Privatisering af Banedanmark udskydes

NYHED: Sammenbrudte forhandlinger mellem Transportministeriet og de faglige organisationer gør, at privatiseringen af Banedanmark udskydes. V appellerer til en hurtig løsning.
Transportministeriet har ikke kunnet blive enig med tjenestemændene i Banedanmark om en overenskomst, derfor er privatiseringen af Banedanmark udskudt.
Transportministeriet har ikke kunnet blive enig med tjenestemændene i Banedanmark om en overenskomst, derfor er privatiseringen af Banedanmark udskudt.Foto: Altinget.dk
Kasper Frandsen

Venstre vil ikke gribe ind i sagen, men vi vil appellerer til, at der hurtigst muligt findes en løsning. Det er både godt for medarbejderne og Banedanmark.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

Der har længe været politisk flertal for at privatisere Banedanmark Entreprise, men Transportministeriet har ikke kunnet finde en tilfredsstillende løsning for tjenestemændene i Banedanmarks entreprenørvirksomhed, som står for at reparere og anlægge skinner.

Én aftale kræver enighed med de faglige organisationer, Dansk Jernbaneforbund og HK Trafik & Jernbane, men en sådan har ikke været til at opnå. Derfor er lovforslaget fjernet fra regeringens lovprogram for denne folketingssamling.

Selskabsdirektør i Transportministeriet, Michael Birch, bekræfter ifølge Inginøren, at der endnu ikke er fundet en model for, hvordan problematikken omkring tjenestemændene skal løses.

Venstre ønsker mere fart i processen
Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) ærgrer sig over, at der ikke er kommet en afslutning på den privatiseringsproces, der blev sat i gang i 2006:

"Det er selvfølgeligt ærgerligt, at det ikke har været muligt at komme frem til en løsning, for vi vil meget gerne videre med den proces, der startede med det politiske lovprogram fra 2006. Venstre ønsker ikke at gribe ind i sagen, men vi vil appellere til, at der hurtigst muligt findes en løsning. Det er både godt for medarbejderne og Banedanmark," siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Altinget ǀ Transport.

Han påpeger i forlængelse af privatiseringsudskydelsen, "at jo længere tid der går før Banedanmark privatiseres, jo længere tid vil det tage at gøre Banedanmark til en konkurrencedygtig virksomhed."

DF: Guld kan købes for dyrt
Der er ikke nogen panik at spore hos Dansk Folkeparti over, at det i denne omgang ikke lykkes at privatisere Banedanmark:

"Det er klart, at vi ønsker en aftale, der tilfredsstiller tjenestemændene - ellers er der lige pludselig ikke flere af dem. Men en aftale skal stadig ligge inden for en realistisk økonomisk formåen, så hele provenuet ved en privatisering ikke forsvinder i lønforhøjelser til tjenestemændene - guld kan købes for dyrt," siger Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christensen til Altinget ǀ Transport.
 
Han pointerer yderligere, at han ikke har travlt med at finde en hurtig løsning, men at derimod er vigtigere at skaffe et overblik over de økonomiske rammer i privatiseringen, "så der sikres en løsning, der er til alles fordel."

Kristian Pihl Lorentzen har rejst sagen for Transportminister Carina Christensen (K), for at få ministeren til at komme med konkrete forslag til, hvordan sagen bliver løst. Samtidig gør han det klart, at lovprogrammet om en privatisering af Banedanmark, vil blive genfremsat efter sommerferien.

Dokumentation

Lov om Entreprise A/S (Feb I)

Forslaget indebærer, at Banedanmark Entreprise omdannes til et aktieselskab, Entreprise A/S, og samtidig sælges 25 pct. af aktierne til en privat køber. Indenfor en treårsperiode fra stiftelsen af selskabet skal der tages stilling til salg af yderligere 35 pct. af aktierne. Forslaget udmønter en aftale mellem regeringen, DF og RV fra november 2006.


0:000:00