Lastbiler sjældent skyld i ulykker

NYHED: Ny undersøgelse modsiger myten om, at lastbiler ofte er skyld i ulykker.
75 pct. af de lastbilulykker, der involverer menneskelige fejl, er ikke lastbilchaufførerens skyld.
75 pct. af de lastbilulykker, der involverer menneskelige fejl, er ikke lastbilchaufførerens skyld.

Jeg synes, at der har været mange avisoverskrifter, som har fortalt, at mange bliver slået ihjel af lastbiler. De bliver hurtigt fordrejet til, at det er lastbilernes skyld.

Sven Krarup Nielsen
Formand for Havarikommissionen for vejtrafikulykker
Fakta
Undersøgelsen kort:

-Tager udgangspunkt i 624 lastbilulykker i 7 EU lande fra 2004-2006.
-Ulykkerne har involveret mindst mindst én lastbil og én tilskadekommen eller dræbt person.
-85,2 pct. af ulykkerne skyldes menneskelige fejl.
-Heraf er kun 25 pct. lastbilchaufførens fejl. De 75 pct. har modparten været skyld i.

Årsager til ulykkerne:

85,2 pct.  - Menneskelige fejl
5,3   pct.  - Tekniske fejl på køretøjerne
5,1   pct.  - Vej- og infrastrukturforhold
4,4   pct.  - Vejrforhold                                          

Klarificering af ulykkerne:

7,4 pct. - singleuheld
27,4 pct.  - ulykker i vejkryds
20,6 pct. - ulykker ved køkørsel
19,5 pct.  -ulykker ved vognbaneskift
11,3 pct. - ulykker ved overhalingsmanøvre
6,2 pct.  - ulykker med fodgængere
3,0 pct.  - ulykker med køretøjer i forbindelse med parkeringsplads
1,8 pct. - hovedulykker, der sker efter et første mindre uheld
3,2 pct. - ulykker, der ikke kan klassificeres


Kilde: European Truck Accident Causation

Når en lastbil er involveret i en alvorlig ulykke, er den oftest forsaget af en personbil. Det viser en ny undersøgelse, som er udarbejdet af EU-Kommissionen og den internationale transportorganisation IRU.

Ifølge undersøgelsens konklusioner kan størstedelen af lastbilulykkerne tilskrives menneskelige fejl, men kun i hvert fjerde tilfælde har lastbilchaufførerne skylden.

Venstres trafiksikkerhedsordfører Karsten Nonbo er ikke overrasket over undersøgelsen:

"Hver gang, man har læst en nyhed, har der stået, at en lastbil har dræbt eller kvæstet nogen. Men hvis man læser videre, finder man ud af, at det er fordi, at en bil har kørt ind i lastbilen. Man tillægger simpelthen lastbiler skylden uden grund.  Lastbilerne har været hetzet hårdere end nødvendigt var, og det har først og fremmest været medierne, der ubetænksomt har skrevet om ulykker," siger Karsten Nonbo.

Havarikommissionen enig
I Havarikommissionen erkender man, at medierne har givet et fordrejet billede af lastbiler i trafikken:

"Nogle gange bliver fokus fordrejet. Jeg synes, at der har været mange avisoverskrifter, som har fortalt, at mange bliver slået ihjel af lastbiler. De bliver hurtigt fordrejet til, at det er lastbilernes skyld," fortæller Sven Krarup Nielsen, formand for Havarikommissionen for vejtrafikulykker.

Sven Krarup Nilsen mener ikke, at man bør underkende, hvor farlige lastbilulykker er, men han frygter, at fokus bliver fjernet fra de øvrige årsager til ulykkerne.

I chaufførernes egen brancheorganisation, DTL, prøver man så vidt muligt på at få klarlagt baggrunden for lastbilulykkerne:

"Statistikkernes svaghed er, at de konstaterer, hvad der er sket, men de konstaterer ikke, hvem der har skylden. Typisk skal der være en retssag for at afgøre det. Men desværre bliver der alt for sjældent samlet op på, hvem der egentlig har skylden. Derved kommer transporterhvervet til at stå i et uheldigt lys, for overskrifterne i pressen efterlader et indtryk af, at det er lastbilernes skyld. Det er vi opmærksomme på, men vi kan ikke styre pressen," siger DTL's projektchef Niels Erik Nielsen.

V-ordfører: Dobbeltmoralske bilister
Ifølge Karsten Nonbo skal man ikke forfalde til at frikende lastbilerne, men i højere grad være opmærksom på bilisternes ansvarlighed over for lastbiler:

"Vi er lidt tilbøjelige til at give alle andre end personbiler skylden, selvom det er personbiler, som er skyld i langt de fleste ulykker. De fleste kører i biler, så det er lettere at hakke på minoritetsgrupper som lastbiler og motorcykler. Man burde reelt hakke på den store gruppe af personbiler, hvor der er langt den største forskellighed - lige fra dem, der kan køre, til dem, der aldrig skulle have haft kørekort," siger han, og fortsætter:

"Det handler om at få fjernet dobbeltmoralen hos bilister. Når man sidder i bilen, betyder hastighed ikke så meget, men når man klipper hæk, så er det noget værre noget med de bilister, der kører forbi."

Der er i dag relativt høje krav til lastbilchaufførernes kvalifikationer, viser det her ikke, at man burde kigge nærmere på kravene til bilisterne?


"Jeg mener, at de orienterende køreprøver i forbindelse med klippekortsystemet hjælper på det her. Det rammer dem, der har udvist manglende forståelse, men ikke almindelige lovlydige borgere."

Men hvad skal man stille op med de almindelige lovlydige borgere?

"Det er så bredt et spekter, at en kampagne vil blive intetsigende. Jeg mener, at de nye faste trafikkontroller kan være med til at gøre bilisterne opmærksomme på det her."

0:000:00