Dansk Komponistforening: Sæt grøn omstilling øverst på den kulturpolitiske dagsorden
Danmarks kulturliv kan bidrage til at skabe den forandring, der er nødvendig for, at vi som samfund lever op til klimaloven, skriver Juliana Hodkinson.
Juliana Hodkinson
Forkvinde, Dansk KomponistforeningI 2006 mødtes en række folk fra den engelske musikbranche på Café Julie’s i England. Formålet var at drøfte visioner for miljøvenlige musikbegivenheder. Én cyklede derfra med en rigtig god idé.
Det blev starten på det, der i dag hedder Julie’s Bicycle – en organisation og foregangsmodel for mange kulturinstitutioner og kunstnere rundt om i Europa, der har grøn omstilling øverst på dagsordenen.
Hvad er det vigtigste kulturpolitiske emne i det kommende folketingsår?
Hvordan skal kulturlivet håndtere genåbningen og krigen i Ukraine? Hvad skal der ske efter medieforliget? Og hvordan bør kulturpolitikken forholde sig til tech-giganter, streamingtjenester, dårlige arbejdsforhold i kulturbranchen med mere?
Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at skrive et indlæg og sende det til debatansvarlig Ida Thagesen på [email protected] eller til Altingets debatredaktion på [email protected].
I et partnerskab med Arts Council England har de skabt et paradigme, hvor kulturlivet bredt set forpligter sig på specifikke kvantitative og kvalitative krav om bæredygtighed for at opnå økonomisk tilskud.
I Danmark har Julie’s Bicycle leveret værktøjer og kvalifikationskurser til blandt andet; Statens Kunstfond, Roskilde Festivalen og den danske teaterbranche.
Vi skal investere i en bæredygtig kulturbranche, hvis vi vil leve op til klimaloven
Statens investering i en bæredygtig kulturbranche, via tilskud, er afgørende og standardbærende for landets evne til at opfylde målene i den nationale klimalov.
Vi står i disse år over for globale livsforandrende ændringer, der er større, end hvad vi kan forestille os. Derfor bør klima og grøn omstilling være valgkampens vigtigste emne – også når det gælder kulturpolitik, for kunst og kultur har rigtig meget at bidrage med her.
Kultur skal tænkes ind som en aktiv bidragsyder til grøn omstilling og et fremtidigt bæredygtigt samfund
Juliana Hodkinson
Forkvinde, Dansk Komponistforening
Sammen med partnere i musikbranchen løfter Dansk Komponistforening vigtige kulturpolitiske dagsordener som fair practice og rimelige arbejdsvilkår for skabende og udøvende kunstnere samt fokus på musikrettigheder i forhold til streaming-industrien.
I tillæg arbejder vi for, at kunst rent kulturpolitisk i højere grad tænkes med som en essentiel nødvendighed i forhold til at løse åbenlyse, komplekse samfundsmæssige kriser.
Levende kunst og kultur skal spille en aktiv rolle i adfærdsændring og i vores evne til at forestille os andre måder at tænke og leve på. Kunstnere kan noget særligt i forhold til at formidle og bearbejde de forandringer og den store omstilling, der foregår i disse år.
Derfor skal der investeres i og satses på kunst samt kultur hinsides underholdningsbaserede forbrugsvaner, og kultur skal tænkes ind som en aktiv bidragsyder til grøn omstilling og et fremtidigt bæredygtigt samfund.
Staten skal komme med kollektive klimaløsninger til kulturlivet
Kulturbranchen skal selvfølgelig, på lige fod med alle brancher, selv opfylde sin del af Danmarks klimalov og være klimaneutral i 2050. Derfor bør stat og kommuner regulere tilskud og investeringer i kulturlivet med afsæt i den danske klimalov.
Det bør være et krav, at kulturinstitutioner aflægger grønne regnskaber, for målbarhed er den eneste vej til at sikre resultater, både når det gælder kvantitative og kvalitative aspekter.
Men målbarheden skal løses med fælles brugbare værktøjer, der ikke medfører ekstra tunge arbejdsprocesser og øget bureaukrati, der som følge deraf kan være med til at bremse vigtige, effektive tiltag.
Investering i grøn omstilling må ikke nedprioriteres, da den er afgørende, hvis vi også skal skabe et økonomisk og socialt bæredygtigt samfund
Juliana Hodkinson
Forkvinde, Dansk Komponistforening
Flere i kulturbranchen lancerer pt CO2-beregnere til egne brancher. Det er godt, men der er brug for politisk prioritering og beslutning om at investere i udvikling af fælles redskaber, der kan stilles gratis til rådighed for institutioner og frie aktører, så kulturbranchen som helhed, med et fælles afsæt, kan måle på endnu flere parametre i arbejdet med klima, miljø og verdensmål.
Der er ikke tid til, at alle kulturaktører selv skal finde ud af, hvorvidt og hvordan de kan leve op til behovet for grøn omstilling. Derfor er der brug for, at staten koordinerer kollektive løsninger i stil med samarbejdet mellem Arts Council England og Julie’s Bicycle, der gennemføres via regulerede tilskudskrav, der garanterer overholdelse af den nationale klimalov.
Julie’s Bicycle er gået fra at være en lille national organisation med en stærk vision til at være et internationalt bannerførende produktionshus for omdannelse af kulturbrancher rundt om i Europa – en proces der har lighedspunkter med Danmarks vindmøllehistorie.
Grøn omstilling bør være øverst på dagsordenen
Samfundets evne til at begribe og gribe chancen, investere i den og omsætte den i storformat kan være det, der vender menneskets skæbne.
Danmarks kulturliv kan bidrage til at skabe den forandring, der er brug for her og nu, og til at vi som samfund lever op til den klimalov, vi har vedtaget. Men kulturlivet har brug for politisk vilje, prioritering og økonomisk investering i forandringen, hvis det skal lykkes.
Den kommende tid skal der både føres valgkamp og vedtages en ny finanslov. Der er brug for midler og investeringer mange steder. Men investering i grøn omstilling må ikke nedprioriteres, da den er afgørende, hvis vi også skal skabe et økonomisk og socialt bæredygtigt samfund.
Så, kære politikere, sæt grøn omstilling øverst på dagsordenen, også når det gælder kulturpolitik.