Debat: En ny regering kræver nye ambitioner for togdriften

DEBAT: I det nye ”forståelsespapir” mellem S, R, SF og EL er det uklart, om der vil blive truffet væsentlige nye beslutninger om togdriften. Kan vi ikke gøre det lidt bedre, skriver Mads Jensen Møller og Henrik Garver.

Af Mads Jensen Møller og Henrik Garver
Hhv. administrerende direktør i Nordiq Group og administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI

Den nye ”højhastighedsbane” mellem København og Ringsted er netop blevet indviet. Banen er designet til hastigheder på 250 km/t, men grundet et forsinket signalsystem kører de første tog 120 km/t.

Desuden kan den nuværende togflåde kun køre 180 km/t. Politisk er det ikke engang besluttet endnu, om vi overhovedet skal købe tog, der kan køre 250 km/t.

Det kommer derfor til at tage lang tid, før vi får fuld glæde af investeringen. Og trist nok kører der fra starten kun et tog i timen på den nye bane.

I det nye ”forståelsespapir” mellem S, R, SF og EL er det uklart, om der vil blive truffet væsentlige nye beslutninger omkring togdriften. Kan vi ikke gøre det lidt bedre?

Lad os lave et tankeeksperiment
Tænk, hvis toget nu kunne køre stærkt – sådan rigtig stærkt. Som i Asien, som i Frankrig – ja bare som i Sverige, eller bare til den hastighed banen er designet til.

Køge - København: 30 km - 10 minutter Som fra Svanemøllen til Hovedbanegården med S-toget.
Ringsted - København: 60 km - 20 minutter Som fra Lyngby til Hovedbanegården.

Og tænk, hvis det kørte hvert 5. minut på strækningen Køge Nord – København H og måske 10 minutters drift Ringsted – København. Et tog med plads til 500 mennesker. 6000 mennesker i timen. Bare i myldretiden. Med så høj frekvens er det ikke kritisk ikke at nå toget, der kommer bare et nyt. Det kender vi fra Metroen.

Tænk, hvis der var rigeligt med delecykler i København – dem, der ikke skal dockes på en fast station. Så kan man komme nemt og effektivt rundt i hovedstaden - og cykling er veldokumenteret den hurtigste transportform inden for brokvartererne.

Og hvad nu hvis DriveNow, eller en anden delebilsoperatør, havde en hub på Køge Nord eller på Ringsted Station, så københavnere med ærinder på Sjælland/Fyn havde et effektivt mobilitetsalternativ til egen bil.

Nye mobilitetsvaner og øget sikkerhed
Det vil flytte adfærd og ændre vores mobilitetsvaner. Give en øget sikkerhed for at nå mødet til rette tid. Og komme tilbage, inden børnehaven lukker. 

Så kære politikere, kære nye regering, mens I tøver med indkøb af nye tog, kan vi så ikke starte med at leje de nødvendige hurtige tog, bare til den fine strækning, der nu er indviet. Ovenstående scenarie kan dækkes med tre-fire togsæt. Og så er vi da i gang.

Og så kan vi andre drømme videre, for tænk nu, hvis vi fik rigtige højhastighedstog i trekanten, København-Aarhus-Hamborg. Med smart-hubs i Ringsted, Odense, Kolding, Vejle osv.

Og med moderne eltog ville det være en mobilitetsløsning drevet af nordsøvind.

Ovennævnte tankeeksperiment er blot baseret på en videreførelse af et af de scenarier, der er i den rapport, vi i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, har udarbejdet om fremtidens mobilitet. 

Forrige artikel FDM: Fremtidens transportpolitik er tværpolitisk FDM: Fremtidens transportpolitik er tværpolitisk Næste artikel Forbrugerråd til minister: Giv passagerer en ambitiøs plan for kollektiv transport Forbrugerråd til minister: Giv passagerer en ambitiøs plan for kollektiv transport
Banedanmark er storforbruger af Roundup

Banedanmark er storforbruger af Roundup

JERNBANE: Banedanmark er en af landets største forbrugere af den omdiskuterede sprøjtegift Roundup, og trods udsigt til et muligt forbud er brugen ikke faldet i en årrække. Støttepartier kræver handling fra minister.