Journalistforbund: Et svagt DR vil sende danskerne i armene på Netflix og HBO

DEBAT: Politikerne skal indse, at mediestøtten er en investering i vores demokratiske samtale og sprog. Der skal stilles større krav til de internationale aktører om at betale skat i Danmark og i højere grad bidrage til indholdsproduktionen, mener journalistforbund.

Af Tine Johansen
Formand, Dansk Journalistforbund

Når kulturminister Joy Mogensen (S) indkalder til medieforhandlinger i 2020, er det med ønsket om at styrke public service. 

Dermed er udgangspunktet et helt andet end det, som den tidligere kulturminister lagde for dagen. Det er jeg virkelig glad for. 

Og Dansk Journalistforbund har en række konkrete forslag til at rette op på de fejltagelser og fejlslutninger, som kom til at præge det tidligere medieforlig. Lad mig nævne tre.

Styrk de visuelle håndværkere
For det første bør kulturministeren have en vision og en plan for, hvordan man vil sikre og styrke det danskproducerede medieindhold i en tid, hvor der er et massivt behov for professionelle medier, som kan være modvægt til misinformation og manipulation.

Strategien med at skære i nærheden af en halv milliard kroner i mediestøtten netop nu er derfor også helt forfejlet og står i øvrigt i slående kontrast til vores naboer i Sverige, som har valgt at gøre det modsætte, nemlig afsætte flere penge til mediestøtte.

Derfor er anbefalingen fra Dansk Journalistforbund helt klar: Den økonomiske ramme bør som minimum bringes tilbage til det oprindelige udgangspunkt.

Politikerne skal se i øjnene, at mediestøtten er en investering i vores demokratiske, politiske samtale og det danske sprog. Den er samtidig helt nødvendig for at sikre et mangfoldigt mediebillede.

Netop mangfoldigheden kan styrkes ved også at gøre det muligt for vores dygtige og anerkendte pressefotografer og bladtegnere at søge midler i public service-puljen.

Det er en hjertesag i Dansk Journalistforbund at styrke disse visuelle håndværkere, som fortæller historier til øjet i en verden, hvor den visuelle kommunikation og journalistik fylder stadig mere.

Tech-giganterne skal bidrage
I Slots- og Kulturstyrelsens rapport 'Globaliseringen af Den Danske Mediebranche' fra 2017 var den centrale konklusion, at de største trusler mod danske medier kommer udefra – fra store tech-giganter som Google og Facebook, som er i gang med at få en helt bestemmende magt over både data, indhold, redigering og distribution af medieindhold. 

Med de sociale mediers enorme vækst står det klart, at den demokratiske grundforsyning ikke længere kommer fra og styres af de professionelle medier og dermed de journalistiske principper om objektivitet og uafhængighed.

Selv om konklusionerne i rapporten stod lysende klare, ignorerede regeringen og Dansk Folkeparti dem. Det må EU klare, lød beskeden fra daværende kulturminister Mette Bock (LA).

Og medieforliget endte med at pålægge streamingtjenesterne at investere sølle to procent af deres danske omsætning i dansk indholdsproduktion. En dråbe i havet og langt fra nok.

Når forhandlingerne om det nye medieforlig går i gang, bør denne rapport ligge øverst i bunken af læsestof hos alle parter, og de udfordringer, den beskriver, skal tages alvorligt. 

Der bør stilles større krav til de store internationale aktører om at betale skat i Danmark og i langt højere grad bidrage økonomisk til indholdsproduktionen.

Drop den falske sammenhæng
De private mediers interesseorganisation, Danske Medier, havde sidste år held til at overbevise den borgerlige regering om, at et mindre DR automatisk ville føre befolkningen lige i armene på de private medier. 

Desværre. For det er en falsk sammenhæng. Der er intet belæg for påstanden, når man kigger til de lande, hvor man har lavet lignende tiltag.

Bliver der mindre og dårligere dansk public service-indhold i radioen, på tv og på nettet, går brugerne ikke hen og køber en avis. Nej. De går i stedet for – højst sandsynligt – videre til Netflix, HBO og andre udenlandske underholdningskanaler.

Den største udfordring er ikke konkurrencen blandt danske medier, men konkurrencen fra de globale mediegiganter.

Jeg har store forhåbninger til, at Joy Mogensen sætter handling bag ordene om at styrke public service, og at hun også finder det politiske mod, det kræver at adressere konkurrencen fra tech-giganterne og et medielandskab, som er grundlæggende forandret.

Forrige artikel Alternativet: Investeringer i biblioteker udvider fællesskabets rum Alternativet: Investeringer i biblioteker udvider fællesskabets rum Næste artikel Loud om nyt medieforlig: Skru ned for konflikter og op for inddragelsen af unge Loud om nyt medieforlig: Skru ned for konflikter og op for inddragelsen af unge
  • Anmeld

    Lene Andersen · Digital developer

    Hvad vil relevansen være til Julekalendere når vi går ind i december måned?

    Hej

    Vil DR, Netflix og HBO-nordic have nogen form for indflydelse på Julekalendere i den kommende december måned? Er stor julekalender entusiast og ville være begejstret, hvis dette kunne lade sig gøre.
    /
    Lene
    https://www.jule-kalender.dk/

  • Anmeld

    Henrik · Webudvikler

    Det vil jeg også rigtig gerne vide

    Uden DR's satsninger på gode serier, julekalendere og meget andet (licensbetalt eller ej) ville der slet ikke være sådan en stor kulturskat.

    Se f.eks. på listen af julekalendere gennem tiden som DR står bag: https://julekalendere.dk/

  • Anmeld

    Peter Johansen

    At opretholde beskyttelse af dansk indhold er som Sustaining Food

    Ja, ligesom dansk julemat også for at opretholde vores kultur. Ikke at lade dem rote og blive glemt og blive taget alvorligt.

    et eksempel på dette er https://juleopskrift.dk/

Her er de nye medlemmer af Statens Kunstfond

Her er de nye medlemmer af Statens Kunstfond

KUNSTFOND: Fra årsskiftet siger Statens Kunstfond farvel til 24 medlemmer, der i fire år har arbejdet i Kunstfondens legatudvalg. Se listen over nye medlemmer her.