Debat

Konsulenter og forskere: Broinvesteringer kan forlænge sociale investeringers levetid

Sociale effektinvesteringer fungerer bedst, når vi tydeligt kan måle en besparelse for samfundet. Det er ofte vanskeligt. Hvis vi skal indfri ambitionerne, skal vi afprøve flere modeller for sociale investeringer, herunder Social Brofinansiering, skriver Robin Vickery, Ulrik Kampmann, Karsten Bjerre og Jakob Trane Ibsen.

Sociale broinvesteringer kan bidrage til at forankre forebyggende indsatser i kommunerne, skriver fire aktører. 
Sociale broinvesteringer kan bidrage til at forankre forebyggende indsatser i kommunerne, skriver fire aktører. Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix
Ulrik Kampmann
Robin Vickery
Jakob Trane Ibsen
Karsten Storgaard Bjerre
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Danmark har der været arbejdet med sociale effektinvesteringer over de seneste cirka fem år. Den særlige styrke ved de sociale investeringer er, at de kobler økonomi og effekt på løsningen af nogle komplicerede samfundsmæssige problemstillinger på velfærdsområdet.

De sociale effektinvesteringer har deres berettigelse, men samtidig har de også deres begrænsninger. De ikke en universal løsning til alle udfordringerne på velfærdsområderne.

En begrænsning er, at arbejdet med at udvikle og gennemføre de sociale effektinvesteringer er ganske omfattende, hvilket giver høje transaktionsomkostninger på den enkelte investeringer. Derudover stiller afkastkravet til investor ofte store krav til det budgetøkonomiske afkast, der skal komme ud af den enkelte investering. Det gør, at mange indsatser ikke egner sig til sociale investeringer.

Debatserie

I 2018 ville nuværende beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen og social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil "åbne døren for det næste store kapitel i velfærdssamfundets historie" med sociale investeringer.  

Selvom én af bannerførerne for sociale investeringer nu sidder for bordenden i Social- og Boligministeriet, er sociale investeringer ikke nævnt med ét ord i det nye regeringsgrundlag.

På Altinget Social tager vi temperaturen på de sociale investeringer. Hvilke udfordringer har projekterne mødt? Lykkes det at lokke de tunge økonomiske muskler i det private erhvervsliv og pensionskasserne til bordet? I bund og grund: Hvordan ser den politiske fremtid for sociale investeringer ud? 

Vil du bidrage til debatten?

Skriv til [email protected] for at høre om mulighederne. 

En anden begrænsning er, at det kan være svært at fastholde aktiviteterne ud over de konkrete investeringsperioder på typisk tre til fem år. Der er altså ikke nogen garanti for, at indsatserne forankres, når investeringsperioden slutter.

Filantropien mangler også redskaber

Der udvikles, afprøves og praktiseres løbende nye forebyggende indsatser, som helt eller delvist projektfinansieres af filantropiske fonde, og med civilsamfundsorganisationer i en central og udførende rolle. Men fondene har svært ved at få forankret de mange virksomme sociale projekter.

Det generelle billede er, at mange civilsamfundsorganisationer har en portefølje af midlertidige projekter, som er finansieret af offentlige puljer og fonde. Der bruges store summer på midlertidige projekter – både hos fonde og offentlige puljer.

For fonde og offentlige myndigheder, er der en række fordele ved den midlertidige finansiering, men for civilsamfundsorganisationerne er der flere ulemper. Det drejer sig blandt andet om, at den korte tidshorisont kan gøre det svært 1) at fastholde aktiviteter, selvom behovet er der, 2) at fastholde medarbejdere, som er projektansatte, 3) at foretage langsigtet strategisk udvikling og 4) at finde tid og ressourcer til andet end at skrive ansøgninger.

Projekter kan ikke fastholdes, fordi der er forhold i den kommunale økonomi og organisering, som taler mod det

Robin Vickery, Ulrik Kampmann, Karsten Bjerre og Jakob Trane Ibsen

Vi oplever, at fonde og organisationer ønsker en mere langsigtet udvikling, hvor de indsatser, der leverer bedst værdi til samfundet, i højere grad kan fastholdes via en mere driftsorienteret finansiering. 

