Debat

Hans Toft om trængselsafgiften: København vil eksportere egne problemer til omegnskommunerne

Egoistiske København vil med en trængselsafgift i hovedstaden skubbe miljø- og trafikproblemer ud af byen. Omegnskommunernes vil få rollen som parkeringsplads og omfartsvej for den københavnske trafik, skriver Gentoftes borgmester, Hans Toft (K).

Vi kan ikke komme trængslen til livs ved, at enkeltkommuner forskanser sig mod omverdenen, skriver Gentoftes borgmester, Hans Toft (K).
Vi kan ikke komme trængslen til livs ved, at enkeltkommuner forskanser sig mod omverdenen, skriver Gentoftes borgmester, Hans Toft (K).Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Hans Toft
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det bliver så igen et "nej tak" herfra.

Debatten om en trængselsafgift er som de insisterende drømmere, der år efter år stiller op til talentshowet 'X Factor', for hver gang at modtage præcist samme besked fra dommerne: "Nej tak".

Temadebat

Skal vi have en trængselsafgift i hovedstaden?
Borgmestre, forskere og støttepartier til regeringen kræver en trængselsafgift i hovedstaden, hvilket regeringen har afvist.

Debatten er blusset op, efter at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler – også kendt som Eldrup-kommissionen – foreslog, at bilister, der kører i Københavns og Frederiksbergs miljøzoner, skal betale en afgift.

Det er ikke første gang, at kørselsafgifter i udvalgte områder giver debat. S-R-SF-regeringen måtte i 2012 efter massiv modstand skrinlægge planerne om en betalingsring omkring København.

Men den gamle betalingsring og den nye trængselsafgift tåler ifølge Eldrup-kommissionen ikke sammenligning, fordi det nye forslag adskiller sig gennem "potentielle fordele" i forhold til samfundsøkonomi, trafikale effekter, trængselsgevinster og miljøgevinster.

Altinget giver i en temadebat ordet til forskere, interessenter og politikere, som vil debattere, hvorvidt de vil have en trængselsafgift i hovedstaden, og hvordan de vil sikre, at afgiften bekæmper trængsel uden at forværre mobiliteten.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Daria Rivin, rådgiver indenfor klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling
  • Erik Hjulmand, formand, Cyklistforbundet i København
  • Hans Toft (K), borgmester, Gentofte Kommune 
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Lars Weiss (S), overborgmester, Københavns Kommune
  • Otto Anker Nielsen, medlem af Eldrup-kommissionen og professor og leder ved Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet
  • Peter Lanng Nielsen, formand, DI Hovedstaden 
  • Rasmus Vestergaard Madsen (EL), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Raymond Johansen, borgmester, Oslo Kommune
  • Simon Aggesen (K), borgmester, Frederiksberg Kommune 
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent indenfor transport og mobilitet, Concito
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

For nogle år siden blev planerne om en betalingsring begravet, og denne gang er det så en trængselsafgift og nulemissionszoner, der skal eksportere Københavns problemer med trængsel, forurening, parkering og nye skatter til de omkringliggende kommuner.

København går enegang
Uanset i hvilken form trængselsafgiften nu bliver præsenteret, så er det en ekstra skat, der pålægges de borgere, som arbejder i København og bor i blandt andet Gentofte kommune.

Samtidig er det er et godt eksempel på en snæversynet tilgang til problemløsning, hvor København ønsker at gå enegang ved at tage betaling for adgangen til kommunen.

I Gentofte står vi uforstående over for den dobbeltmoral og kommuneegoisme, der ligger i, at Københavns Kommune vil trække udvikling, jobs og dermed indtægter ind til København og så lade omegnen løse miljø- og trafikproblemerne. Det er præcist det, der sker, hvis man blokerer for biler i byen.

Investering i den kollektive trafik er løsningen
Vi kan ikke komme trængslen til livs ved, at enkeltkommuner forskanser sig mod omverdenen.

Det er overhovedet ikke en måde at samarbejde på. I stedet kræver det en massiv prioritering af – og investering i – den kollektive trafik, hvis trængslen på vejene skal nedbringes og ikke blot skubbes rundt.

Her er det igen afgørende, at blikket bliver løftet. Den kollektive transport skal have langt større prioritet og skal fungere langt bedre – ikke blot indenfor metrocityringen, men hele vejen fra den enkeltes bopæl i Skibby eller Nærum, hvis det skal være er et brugbart alternativ til bilen.

Indførelse af roadpricing er en politisk beslutning, der vil have vidtrækkende konsekvenser for en række andre områder end trængsel – blandt andet afgiftsstrukturer, omfordeling og højere skatter i omegnskommunerne.

Omegnskommuner vil blive parkeringspladser
Og borgerne kan med rette føle sig prisgivet, hvis de opkræves en afgift for at køre i bil i København, og da i særdeleshed, når der ikke eksisterer en tryg og behagelig kollektiv løsning hele vejen fra bolig til job.

Herfra kræver det ikke den mindste fantasi at forestille sig, hvilke konsekvenser en betalingsafgift får for Københavnske omegnskommuner. Vi vil få rollen som parkeringsplads og omfartsvej for den københavnske trafik og i tillæg hertil en ekstra skat.

Den rolle skal vi naturligvis ikke påtage os, og det er derfor nødvendigt med en helt anderledes debat. En debat, der tager udgangspunkt i, at trængsel og de medfølgende miljøbelastninger er et fælles problem, i stedet for den "dem versus os"-retorik, som København indtil nu har mestret til perfektion.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00