Producentforening: Forpligt igen DR og TV 2 til at støtte dansk film

DEBAT: Den tidligere regering fjernede DR's og TV 2’s forpligtelse til at investere et øremærket beløb i dansk film, og konsekvenserne af den beslutning tegner sig desværre allerede, skriver Jørgen Ramskov. 

Af Jørgen Ramskov
Direktør i producentforeningen 

Når regeringen indkalder til forhandlinger om et nyt medieforlig, er det på et tidspunkt, hvor der er godt gang i produktionen af tv og serier til tv og streamingtjenester. 

Efterspørgslen efter godt dansk indhold til TV 2 Play, DRTV, Viaplay, Dplay, Netflix og HBO vokser heldigvis med det resultat, at danskerne har et mangfoldigt udbud, og branchen har travlt.

Anderledes vanskeligt ser det ud for spillefilmen, og det bør bekymre politikerne.

Den forhenværende regering fjernede nemlig DR's og TV 2’s forpligtelse til at investere et øremærket beløb i dansk film, og resultatet af den beslutning tegner sig desværre allerede. 

Det er blevet meget svært at skaffe den nødvendige finansiering til filmene, og samtidig betyder DR's og TV2’s manglende lyst til at bidrage på samme økonomiske niveau som tidligere, at danske film nu ender bag betalingsmure på streamingtjenester.

En kulturpolitisk forpligtelse
Begge forhold er en klar forringelse for danskerne.

Den manglende finansiering betyder både færre film, og at det bliver svært at forløse de store historier. 

Men nok så afgørende er konsekvensen, at danskerne nu skal betale en ekstra gang for at få adgang til mange danske film. De købes nu af streamingtjenester og bliver forbeholdt abonnenter.

Frem til udgangen af 2018 var både DR og TV 2 politisk forpligtet til et årligt bidrag på 65 millioner kroner til danske film. 

En forpligtelse, der gjorde det muligt for danskerne at se filmene på tv for den licens og de skattekroner, der via DFI allerede var investeret i filmene. Det var ikke en forpligtelse tv-stationerne ligefrem elskede, for isoleret set er tv-drama en langt bedre investering end en spillefilm. Derfor har de gennem årene arbejdet ihærdigt for at slippe ud af forpligtelsen.

Men kloge mediepolitikere besluttede medieforlig efter medieforlig, at de to store nationale tv-stationer havde en kulturpolitisk forpligtelse til at støtte dansk film. 

Og til at sikre danskerne adgang til filmene uden ekstra betaling.

Den frie adgang til dansk film er væk
Altså indtil det smalle medieforlig sidste sommer. Her var beslutningen helt lakonisk: DR's og TV 2’s nuværende forpligtelse til at yde kulturstøtte til dansk film ophæves. 

Ganske vist er der så seks yderligere linjer med krav om, at tv-stationerne fortsat skal yde støtte til lige så mange film – men nu på markedsvilkår. Hokus-pokus. 

På papiret ser alt godt ud, men som vanligt ligger djævelen i detaljen – markedsvilkår. For modsat tidligere er der nu ingen økonomisk ramme for tv-stationernes investering - blot ordet markedsvilkår.

Efter knap et år er resultatet tydeligt. DR's og TV 2’s vilje til at investere i danske film er styrtdykket, og derfor er filmproducenterne nødt til at se sig om efter andre kunder med større vilje til at betale. 

Det er ikke nemt i et lille land som Danmark, men for nogle film er det lykkedes at få investeringer fra streamingtjenester. Men konsekvensen er så også, at vi kun kan få adgang til filmene, hvis vi køber abonnementer.

Væk er den frie adgang til danske film, som ellers har været en hjørnesten i dansk filmpolitik i sidste mange, mange år.

Væk er de nationale tv-stationers forpligtelse til at spille en aktiv rolle i den kulturpolitiske støtte til danske film.

Konkurrencen vokser
Spillefilm er noget særligt. En afsluttet helstøbt fortælling, der gang på gang har sikret os store oplevelser og givet genlyd internationalt.

Ikke mindst derfor er det en gåde, hvorfor DR og TV 2, der begge bryster sig at elske public service, ikke skal bidrage til at sikre noget så kulturpolitisk vigtigt som danske spillefilm.

I en situation, hvor konkurrencen fra internationale streamingtjenester vokser, kan politikerne passende tage fat her, når der skal forhandles medieforlig og igen forpligte tv-stationerne – ikke blot på antal, men i særlig grad på økonomien.

Det fortjener vi alle.

Forrige artikel Mediedistributører: HBO's statsstøttede produktioner skal stilles frit til rådighed Mediedistributører: HBO's statsstøttede produktioner skal stilles frit til rådighed Næste artikel Danske Medier: Et mangfoldigt udbud af medier skaber tillid i samfundet Danske Medier: Et mangfoldigt udbud af medier skaber tillid i samfundet
  • Anmeld

    papayapr · new product launch branding

    new product launch branding

    Truth be told, you would now be able to present an emoticon on request a pizza on Domino's Twitter. This straightforward arrangement won a Titanium Grand Prix at the Cannes Lions International Festival of Creativity! That is a next level café web based life promoting.An investigation from University of Missouri-St. Louis demonstrates that emoticons have a positive financial effect and impact human feelings. Information from Zazzle media demonstrates that online networking posts with emoticons have a 57% higher like rate, a 33% higher remark rate and a 33% higher offer rate.
    to serach here: https://www.papayapr.com.au/branding-design/

  • Anmeld

    justingatsz · justingatsz

    justingatsz

    The creating markets are very unique in relation to the created ones on the grounds that there are clear contrasts in social, monetary and mental arrangement. What is need in this situation is the right portable application advancement procedure consolidating the accompanying focuses:
    https://www.codeproject.com/Members/bluemods

  • Anmeld

    Totositesplay · Totositesplay

    Totositesplay

    Numerous legitimate sportsbooks are discovered on the web, worked over the Internet from wards separate from the customers they serve, generally to get around different betting laws, (for example, the Unlawful Internet Gambling Enforcement Act of 2006 in the United States) in select markets https://anjun1.net/