Debat

Iværksætter om forenklingsudvalgs-rapport: Snusfornuftig og udramatisk

DEBAT: Spørgsmål om politisk-strategisk retning og beregninger udebliver i Forenklingsudvalgets anbefalinger, mener iværksætter og professor Søren Hougaard, der efterlyser studier af forskellige virksomhedstypers betydning for vækst.

<b>COST-BENEFIT</b>: Giver den danske model for erhvervsfremme mest for pengene, spørger direktør, iværksætter og professor Søren Hougaard.<br>
COST-BENEFIT: Giver den danske model for erhvervsfremme mest for pengene, spørger direktør, iværksætter og professor Søren Hougaard.
Foto: Jeppe Bøje Nielsen/Ritzau Scanpix
Maria Bierbaum Oehlenschläger
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren Hougaard
CEO, AMS Group A/S; adj. professor, AAU

Regeringens forenklingsudvalg har netop barslet med en pæn og snusfornuftig rapport, der tegner konturerne af fremtidens erhvervsfremmesystem i Danmark i form af en række anbefalinger og bærende principper.

Udvalgets arbejde, der udspringer af regeringsgrundlaget, er udtryk for rettidig omhu.

Den nuværende erhvervsfremme består af et virvar af programmer og enheder med mere – skabt gennem politisk knopskydning og velment støttelogik af skiftende regeringer over de seneste 25-30 år – og som derfor har savnet en stringent top-downtilgang og konsistens.

Fakta
Deltag i debatten om den danske erhvervsfremmeindsats. Skriv til [email protected].

Så det er på høje tid at se på kludetæppet fra helikopteren og lægge nogle få, klare sigtelinjer frem.

Konsulentagtig snusfornuft
Forenklingsudvalgets anbefalinger handler primært om organisering og styring af erhvervsfremmeindsatsen og i mindre grad om indhold, mål og retning.

Man kan hævde, at fraværet af tal og beregninger svækker helhedsindtrykket: Ingen sparekrav, ingen resultatmål – altså alt for overfladisk og kvalitativ.

Søren Hougaard
CEO, adj. professor, AAU

Nøgletemaerne er konsolidering, specialisering, effektivisering og centralisering. Udvalgets ”betænkning” fremstår således temmelig konsulentagtig og i den forstand upolitisk.

Hvem kan opponere mod saglighed, objektivitet og resultatfokus?

De aktører og politiske niveauer, hvis roller ændres, svækkes eller helt forsvinder, vil naturligt nok protestere og gribe til våben. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at udvalgets forslag er fri for ideologi og afspejler almindelig praktisk sans og behov for at rydde op.

Fravær af tal får svar til at blafre
Forenklingsudvalgets anbefalinger er kemisk rensede for cost-benefit-analyser, krav- og konsekvensvurderinger, kvantitative mål etc.

Man kan hævde, at fraværet af tal og beregninger svækker helhedsindtrykket: Ingen sparekrav, ingen resultatmål – altså alt for overfladisk og kvalitativ.

Omvendt kan det være svært at gendrive konklusioner, når der ikke er et talmateriale at angribe. Svaret blafrer. Kommissoriet har næppe forlangt kolde facts og skarpe investeringskalkuler.

Udvalget forbigår desværre nogle centrale problemstillinger, for eksempel: I hvilket omfang bør man satse på rammevilkår kontra støtteprogrammer?

Giver den danske model mest for pengene?
Den danske tradition for erhvervsfremme har været ”velfærdsorienteret” (læs: støtteprogrammer), snarere end fokuseret på rammebetingelser som for eksempel et konkurrencedygtigt skatteregime.

Hvem siger, at den danske model for erhvervsfremme giver mest bang for the bucks?

Traditionen har også været at støtte i bredden frem for i toppen – altså en egalitær tilgang. Sagen er blot, at ikke alle småvirksomheder og iværksættere er lige vigtige for samfundsøkonomisk vækst. De stationære småvirksomheder har næsten ingen betydning i et vækstperspektiv; det har de innovative iværksættere til gengæld.

En nøgtern og skarp analytisk behandling af disse og andre problematikker kunne lægge op til yderst interessante politiske diskussioner, men har altså været uden for udvalgets skive.

Udvalgets forslag til justering af det organisatoriske setup i erhvervsfremmesystemet fortjener at blive gennemført. Men den egentlige politisk-strategiske kernediskussion udestår.

Dokumentation

Erhvervsfremmesystemet til debat

På Altinget debatterer vi i april måned Danmarks erhvervsfremmeindsats.

Det sker blandt andet på baggrund af Forenklingsudvalgets 26 anbefalinger til erhvervsfremmesystemet. Udvalget lægger i deres anbefalinger op til:

  • En fælles strategi og bestyrelse for hele den decentrale indsats
  • En digital platform og nye Erhvervshuse
  • Færre, landsdækkende klynger og netværk
  • En klar statslig arbejdsdeling
  • Færre ressourcer til evaluering.

Udvalget anbefaler, at de seks regionale vækstfora og Danmarks Vækstråd nedlægges og erstattes af én erhvervsfremmebestyrelse.
Udvalget anbefaler også, at de eksisterende 60 offentligt støttede netværk og klynger reduceres til 10-12 nationale klynger. Dertil kan der være et mindre antal startup-klyngeorganisationer inden for nye erhvervsområder.

Kilde: Erhvervsministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00