Danske Medier: Et mangfoldigt udbud af medier skaber tillid i samfundet

DEBAT: Medierne er en afgørende aktør i et tillidsfuldt samfund, og det er helt centralt, at borgerne sikres mulighed for at kunne tilgå oplysninger og udsagn fra forskellige sider, skriver Louise Brincker.

Af Louise Brincker
Administrerende direktør, Danske Medier 

Snart tager politikere og mediebranchen nok en gang fat på forhandlingerne om en ny medieaftale. 

Ønskerne til mediernes rammevilkår er mange. Både fra de frie uafhængige mediers side og fra public service-mediernes.

Et budskab er der dog enighed om: Der er brug for en bred medieaftale, så der kommer politisk ro for landets medier. 

Zig-zag-kurs mellem forskellige ideologiske holdninger til medielandskabets aktører og deres finansieringsforhold er opslidende for alle parter. Såvel på Christiansborg som i mediebranchen.

Medierne har brug for at kunne koncentrere sig om det, de er sat i verden for: bedrive journalistik og sikre oplysning til borgerne om samfundet. Lokalt, regionalt, nationalt og internationalt.

Borgerne på deres side har krav på adgang til dansksproget journalistisk kvalitetsindhold.

Og så skal de kunne have tillid til medierne og pressens funktion.

Borgernes mulighed for flere vinkler
Statsminister Mette Frederiksen argumenterede i sin tale ved Folketingets åbning for, at vi som samfund skal sætte ind alle steder, hvor tillid er afløst af mistillid.

Medierne er en afgørende aktør i et tillidsfuldt samfund og et velfungerende demokrati. Derfor er det fundamentalt, at befolkningen har tillid til medierne.

Af forståelsespapiret fremgår, at regeringen ønsker at styrke tilliden til medierne. I Danske Medier vil vi meget gerne være med til at drøfte spørgsmålet. Heldigvis er udgangspunktet godt.

Ifølge den årlige, internationale undersøgelse fra Reuters Institute for Journalism har danskerne høj tillid til medierne set i international sammenhæng. Det ændrer dog ikke på, at det er relevant at drøfte spørgsmålet. 

Medierne er absolut ikke ufejlbarlige. Der bliver lavet fejl, og det er i alles interesse, at de bliver korrigeret – tydeligt og hurtigt. Men tillid til medierne handler om mere end blot mediernes evne til at sige undskyld.

Det handler også om borgernes mulighed for at kunne tilgå oplysninger og udsagn fra flere sider. Fra et mangfoldigt udbud af uafhængige medier og fra et mangfoldigt journalistisk fokus, så man har mulighed for at for at undersøge påstande og skille skidt fra kanel.

Derfor arbejder vi i Danske Medier for, at der i den kommende medieaftale etableres rammebetingelser, politiske som økonomiske, for et mangfoldigt mediebillede.

Annonceudvikling presser lokalmedier
Et af de steder, hvor mangfoldigheden er truet, er på det lokale og regionale område – kittet i vores nærdemokrati.

Jysk Fynske Medier meldte forleden ud, at medievirksomheden skal spare et trecifret millionbeløb de kommende år. Besparelserne står desværre ikke alene. Sparerunder er en øvelse, vi har set alt for mange af de senere år.

Besparelserne kommer som konsekvens af en medie- og annonceudvikling, der disse år rammer de lokale og regionale medier ekstra hårdt. Annonceomsætningen bevæger sig i store linjer fra print til digital og fra de danske medier til tech-giganter som Facebook og Google.

I medieaftalen 2019-2023 indgået af VLAK-regeringen sammen med Dansk Folkeparti i juni 2018 blev der givet en tiltrængt støtte til og fokus på betydningen af lokale og regionale medier. I Danske Medier håber vi, at denne prioritet vil blive videreført i den kommende medieaftale.

Regulering af tech-giganter
Omvendt håber vi, at et udeladt fokus, regulering af tech-giganterne , vil blive en del af den kommende aftale.

Her arbejder vi i Danske Medier for, at tech-giganterne reguleres ud fra følgende fem principper: 

1) Platforme skal bære et medansvar for det indhold, de distribuerer

2) Fair konkurrencevilkår

3) Ophavsrettigheder skal overholdes

4) Forbrugernes rettigheder skal respekteres, når der indsamles data 

5) Transparens omkring algoritmer og infrastruktur.

Tilstedeværelsen af lokale og regionale medier er en afgørende betingelse for et tillidsfuldt (lokalt) samfund og et velfungerende (lokalt) demokrati.

Forrige artikel Producentforening: Forpligt igen DR og TV 2 til at støtte dansk film Producentforening: Forpligt igen DR og TV 2 til at støtte dansk film Næste artikel Teater: Vi vil bæredygtighedscertificeres Teater: Vi vil bæredygtighedscertificeres
  • Anmeld

    justingatsz · justingatsz

    justingatsz

    The primary explanation behind picking the Android application improvement stage over that of the iOS is the lower cost of the gadgets. We have as of late just observed the appearance of the Android based cell phone from Google.

    https://community.cisco.com/t5/user/viewprofilepage/user-id/898169

  • Anmeld

    Pinoy Tambayan · Pinoy Tambayan

    Pinoy Tambayan

    According to Advertising Age, during the 2007–08 season, Gray's Anatomy had the option to charge $419,000 per business, contrasted with $248,000 for a business during CSI, in spite of CSI having very nearly 5,000,000 additional watchers on average.

  • Anmeld

    Bent Johansen · Psykolog

    Hav en spektisk og spekulativ tilgang til medier

    Hej

    Min tilgang til medier har i årevis været spekulativt for troværdigheden de udviser. I stedet for at stole blindt på mange af disse medier skal man i stedet tro mere på sin familie da medierne overtager troværdigheden fra familierne og dermed splitter os. Hvis forældre begynder at skændes søger børn og relaterede til den næste i rækken for at få tillid hos, og det er medierne.

    Vh

    Bent Johansen

    https://www.babyklar.dk/

  • Anmeld

    Aleksander Johansen

    Beskyt medier og dets indhold


    dette er meget sandt, at vi i medierne har brug for bæredygtighed, som hvordan man opretholder penge eller sparer penge, der allerede er skrevet en blog

    Aleksander Johansen
    https://www.hverenkrone.dk/