Debat

Dansk Selskab for Patientsikkerhed: I dag skal minde os om, hvor vigtigt dialogen er med vores patienter

Inddragelsen af patienter og pårørende skal være en systematisk og fast bestanddel af de kliniske arbejdsgange, og her hjælper "hvad er vigtigt for dig?"-dagen med at øge opmærksomheden på behovet, skriver Lars Gaardhøj. 

Patientens viden og behov er afgørende for ikke bare at undgå fejl og skader, men også for at give dem netop den behandling og hjælp, som de har mest behov for, skriver Lars Gaardhøj. 
Patientens viden og behov er afgørende for ikke bare at undgå fejl og skader, men også for at give dem netop den behandling og hjælp, som de har mest behov for, skriver Lars Gaardhøj. Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Lars Gaardhøj
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I dag afholdes "Hvad er vigtigt for dig?"-dagen i 49 lande. Her sætter vi i Dansk Selskab for Patientsikkerhed fokus på større inddragelse af patienter og borgere.

I bund og grund handler inddragelse af patienter om at lytte til og tage alvorligt, hvad der er vigtigt for det enkelte menneske i mødet med sundhedsvæsenet. Patientens viden og behov er afgørende for ikke bare at undgå fejl og skader, men også for at give dem netop den behandling og hjælp, som de har mest behov for.

Rundt på landets hospitaler er der stort fokus på at inddrage patienter og pårørende i behandlingsplaner og genoptræningsforløb, men at der er behov for at holde en "Hvad er vigtigt for dig?"-dag er samtidig et billede på, at vi endnu ikke er helt i mål, heller ikke i Region Hovedstaden, hvor jeg er valgt som regionsrådsformand. Inddragelsen af patienter og pårørende skal være en systematisk og fast bestanddel af de kliniske arbejdsgange, og her hjælper dagens fokus med at øge opmærksomheden på behovet.

Men dagen er også en kærkommen lejlighed til at gøre opmærksom på nogle af de mange erfaringer, som afdelingerne på hospitaler allerede har med at inddrage patienter og pårørende i dialog om deres forventning, behov og ønsker.

Afstemning af forventninger og følelser

På Rigshospitalet har Kirurgisk Gastroenterologisk Klinik i et par år haft stort fokus på større inddragelse af patienter med kræft i bugspytkirtlen og galdegangene i beslutninger om behandling og indgreb.

Operation kan for mange være den eneste chance for overlevelse, men da patienterne ofte vil opleve svære komplikationer og senfølger, er det ikke sikkert, at operation er den rette løsning for den enkelte patient.

Hvor fokus tidligere var på selve operationen og de første 30 dage herefter, snakker personalet på klinikken i dag med patienten om, hvilket liv han eller hun vil få efter operationen.

En snak med patienten hjælper til at tilrettelægge det rigtige forløb med udgangspunkt i den enkelte patients behov og ønsker

Lars Gaardhøj
Formand, Dansk Selskab for Patientsikkerhed

Men for mennesker med andre sygdomme og en høj alder, kan det at få det bedste ud af sin sidste tid måske være vigtigere end en operation med efterfølgende svære komplikationer og senfølger. En snak med patienten hjælper til at tilrettelægge det rigtige forløb med udgangspunkt i den enkelte patients behov og ønsker.

Et andet sted, hvor inddragelsen af patienterne også har stort fokus, er på Neurologisk Afdeling på Bispebjerg Hospital. Her har man i en del år haft inddragende stuegang en gang om ugen, hvor patienter og pårørende mødes med alle de behandlere, som er rundt om patienten, såsom sygeplejersker, læger, terapeuter, talepædagoger og neuropsykologer. Sammen laver de en plan for genoptræning, som sikrer, at personalet og patienten har samme forventninger til genoptræningens forløb og resultat.

Et eksempel, der illustrerer vigtigheden af at få afstemt forventninger og ønsker, er en tidligere patient på Neurologisk Afdeling, hvor den tilknyttede talepædagog tænkte, at det at få sproget tilbage måtte være patientens største ønske, og derfor var fokus lagt på træning af patientens mundmotorik. Men for patienten var førligheden det vigtigste, da det han savnede allermest, var at kunne komme tilbage i sin kolonihave og sit liv her.

På tværs af hospitaler, kommuner og regioner er der stor enighed om, at patientens behov og oplevelser skal fylde mere i sundhedsvæsenet, at borgeren skal tages med på råd, og at der skal mere fokus på de pårørendes rolle og betydning.

"Hvad er vigtigt for dig?"-dagen giver os mulighed for at reflektere over vores arbejde og bringe yderligere fokus på, hvad vi kan gøre for at blive endnu bedre til tage udgangspunkt i, hvad der er vigtigt for dem, som vi prøver på at hjælpe.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Gaardhøj

Regionsrådsformand (S), Region Hovedstaden, 2. næstformand, Danske Regioner, formand, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, bestyrelsesmedlem, Wonderful Copenhagen
cand.mag. i samtidshistorie (Syddansk Uni. 2001)

0:000:00