Debat

Dansk Tog: Schmidt kan sikre flere passagerer

DEBAT: Hans Christian Schmidt (V) kan sikre flere togpassagerer, hvis han udbyder jernbanedriften. Det vil ganske enkelt skabe nytænkning og bedre service, skriver Nikolaj Wendelboe, formand for Dansk Tog og adm. direktør i Arriva Danmark.

Hans Christian Schmidt kan sikre passagervækst ved at udbyde jernbanen, skriver Nikolaj Wendelboe, formand for Dansk Tog og adm. direktør i Arriva Danmark. 
Hans Christian Schmidt kan sikre passagervækst ved at udbyde jernbanen, skriver Nikolaj Wendelboe, formand for Dansk Tog og adm. direktør i Arriva Danmark. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Nikolaj Wendelboe
Formand for Dansk Tog og adm. direktør i Arriva Danmark

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidts (V) første år som transportminister har været præget af mange redningsaktioner og slukning af ildebrande.

Det er lykkedes at få økonomien afstemt på Femernforbindelsen og få en (indtil videre) sikker aftale med tyskerne om åbning af forbindelse i 2028. Ministeren har også fået Hovedstadens Letbane på skinner igen, og udbudsprocessen kan starte, så der kommer letbanetog ud at køre i 2023. Ministeren har desuden fået igangsat en længe ventet takstreform, og nu forhandles der om økonomien i Togfonden.

Fælles for disse mange store og komplekse sager er en meget stram økonomi. De lave oliepriser har ramt Togfondens finansiering, og det økonomiske råderum frem mod 2020 er mindre, end hvad der blev antaget for få år siden. Samtidig medregnes flere anlægsprojekter nu med i den offentlige investeringsramme, herunder letbaneprojekter, der er organiseret i selskabsform.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Det er finanspolitiske forhold, som ministeren (og politikerne i øvrigt) må tilrettelægge deres politik efter. Derfor har der været mange bundne opgaver for ministeren og i tilrettelæggelsen af finanspolitikken, der handler om nedskæringer og omprioriteringer. Ikke noget, der er populært, men nødvendigt. Det gør altid ondt, når der skal findes mange milliarder af kroner i projekter, der alligevel ikke er råd til.

Konkurrence giver flere passagerer
Selvom pengene skrumper på anlægssiden, behøver alting ikke at være sort. Ministeren har ikke været klar i mælet omkring den tidligere ambition fra det store grønne transportforlig i 2009 om fordobling af togtrafikken og en vækst på 50 procent i bustrafikken frem mod 2030. Her behøver ministeren ikke at slække på ambitionerne.

I Sverige og Storbritannien, som har udbudt og åbnet markederne for togtrafik siden midten af 90’erne, er der sket en fordobling af passagerantallet, hvilket langt overstiger væksten i Danmark.

Nikolaj Wendelboe
Formand for Dansk Tog og adm. direktør i Arriva Danmark

Der en vis tradition i dette land for, at trafikvækst kun kan lade sig gøre ved massive investeringer i infrastrukturen, men dette er ikke hele sandheden.

Her skulle ministeren skele til vores nabolande, som via konkurrenceudsættelse af jernbanen har vist, at det kan lade sig gøre at få større passagervækst ved at udbyde jernbanedriften. I øvrigt er ambitionen fra 2009 om trafikvækst i den kollektive trafik ikke specielt stor, da den faktisk kun svarer til, at den kollektive trafik ikke mister markedsandele i forhold til bilen. Altså at tog og busser står for cirka 13-14 procent af det samlede transportarbejde.

Passagervækst i de tyske delstater
Ministeren bor tæt på den dansk-tyske grænse og kan besøge de tyske delstater for at få inspiration til mere vækst på jernbanen. Langt over halvdelen af togtrafikken er udbudt, og erfaringerne viser, at der sker en revitalisering, når der kommer konkurrence. Det skaber ganske enkelt nytænkning og bedre service, når der konkurreres om at få flest passagerer i togene. Den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelse har i en rapport fået kortlagt erfaringerne, der blandt andet viser, at der er større passagervækst og -tilfredshed på de strækninger, der er udbudt, i forhold til ikke-udbudte strækninger.

Udbud har desuden ført til en bedre kapacitetsudnyttelse af togene, samtidig med at de udbudte strækninger har medført, at en større del af det samlede persontransportarbejde sker med tog. Dertil kommer markante driftsbesparelser på over 25 procent og ikke mindst nyt togmateriel, som jo er et aktuelt tema i debatten herhjemme – eller rettere sagt mangel på samme.

Der skal handles 
I Sverige og Storbritannien, som har udbudt og åbnet markederne for togtrafik siden midten af 90’erne, er der sket en fordobling af passagerantallet, hvilket langt overstiger væksten i Danmark, hvor kun fem procent af passagertrafikken er udbudt. Storbritannien kan endda fremvise de mest tilfredse passagerer i EU. Selv Norge har vedtaget at sende al togtrafikken i udbud og er startet med forberedelserne til at sende halvdelen af jernbanedriften i udbud i en Nord- og Sydpakke.

I Danmark snakkes der mest og handles meget lidt. Her kan ministeren fremover virkelig gøre en forskel.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nikolaj Wendelboe

Adm. direktør, Arriva Danmark
cand.polit. (Københavns Uni. 2002)

0:000:00