Det er naturligt, at kommunerne ikke kan overtage finansieringen af alle projekter, da ikke alle projekter er lige vellykkede, og fordi de kommunale velfærdsbudgetter er under pres. Men i dag er der projekter, som er med til at forebygge problemer, som ikke kan fastholdes, fordi der er forhold i den kommunale økonomi og organisering, som taler mod det. 

Social brofinansiering er et greb i værktøjskassen

Vi vil på den baggrund gerne introducere finansieringsmodellen ”social brofinansiering”, som bruges i Norge og Skotland, men som, så vidt vi ved, endnu ikke er afprøvet på dansk grund.

Baggrunden for udviklingen af denne model er netop, at man har ønsket at skabe mere bæredygtige partnerskaber og forankring af fondsfinansierede indsatser.

Vi vurderer, at social brofinansiering har særlige perspektiver og bør afprøves i de situationer, hvor den økonomiske gevinst strækker sig over mere end blot et par år.

Social brofinansiering er en finansieringsmodel, hvor fonde og civilsamfundsorganisation går sammen med kommuner om at forankre forebyggende indsatser i kommunerne. Fonden finansierer indsatsen i en overgangsperiode, og kommunen forpligter sig til at overtage finansieringen herefter, men kommunen er kun forpligtet til dette, hvis resultaterne lever op til aftalte resultatmål.

Læs også

En kontrakt specificerer kriterier for, hvornår projektet kan anses som tilstrækkeligt værdiskabende til, at kommunen er klar til at finansiere en fortsat drift.

Kriterierne forhandles i kontraktindgåelsesfasen mellem fonden, organisationen og kommunen, og det er således forhandlingerne, der afgør om kriterierne tager afsæt i output-, outcome- og/eller økonomiske målsætninger.

Fonden vil levere den såkaldte brofinansiering til etablering og de første års drift, som altså bygger bro fra udvikling og afprøvning til drift/forankring i en kommune (eller anden offentlig aktør, eksempelvis regionen).

En lovende tilgang

Social brofinansiering består af en række faser, hvor der både skal afdækkes det sociale og økonomiske potentiale, det strategiske fit mellem fond, civilsamfundsorganisation og kommune, betalingsvilligheden samt de risici, der er ved aktiviteten.

Den kommunale betalingsvillighed skal afdækkes ganske præcist, da denne er forudsætningen for at kunne forankre aktiviteten. I processen med at afdække betalingsvilligheden skal risici også afdækkes.

Social brofinansiering er en finansieringsmodel, hvor fonde og civilsamfundsorganisation går sammen med kommuner om at forankre forebyggende indsatser

Robin Vickery, Ulrik Kampmann, Karsten Bjerre og Jakob Trane Ibsen

Brofinansieringen har til opgave at finansiere disse risici, så kommunens barrierer for at overtage aktiviteterne efterfølgende bliver lavest mulige. Betalingsvilligheden hos en kommune kan udløses både af politisk prioritering og/eller af, at aktiviteterne kan give en besparelse i den kommunale økonomi.

Modellen udgør et lovende bud på en tilgang, som kan medvirke til, at dele af den frivillige sektor får bedre og mere stabile betingelser, samtidig med at vi som samfund bliver bedre til at forebygge en række velfærdsproblemer.

Derudover bygger den videre på kendte samarbejdskonstellationer mellem fonde og civilsamfundsorganisationer. Alle finansieringsmodeller kræver særlige betingelser og har hver deres fordele og ulemper. Det gør sig også gældende for social brofinansiering.

Det er vores vurdering, at denne finansieringsform er særlig perspektivrig på forebyggelsesområderne, eftersom mange fonde støtter forebyggelsesinitiativer i civilsamfundsorganisationerne, og mange fonde oplever vanskeligheder ved at forankre disse aktiviteter.

Vi mener, at brofinansiering kan være del af et godt økonomisk fundament for mere bæredygtige partnerskaber mellem civilsamfund, fonde og kommuner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulrik Kampmann

Sekretariatschef, Dansk Folkeoplysnings Samråd
cand.scient. (RUC 2001)

Jakob Trane Ibsen

Chefanalytiker, Vive

Robin Vickery

Selvstændig, fhv. projektchef, Copenhagen Dome









0:000:00