Dansk Energi: EU-Kommissionen har lavet en utidig grøn maveplasker

DEBAT: Investeringerne i grøn energi i Europa er styrtdykket under coronakrisen, og derfor er der brug for en grøn Marshall-plan og ikke ukonkrete og uambitiøse forslag som det, EU-Kommissionen har lagt på bordet nu, mener Dansk Energi.

Af Anders Stouge
Viceadm. direktør, Dansk Energi

Europa har brug for en grøn nystart, hvor vi investerer i fremtiden. Håbet var da også grønt og forventningen høj, da EU-Kommissionen fremlagde sin plan for vejen ud af coronakrisen.

Inden kunne man læse i lækkede papirer, at Kommissionen stod klar med 25 milliarder euro til 15.000 megawatt ny sol- og vindkapacitet i løbet de næste to år. Samtidig fremgik det, at man ville skyde mellem 5 og 30 milliarder euro i udvikling og produktion af grønne brændsler til lastbiler, fly og skibe. Og som om det ikke var nok, ville Kommissionen understøtte udrulning af to millioner ladestandere i Europa.

Der var lagt op til topkarakterer, men desværre endte det med en grøn maveplasker. Godt nok slår Kommissionens forslag til genopretningsfond på 750 milliarder euro og revideret budget på 1.100 milliarder euro for perioden 2021 til 2027 en grøn tone an, og EU's klimaplan, ”Green Deal”, spiller sammen med grønne investeringer en central rolle. Men de konkrete klimatiltag var pludselig forsvundet fra udspillet og antallet af ladestandere halveret.

Konkret politik på bordet
Det er formentlig et taktisk spil, vi er vidne til. Først skal man have de overordnede linjer om genopretningsfonden og budgettet på plads, inden man dykker ned i detaljerne.

Men hvis vi for alvor skal have sat gang i de klimainvesteringer, som skaber en grøn nystart af Europa, kræver det mere konkret finansiering og politik. Jo hurtigere EU kan lægge det på bordet, desto hurtigere kan vi genvinde investorernes tillid til at investere i grøn omstilling, vækst og beskæftigelse.

Og det er der brug for. Under coronakrisen har verden oplevet et stort fald i investeringer i grøn energi. Det viser de seneste opgørelser fra blandt andre Det Internationale Energiagentur. Det er bekymrende i forhold til beskæftigelsen og den grønne omstilling. Kommissionen peger på, at EU alene i år og næste år kommer til at mangle klimainvesteringer for minimum 7300 milliarder kroner – svarende til cirka tre gange Danmarks BNP.

Vi skal videre end henvisninger til, at ”Green Deal” står i centrum for genopretningen af EU’s økonomi. Det handler konkret om, at Europa skal flerdoble sin årlige udbygning af vindmøller og solceller. Potentialet er enormt, men det kræver adgang til gode arealer. Nogle interesser må nødvendigvis tilpasse sig, hvilket handler om at udfase fossile brændsler i transport, industri og opvarmning af huse og sætte strøm til i stedet. Altså, om at konkretisere sektorintegration eller -kobling.

Det handler om at udbygge elnettet, så den grønne energi fra vindmøllerne og solcellerne kan transporteres ud til europæerne. Her bør EU stille strengere krav til medlemslandene om udbygning af de elektriske motorveje og etablering af ladeinfrastruktur til elbiler.

En grøn Marshall-plan
EU står overfor definerende valg. Hvis husets fundament er ved at skride, skal der drastiske midler i brug, så det ikke braser sammen. Vi kan ikke bare gøre, som vi plejer. Tænk, hvis vi ikke have haft Marshall-hjælpen efter 2. Verdenskrig. Hvilket fundament havde vi så stået på? 

Vi har behov for en konkret grøn genopretningsplan i stil med Marshall-planen, som samler Europa. Med grønne investeringer og solidaritet skal vi overkomme coronakrisen. Det er også selvhjælp til Danmark. Vores skæbne afhænger af, at det går godt i Europa. Vi kan jo ikke være en ægte vindernation i en taberregion, og derfor må vi gøre de andre lande til vindere.

Retningen fra Kommissionen er rigtig. Nu skal EU levere konkret klimahandling.

Forrige artikel DTL: Stråmandsargument om udslip må ikke obstruere EU's vejpakke  DTL: Stråmandsargument om udslip må ikke obstruere EU's vejpakke Næste artikel VSL: Forlæng lønkompensation til ansatte i alle lufthavne VSL: Forlæng lønkompensation til ansatte i alle lufthavne
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.