Debat

Dansk Erhverv: Kulturturister ikke anderledes end andre turister

DEBAT: Al turisme har et element af kultur i sig, og derfor er der ikke behov for at skelne mellem kulturturisme og turisme. I stedet skal Danmark markedsføres som en kreativ nation, skriver Lars Ramme Nielsen. 

Når Skagens Museum viser malerier i verdensklasse, er det kultur, skriver Lars Ramme Nielsen. 
Når Skagens Museum viser malerier i verdensklasse, er det kultur, skriver Lars Ramme Nielsen. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Ramme Nielsen
Chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv

Der har de seneste uger været indlæg i Altinget om museer og kulturturisme.

Pointerne har været, at samarbejde er godt, og potentialet stort. Det er ikke overraskende. Det er sikkert rigtigt. Men det anviser ingen vej.

Man kunne få den tanke, at så snart begrebet kulturturisme sniger sig ind i et indlæg, en strategi hos Visitdenmark eller i Kulturstyrelsen, så er der en risiko for, at der intet sker.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Eller som en gammel kulturpersonlighed, sangeren Elisabeth G. Nielsen, vist engang formulerede det: "Jo mere man taler om sex, jo mindre bevæger underlivet sig".

Løft blikket
For kernen er jo, at stort set al turisme har et vist mål af kultur i sig. De såkaldte kulturturister er ikke væsensforskellige fra andre turister, viser det sig igen og igen i Visitdenmarks rapporter.

Kernen er jo, at stort set al turisme har et vist mål af kultur i sig. De såkaldte kulturturister er ikke væsensforskellige fra andre turister, viser det sig igen og igen i Visitdenmarks rapporter.

Lars Ramme Nielsen
Chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv

De er blot mere bevidste og opsøgende i deres kulturforbrug.

Der er i forvejen gravet alt for mange grøfter mellem for eksempel storby- og kystturismen. Lad os nu ikke grave endnu en mellem "ikke-kulturturisme" og "kulturturisme". Slip spaderne, og løft blikket.

Da Brøchner Hotels for nylig åbnede dørene til Hotel Ottilia i Carlsbergbyen, bød de indenfor til bygningsarv, kreativitet, design og madkunst.

Når feriehusbureauet Feriepartner Danmark har stiftet en oplevelsespulje, hvor personer, foreninger eller lokale ildsjæle kan søge om tilskud til at iværksætte initiativer, der bidrager til at gøre ferielandet endnu mere spændende og interessant at opleve, så er det kultur.

Og selvfølgelig er det kultur, når Skagens Museum fremviser billedkunst i verdensklasse.

Så langt, så godt. I Dansk Erhverv har vi længe beskæftiget os med krydset kultur – erhverv. Turismen ligger lige i midten.

Nok snak, mere handling
Udvikling, vækst og fremskridt i turismen deler skæbne og potentiale med landets kulturtilbud.

En kommende regering har meget at gøre. For der er behov for et fortsat stålsat blik på grundlæggende rammebetingelser for turismen.

Flere flyruter til landets lufthavne, fjernelse af den planlagte vejskat og lavere afgifter vil være til glæde for turismen og landets kulturinstitutioner og museer.

Læs også

Dansk Erhverv har som udløber af en række 'kultursaloner' og den årlige Vækst med Kultur-konference også konkrete forslag og tiltag.

Vi skal blandt andet blive endnu bedre til at markedsføre Danmark som en kreativ nation.

Det vil sætte skub i eksporten, og det vil øge de eksportindtægter, som det reelt er, når udenlandske gæster besøger museer, gallerier, teatre, festivaler med videre. Dansk Erhverv er en del af et nyt markedsføringskonsortium som del af regeringens "Vækstplan for de kreative erhverv".

Her skal der arbejdes med at udbrede kendskabet til det danske, kreative DNA og markedsføre Danmark som en kreativ nation.

Vi foreslår endvidere et fælles sekretariat mellem Kulturministeriet og Erhvervsministeriet. Vi skal samordne indsatser og styrke viden om kulturerhvervets værdiskabelse.

Der er brug for analyser, der kan understøtte kultur og kreative erhvervs fremdrift, herunder at samle op på arbejdet i det tidligere Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.

Soft power
De dygtigste kulturpersonligheder har stor forståelse for de grundlæggende dynamikker, der får samfundshjulene til at køre rundt.

Og de bedste forretningsfolk ved, at væsentligt for salg og afsætning er at kunne tolke mennesker, forstå konnotationer og kulturelle koder.

De ved, at det ikke er nok at orkestrere Excelark. Man skal også kunne sætte det, man gør, ind i en større sammenhæng. Man skal kunne plukke fra kunst og kultur i det, man laver.

Danske og vestlige virksomheder har succes med soft power, som er båret af kunst og kultur.

Det er commodity, der importeres fra eksempelvis Kina, mens de den anden vej rundt forsøger at kopiere en livsstil.

Det, der overordnet driver det, der giver konkurrencefordele og ekstra værdi for en virksomhed, er det immaterielle.

Og det er her, at kunst og kultur for alvor byder sig til.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør for turisme, kultur og oplevelseøkonomi, Dansk Erhverv
cand.scient.pol (Aarhus Uni. 2001)

0:000:00