Debat

DI: Det skal være dyrere at være privatbilist i Københavns myldretid end i provinsen

Vi skal ikke alle færdes i biler i fremtiden. Men det går altså ikke, at man fra den ene dag til den anden gør det stort set umuligt at komme til de store byer i bil, for det er den kollektive trafik ikke klar til at honorere, skriver Karsten Lauritzen.

En kørselsafgift baseret på tid og sted gør det muligt at bruge bilen, når det er nødvendigt – og det er det altså nogle gange. Samtidig kan en høj pris for at gøre det som privatperson midt i myldretiden være med til at flytte flere over i kollektiv transport, skriver Karsten Lauritzen.
En kørselsafgift baseret på tid og sted gør det muligt at bruge bilen, når det er nødvendigt – og det er det altså nogle gange. Samtidig kan en høj pris for at gøre det som privatperson midt i myldretiden være med til at flytte flere over i kollektiv transport, skriver Karsten Lauritzen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Karsten Lauritzen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Først og fremmest har vi brug for god mobilitet. Mobilitet er nøglen til udvikling; vi kan komme på arbejde, til uddannelse, vi kan handle med hinanden og udveksle varer.

Når vi ifølge Vejdirektoratets helt nye tal spilder 350.000 timer om dagen på at holde i kø, svarer det til et samfundsøkonomisk tab på 31 milliarder kroner, og prognoserne fortæller os, at det kun ser ud til at blive værre. Med andre ord ser vi ind i en fremtid med dårlig mobilitet. Det kan og skal vi ikke acceptere, og det kræver handling.

Løsningen må ikke blive, at det bliver umuligt at komme ind og ud af eksempelvis København med bil – og slet ikke med lastbiler, der hver dag sørger for, at du og jeg kan få æg, smør, mælk og alle de andre ting, vi forventer, der er til rådighed, når vi handler i byens butikker.

Formålet med en kørselsafgift er at gøre bilisterne bevidste om, at kørslen har en omkostning, og at alternativet til bilen – at gå, cykle eller bruge den kollektive trafik – er så prismæssigt attraktivt, at vi lader bilen stå.

En ny kørselsafgift

I DI taler vi for de mange essentielle infrastrukturprojekter i infrastrukturplanen. De handler i stor grad om forsyningssikkerhed.

En kørselsafgift baseret på tid og sted gør det muligt at bruge bilen, når det er nødvendigt – og det er det altså nogle gange.

Karsten Lauritzen
Branchedirektør, DI Transport

Samtidig erkender vi, at udvidelser af vejnettet ikke kan stå alene. Vi kan desværre ikke længere bygge os ud af trængslen, slet ikke omkring de større byer, hvor befolkningstætheden blandt andet besværliggør store udvidelser af infrastrukturen over jorden.

Derfor anbefaler DI sammen med sine 20.000 medlemsvirksomheder, at regeringen og Folketinget indfører en kørselsafgift, der flytter prisen på bilejerskab fra køb til kørsel.

En kørselsafgift baseret på tid og sted gør det muligt at bruge bilen, når det er nødvendigt – og det er det altså nogle gange. Samtidig kan en høj pris for at gøre det som privatperson midt i myldretiden være med til at flytte flere over i kollektiv transport, og det er nødvendigt for mobiliteten.

Der er vi fuldstændigt enige med transportminister Thomas Danielsen (V) i, at det skal være dyrt at køre ovenpå metrolinjerne. Kører du uden for myldretiden i Nordjylland – ja, så skal der ikke hives mange penge op af lommen, fordi belastningen ved din bilkørsel er meget lille.

Det drejer sig om at få plads på vejene der, hvor der ikke findes et alternativ. Om, at håndværkeren, der har bilen fuld af værktøj og materialer, kan komme frem til tiden; han kan ikke tage bussen eller toget til arbejde.

Læs også

Eller om lastbilen, der fragter varer ind til supermarkederne. Det kan han gøre meget mere effektivt og med mindre trafik til følge, end hvis samme varemængde skal over i eksempelvis varevogne eller budknallerter.

Investeringer i kollektiv trafik

Derfor skal kollektiv transport være et attraktivt tilvalg for mange flere, end det er i dag.

Du skal ikke langt ud af centrum af København, før den kollektive dækning er så forringet, at bilen reelt er det eneste og bedste valg, hvis man for eksempel som børnefamilie skal have det til at hænge sammen.

Karsten Lauritzen
Branchedirektør, DI Transport

Man kan eksempelvis undre sig over, hvorfor så mange fra oplandet til de større byer vil sidde i kø på ringvejen eller ind igennem byen hver eneste dag. Men kigger nærmere på den kollektive transport, så er det ikke så mærkeligt.

For samtidig med at gentagne regeringer har gjort det billigere at eje bil, eksempelvis ved at sænke registreringsafgiften, så er det blevet dyrere og dyrere at tage det offentlige, samtidig med at antallet af køretimer i det kollektive er skåret ned.

Du skal ikke langt ud af centrum af København, før den kollektive dækning er så forringet, at bilen reelt er det eneste og bedste valg, hvis man for eksempel som børnefamilie skal have det til at hænge sammen, når mor og far arbejder i den modsatte ende af hovedstaden, end hvor børn og fritidsaktiviteter foregår.

Derfor: Det går ikke, at man fra den ene dag til den anden gør det stort set umuligt at komme ind og omkring de store byer i bil, for det er den kollektive trafik ikke klar til at honorere.

Samtidig går det heller ikke at fastholde troen på, at vi også i fremtiden alle kan færdes i bil – en sådan tyrkertro på fordums tid vil skade vores mobilitet og dermed muligheder og udvikling i fremtiden.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

0:000:00