Debat

Ekspert i bæredygtighed: Finanslovens midler til cirkularitet skal ikke gå til forsøgsordninger

Helt overordnet ville jeg afblæse de mange forsøgsordninger og projektstøttemidler og i stedet sikre, at man reelt laver tiltag, der understøtter markedet, således at det cirkulære kan konkurrere, skriver Lotte Hansen.

Hvis politikerne ønsker at gøre noget, er det en god idé at sætte cirkularitet på finansloven. Det kan bedst muligt sikre, at markedet kan fungere og understøtte et sundt og levedygtigt samfund rundt om markedet, skriver Lotte Hansen.
Hvis politikerne ønsker at gøre noget, er det en god idé at sætte cirkularitet på finansloven. Det kan bedst muligt sikre, at markedet kan fungere og understøtte et sundt og levedygtigt samfund rundt om markedet, skriver Lotte Hansen.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Lotte Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi lever midt i en større omkalfatring i forhold til den måde, vi gør vores bæredygtige regnskab op.

EU har med sin tunge, europæiske fornuft i ryggen sat sig for at én gang for alle at få styr på transparensen i, hvad vi mener, når vi siger bæredygtighed.

Temadebat

Kan brug og smid væk-kulturen forandres fra Christiansborg?

På den anden side af sommerferien skal regeringen præsentere et oplæg til en pulje for cirkulær økonomi og en handlingsplan, der ifølge finanslovens aftalepartier skal understøtte en ændring af danskernes forbrugsvaner.

Men hvilke konkrete initiativer kan forandre brug og smid væk-kulturen? Det spørger Altinget Miljø nu en række aktører om i en ny temadebat. 

Det betyder konkret, at CSRD i disse år lægger sine store, tunge excel-ark ud over de europæiske virksomheder.

Der bliver med ESRS'erne, European Sustainability Reporting Standards, udrullet krav om opgørelse af virksomheders aftryk og vægtning af disse.

Det er godt, vi bliver enige om, hvilke linealer, vi bruger, når vi taler bæredygtighed.

Der er bare et problem, som vi står midt i lige nu: Lysten, viljen og behovet for compliance skygger for modet til nytænkning - primært på alle de områder, som ikke i første række er CO2-relaterede.

EU nedprioriterer cirkularitet

Da EU's taksonomi kun for alvor er færdigudviklet og fuldt implementeret på CO2-området, lider blandt andet det cirkulære område under at være rykket ned i anden bundesliga.

Hvis ret skal være ret, har cirkularitet nok aldrig været i første bundesliga, når det kom til rapportering.

Men hvis ret skal være ret - set med kloden og menneskehedens øjne- , burde alt, der handler om alt, der handler om cirkularitet jo have en langt vigtigere plads i disse opgørelser.

Stil kravet til statslige og kommunale indkøbere, at de skal efterspørge cirkulære løsninger, således at øget cirkularitet vægter markant som tildelingskriterie.

Lotte Hansen
Administrerende direktør, Hansen & Ersbøll Agenda

Områderne lider under, at der ikke er konsensus om, hvordan man måler - og endnu mindre om, hvor vigtigt det er, at man opstiller mål og politikker herfor.

Hvis politikerne ønsker at gøre noget, er det derfor en god idé at sætte cirkularitet på finansloven. Det kan bedst muligt sikre, at markedet kan fungere og understøtte et sundt og levedygtigt samfund rundt om markedet.

I min bog kommer dette dog alt for sent.

Drop forsøgsordninger

Andre lande er langt mere ambitiøse på disse områder, som Altinget har kortlagt, men hermed et 'bedre sent end aldrig'-bud på, hvad man skal gøre for at få det mest mulige ud af tiltagene.

Helt overordnet ville jeg under mottoet 'got the t-shirt' afblæse de mange forsøgsordninger og projektstøttemidler inden for disse områder og i stedet sikre, at politikerne reelt laver tiltag, der understøtter markedet, således at det cirkulære kan konkurrere på markedet.

Det kan det ikke i dag, og der er stort set ingen lyst eller incitament hos markedet eller forbrugerne til at vælge disse løsninger, hvis de koster ekstra. Sådan er det.

Læs også

Det bliver man nødt til at tage udgangspunkt i, hvis man vil have sin politik og regulering til at virke.

Så værsgo:

  • Lad være med at tro, at forbrugernes tilskyndelser løser problemet alene. Det gør det ikke. Hvis I vil påvirke forbruget, så gør det mærkbart på prisen og ikke symbolsk. Tiltagene fra blandt andet Østrig, hvor man direkte går ind og subsidierer prisen, er super og bør straks kopieres. Men det skal suppleres med strukturelle tiltag, og staten bør gå foran.
  • Beskriv og opstil krav for, hvordan staten selv vil måle og efterspørge cirkulære løsninger i sine indkøb, så det nemt kan kopieres og indgå i en ESG-tabel hos private virksomheder også.
  • Stil kravet til statslige og kommunale indkøbere, at de skal efterspørge cirkulære løsninger, således at øget cirkularitet vægter markant som tildelingskriterie. Hensigtserklæringer, der kommer efter en tildeling efter pris og kvalitet i et udbud, er 'last season'. Vis, at I er parate til at betale for dem, der vil passe på naturen og menneskeheden. I kan lige så godt stille krav, om hvor mange procent disse elementer skal tælle i vurderingskriterierne, for i dag er jeres indkøbere jo underlagt krav, om at staten slet ikke eller yderst sjældent må betale ekstra for bæredygtige tiltag, og så er det op ad bakke.
  • Stil krav om holdbarhed og om reparation i stedet for at være tilfreds med, at når noget er gået i stykker, kan det udskiftes til noget nyt. Hvis I stiller krav om reparation, understøtter I også danske arbejdspladser, i stedet for at I understøtter en udpining af jorden andre steder i verden og en indtjening til investorer i globale virksomheder.
  • Vær nysgerrig og sørg for, at jeres krav er mest muligt på linje med de kommende taksonomikrav fra EU. Kig også på de førende virksomheder, der er i gang. Vi har ikke brug for, at I eller nogen andre er 'specielle'. Vi har brug for transparente målestokke, der kan deles.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lotte Hansen

Adm. direktør, Hansen & Ersbøll Agenda
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001), journalistisk tillægsuddannelse (DJH 1999)

0:000:00