Mange e-sportsforeninger er en del af en flerstrenget idrætsforening, som er en naturlig ramme for bevægelse og fysisk aktivitet. I foreningsregi skal bevægelse blot tænkes ind på den rigtige måde, skriver Hans Natorp.

Med de store idræts- og foreningsmuskler, vi har på hylderne i DIF, skal vi naturligvis være med til at skabe nogle gode og sunde rammer omkring e-sporten i foreningslivet, skriver Hans Natorp.
Med de store idræts- og foreningsmuskler, vi har på hylderne i DIF, skal vi naturligvis være med til at skabe nogle gode og sunde rammer omkring e-sporten i foreningslivet, skriver Hans Natorp.Foto: Tyrone Siu/Reuters/Ritzau Scanpix
Hans Natorp
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Gaming, e-sport og digitale fællesskaber fylder meget i børn og unges liv og er en vigtig markør i ungdomskulturen. Det kan ingen være i tvivl om, og det er vi heller ikke i Danmarks Idrætsforbund.

Som Danmarks største børne- og ungeorganisation skal vi involvere os i, hvad der præger og betyder noget i børn og unges hverdag – og forudsætningen for det er, at vi skal forstå de unge og dermed også forstå betydningen af gaming, e-sport og digitale fællesskaber.

Men der er mange tilgange til, hvad e-sport er, og hvad e-sport ikke er. Ofte er grænserne flydende. I DIF betragter vi e-sport som en bred betegnelse, der både inkluderer udøvelse af de populære computerspil som Counter-Strike, Fortnite og League of Legends, men også de mere idrætsnære sportspil som for eksempel Fifa, Virtual Regatta, SIM-racing samt e-cykling, hvor det fysiske element er i højsædet.

Sportsspil i hastig udvikling

E-sporten bringer nye muligheder og fællesskaber ind i vores eksisterende idrætter og specialforbund – synergier vi skal udforske og være nysgerrige på.

Når man tænker DIF og e-sport, så skal man tænke mere bevægelse og fysisk aktivitet i e-sporten.

Hans Natorp
Formand, DIF

Flere af DIF's specialforbund er allerede i dag centrale aktører inden for de såkaldte sportsspil. Sportsspillene ligger tæt på specialforbundenes kerneområde, og sportsspillene er med til at skabe udvikling og nye måder at mødes om idrætten på.

DBU har eksempelvis netop afholdt det første mesterskab i eFodbold (Fifa) for deres bredde-klubber, og har man som de fleste mennesker ikke lige råd til en Porsche GT3, så kan man stadig deltage i danmarksmesterskaberne – blot i den digitale udgave af motorsporten under Dansk Automobil Sports Union (Dasu).

Og i de kolde vintermåneder, hvor vejene er glatte, er Danmarks Cykle Union dybt engageret i aktivering af deres medlemmer i e-cykling – men også som disciplin i børnenes Skole OL. Det er alle gode eksempler blandt mange på, hvordan idrætten og den digitale udvikling kan gå hånd i hånd.

Stærk foreningsledelse og frivillighed

Med de store idræts- og foreningsmuskler, vi har på hylderne i DIF, skal vi naturligvis være med til at skabe nogle gode og sunde rammer omkring e-sporten i foreningslivet. Her skal vi blandt andet bringe mange af vores gode kompetencer fra idrættens verden i spil.

Som mange andre indendørsidrætter var e-sporten også udfordret under corona, hvilket også afspejles af de seneste 2021 medlemstal. Mange e-sportsforeninger er stadig nye og har derfor ikke samme stærke fundament, som mange andre idrætsforeninger. Derfor skal vi hjælpe med at skabe stærkere og mere robuste e-sportsforeninger med fokus på stærk foreningsledelse og frivillighed.

Mange e-sportsforeninger er en del af en flerstrenget idrætsforening, som er en naturlig ramme for bevægelse og fysisk aktivitet. Bevægelse og fysisk aktivitet er DIF's dna, og vores ambition er derfor klar. Når man tænker DIF og e-sport, så skal man tænke mere bevægelse og fysisk aktivitet i e-sporten. Bevægelse og e-sport er nemlig ikke hinandens modsætninger. Tværtimod.

En læringsarena

I foreningsregi skal bevægelse blot tænkes ind på den rigtige måde og med respekt for e-sporten og for den enkelte udøver. Man går jo til e-sport for at dyrke e-sport, og det skal være i fokus.

Temadebat

Hvordan bør fremtiden se ud for e-sport?
E-sport har gennem de seneste år oplevet heftig vækst i Danmark, og det er for mange unge en mulighed for at blive en del af foreningsfællesskaber i det danske foreningsliv. Samtidig rummer e-sporten ifølge kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) "en række udfordringer".

I anledning af den aktuelle debat, som finder sted på Christiansborg, spørger Altinget Idræt, hvordan politikere og interessenter ser fremtiden for e-sport i Danmark.

Skal der gøres mere for at styrke e-sportens organisering, talentarbejde og foreningsfællesskaber? Eller bør der indføres mere regulering af de store udenlandske virksomheder, som tjener penge på at tilbyde spil til børn og unge?

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men e-sporten er samtidig fantastisk til at tiltrække børn og unge, som normalt ikke er en del af foreningslivet: En læringsarena til inkluderende fællesskaber, sociale kompetencer og ansvar for andre – men også en arena, hvor man kan introducere bevægelse og fysisk aktivitet.

Computerspil er lege i sig selv, så hvorfor ikke bruge det i sine øvelser? For eksempel ved at introducere bevægelse kombineret med øvelser i spillet – enten som en del af selve træningen, hvor kommunikation og samarbejde er i højsædet – eller ved blot en aktiv pause, hvor man får rørt sig.

Det har vi i DIF mange spilspecifikke eksempler på, og det er et af DIF's bidrag til at gøre gaming og e-sportskulturen endnu sjovere.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Natorp

Formand, DIF
Ingeniør, Insead Board and Management Program

0:000:00