Debat

DI om trængselsproblemer: Roadpricing må aldrig stå alene

Hovedstadens vækst, udvikling og konkurrenceevne står og falder med, at trængselsudfordringerne bliver løst. Lav en samlet mobilitetsplan, der kan fremtidssikre en smidig trafikstrøm i og omkring København, skriver Peter Lanng Nielsen og Michael Svane. 

Skal roadpricing have de rette effekter, skal vi samtidig sikre, at vores borgere og virksomheder får adgang til attraktive, alternative transportformer, skriver Peter Lanng Nielsen og Michael Svane. 
Skal roadpricing have de rette effekter, skal vi samtidig sikre, at vores borgere og virksomheder får adgang til attraktive, alternative transportformer, skriver Peter Lanng Nielsen og Michael Svane. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Michael Svane
Peter Lanng Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark skal være verdens mest attraktive land at etablere og drive virksomhed i.

Med sine cirka to millioner indbyggere er hovedstadsregionen uomtvisteligt et kraftcenter for vækst og udvikling i Danmark. Belastningen på vejnettet alene koster årligt det danske samfund milliarder af kroner i tabt arbejdstid.

Bilister, der for eksempel pendler til og fra deres arbejdsplads, spilder tilsammen mere end 32 millioner timer om året ved at sidde i kø i deres biler. Hertil kommer der også tabt tid, når busser sidder fast i den øvrige trafik, og når togene kører uregelmæssigt.

Temadebat

Skal vi have en trængselsafgift i hovedstaden?
Borgmestre, forskere og støttepartier til regeringen kræver en trængselsafgift i hovedstaden, hvilket regeringen har afvist.

Debatten er blusset op, efter at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler – også kendt som Eldrup-kommissionen – foreslog, at bilister, der kører i Københavns og Frederiksbergs miljøzoner, skal betale en afgift.

Det er ikke første gang, at kørselsafgifter i udvalgte områder giver debat. S-R-SF-regeringen måtte i 2012 efter massiv modstand skrinlægge planerne om en betalingsring omkring København.

Men den gamle betalingsring og den nye trængselsafgift tåler ifølge Eldrup-kommissionen ikke sammenligning, fordi det nye forslag adskiller sig gennem "potentielle fordele" i forhold til samfundsøkonomi, trafikale effekter, trængselsgevinster og miljøgevinster.

Altinget giver i en temadebat ordet til forskere, interessenter og politikere, som vil debattere, hvorvidt de vil have en trængselsafgift i hovedstaden, og hvordan de vil sikre, at afgiften bekæmper trængsel uden at forværre mobiliteten.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Daria Rivin, rådgiver indenfor klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling
  • Erik Hjulmand, formand, Cyklistforbundet i København
  • Hans Toft (K), borgmester, Gentofte Kommune 
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Lars Weiss (S), overborgmester, Københavns Kommune
  • Otto Anker Nielsen, medlem af Eldrup-kommissionen og professor og leder ved Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet
  • Peter Lanng Nielsen, formand, DI Hovedstaden 
  • Rasmus Vestergaard Madsen (EL), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Raymond Johansen, borgmester, Oslo Kommune
  • Simon Aggesen (K), borgmester, Frederiksberg Kommune 
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent indenfor transport og mobilitet, Concito
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Derudover hindrer trængslen også virksomhedernes muligheder for at transportere og afsætte deres varer og services hos kunderne. Infrastrukturen i og omkring København har derfor en direkte påvirkning for virksomhedernes vækst, udvikling og bidrag til den danske velfærd.

Roadpricing er en del af løsningen
Trafikken på vejene er i disse år i fortsat vækst, og ifølge prognoserne før covid-19 vil efterspørgslen på transport kun stige. Ser man på den senest trafikale udvikling, er der grund til at antage, at dette stadig er tilfældet.

Skal hovedstaden også i fremtiden være en dansk vækstdynamo, skal infrastrukturen i og omkring København fortsat være konkurrencedygtig.

Det er derfor en bunden opgave at få afhjulpet hovedstadens trængselsudfordringer, og roadpricing er fra politisk hold mange gange blevet fremhævet som en af de centrale løsninger.

I Dansk Industri anerkender vi, at roadpricing kan bidrage til reguleringen af trafikken omkring hovedstaden. Vi må dog samtidig på det kraftigste understrege, at roadpricing aldrig må stå alene, men i stedet skal ses som en del af løsningen. 

Behov for en samlet plan
Det er afgørende, at vi anskuer mobilitet som en helhed.

Forskellige infrastrukturer og transportformer er ikke hinandens modsætninger, men hænger derimod sammen. Skal roadpricing have de rette effekter, skal vi samtidig sikre, at vores borgere og virksomheder får adgang til attraktive, alternative transportformer.

Derfor skal vi både fortsætte arbejdet med at udbygge infrastrukturen og skabe flere incitamenter til cykling og styrke det kollektive transportsystem med nye og bedre forbindelser.

Vi skal derudover finde ud af, hvordan vi bedst muligt får udnyttet vores investeringer og fremtidens teknologiske løsninger til at øge kapaciteten og effektiviteten i vores vejnet.

Endeligt er det afgørende, at der investeres i at skabe bedre sammenhæng mellem transportformerne, og at der i hele hovedstadsområdet skabes en tættere kobling mellem byudviklingen og trafikplanlægningen. Kort sagt er der behov for en samlet plan, hvis vi skal komme hovedstadens trængselsudfordringer til livs.

Bredt samarbejde skal bane vejen
Ny infrastruktur og nye vaner bliver ikke skabt fra den ene dag til den anden.

Vi skal derfor allerede i dag tage fat på at drøfte, hvilken mobilitet og infrastruktur vi skal have for at bevare konkurrencekraften i hovedstaden.

Trængselsudfordringerne i hovedstadsområdet løses ikke med et quick fix, og vi skal i videst muligt omfang undgå symptombehandlinger og uovervejede småindgreb. 

Vi vil i Dansk Industri opfordre regeringen til sammen med transportsektorens øvrige aktører at påbegynde opgaven med finde de rette løsninger på hovedstadens trængselsudfordringer, inden trængslen når niveauer som kendt fra udlandet.

Trængslen i hovedstaden kalder på en samlet plan, og i Dansk Industri deltager vi meget gerne i arbejdet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00