Dansk Skuespillerforbund: Kvoter står ikke i modsætning til kvalitet
Vi skal turde stille krav om diversitet i kulturlivet. Talentmassen er nemlig så stor, at kvoter ikke længere står i modsætning til kvalitet, skriver Benjamin Boe Rasmussen.
Benjamin Boe Rasmussen
Forperson, Dansk Skuespillerforbund, skuespillerVores kulturminister har rejst debatten om fokus på diversitet og repræsentation i kunsten – og som forperson for Dansk Skuespillerforbund kæmper jeg for både overenskomster, ordnede forhold og rettigheder for vores medlemmer, men jeg kæmper også for lige repræsentation på det kunstneriske arbejdsmarked.
Kan og bør vi øge diversiteten i dansk kulturliv?
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt har slået på tromme for tiltag, der skal øge diversiteten i dansk kulturliv.
Endnu er det uklart, hvilke tiltag der er på bedding, men ministerens trommelyd deler vandene.
Politiserer vi kunsten ved at sætte politisk krav om repræsentation, eller er vi forpligtet til at øge diversiteten?
Hos Altinget Kultur giver vi i de kommende uger kulturpolitiske aktører trommestikken i hånden for at give deres bud på, om vi bør og kan øge diversiteten i dansk kulturliv.
Om Altingets temadebatter:
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.
Vi bringer kun indlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.
Vil du deltage i debatten? Skriv til [email protected].
Men som en, der har været i branchen i 25 år, er det faktisk noget, jeg gerne vil gøre op med. Frihedsargumentet kan nemlig også bremse en ellers tiltrængt udvikling i kunsten.
For når kunst er statsstøttet – og det er det meste – så må man godt stille krav. Du kan ikke bygge et offentligt toilet uden at leve op til et hav af klausuler, der regulerer løn og arbejdsvilkår, og på samme måde bør man stille krav til brugen af de skattekroner, som staten bruger på kultur.
For kunst er også et arbejde. Og kunstnere – af alle køn, etniciteter og seksualiteter – betaler også husleje, mælk og elregninger. Men ikke alle har lige muligheder for at få job.
Vi skal hjælpe diversiteten på vej
Jeg ved godt, at den generelle holdning er, at vi har ligestilling i Danmark, men hvornår blev vi enige om det? Jeg var der ikke! I Dansk Skuespillerforbund gennemfører vi med Danmarks Statistik årligt lønundersøgelser, og de afslører et løngab mellem mænd og kvinder på over 30 procent.
Samtidig ser vi, at kvinderne forsvinder fra skærme, filmlærreder og scener langt tidligere end mændene, og vi har næsten ingen minoritetsdanske producenter og kun meget få instruktører.Kvinderne forsvinder fra skærme, filmlærreder og scener langt tidligere end mændene.
Benjamin Boe Rasmussen
Forperson, Dansk Skuespillerforbund
Da May el-Toukhy vandt Robert-prisen som bedste instruktør for filmen Dronningen, fortalte hun, at hun aldrig havde troet, hun ville vinde, fordi ingen kvinde havde vundet den før. I 2019! Og inden internettets trolde siger, at der nok ikke er nogen, der er dygtige nok, vil jeg nævne Lone Scherfig, Astrid Henning-Jensen, Susanne Bier, Charlotte Sieling og mange flere.
Heldigvis løfter skuespillersiden sig, hvilket kan tilskrives, blandt andet Dar Salim, Özlem Saglanmak, Wahid Sui og Ellaha Lack, som de unge kan spejle sig i. Det beviser, hvorfor rollemodeller er vigtige – men det viser også, at det går foruroligende langsomt, hvis ikke vi hjælper diversiteten på vej.
Kvoter står ikke i modsætning til kvalitet
I en ideel verden skal alle selvfølgelig kunne spille alt – det er derfor, vi er skuespillere – men ikke alle får mulighed for at spille. Det må og skal vi gøre noget ved – og vi skal have en åben snak, hvordan vi skaber kunst, der afspejler hele samfundet.
Og ja, her læner jeg mig op ad K-ordet. Kvoter skaber altid enorm debat, og mange afviser dem automatisk. Selvfølgelig skal man altid støtte det bedste kunstneriske projekt eller vælge den bedste til rollen.
Kvoter er dog bestemt ikke en modsætning til kvalitet – og vi har dem allerede: De kunstneriske uddannelser deler stort set optag lige mellem mænd og kvinder, og det fungerer.
For uanset hvordan vi vender og drejer den, så er mange af os præget af en ubevidst bias, og kvoter kan skrue ned for den magt, som vores bias kan have.
Stiller vi krav, så finder markedet en vej
Ved at hæfte en række krav om bredere repræsentation på de penge, som kulturproducenterne modtager fra fælleskassen, vil vi kunne flytte meget. Et eksempel er Netflix, der indførte et krav om diversitet i forbindelse med indtaling og dubbing af deres produktioner.
Først kunne den danske dubbinggruppe ikke leve op til det krav, men så blev der etableret et dubbingkursus for den gruppe. Det beviser, at hvis vi tør stille krav, så skal markedet nok finde vej.Det beviser, at hvis vi tør stille krav, så skal markedet nok finde vej.
Benjamin Boe Rasmussen
Forperson, Dansk Skuespillerforbund
På den måde får vi kunst, der skaber den sammenhængskraft og det nationale selvværd, som altid bliver nævnt i skåltalerne. Og vi skaber ægte muligheder for dem, vi ikke ser nok til på scenerne, på tv og i biografen.
Jo, det kræver, at vi rykker lidt sammen på bænken – men de har gjort det i andre lande, og selvfølgelig kan vi gøre det samme her i Danmark.