Debat

DTL: Trafiksikkerhed er ikke kun lovgivning

TRANSPORTDEBATTEN: Trafiksikkerhed er ikke blot lovgivning. Alle virksomheder og organisationer har et stort ansvar for, at vi alle kan færdes sikkert i trafikken, skriver Erik Østergaard, adm. direktør for DTL.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Erik Østergaard
Adm.direktør for Dansk Transport og Logistik (DTL) og formand for Nordic Logistics Association (NLA)

På linje med Fairtrade-konceptet for bæredygtighed kunne det så være et vilkår for en vare, at den er transporteret trafiksikkert?

De offentlige transportkøbere kunne i givet fald passende gå forrest og vise vejen.

Har fx Vejdirektoratet en trafiksikkerhedspolitik for indkøb af ydelser fra private vognmænd? Og hvis ja - er den så synlig?

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Fjerde udgave af Transportdebatten sætter fokus på trafiksikkerhed. Et emne, der igen er blusset op, især på grund af de seneste mange højresvingsulykker. Trafiksikkerhed er dog meget mere end blot dette - de fleste ulykker sker på grund af for høj fart og for meget alkohol i blodet.

Den næste måned vil en række forskellige transportpolitiske aktører komme med deres indspark i debatten om trafiksikkerheden i landet.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Trafiksikkerhedskulturen her i landet kunne godt trænge til et eftersyn.

Holdninger og adfærd i trafikken er i allerhøjeste grad en medvirkende faktor til, at ulykker sker.

Hvorfor går en luftkaptajn rundt om sit fly før start? For at sikre, at alt det udvendige virker, som det skal - og at intet falder af.

Erik Østergaard
Adm. direktør, DTL

Som bekendt er det farten, der dræber - men det er ikke mindst holdningen til dette faktum og adfærden bag ved handlingen, som er interessant.

Den højresvingsulykke, der kunne være undgået ved at være forudseende og opmærksom, er også en ulykke mindre. Og adfærden hos både de bløde og de hårde trafikanter spiller ind her.

Sikkerhedskultur
Ser man på erhvervstrafikken, er der behov for, at virksomhederne i langt højere grad opbygger en forebyggelses- og sikkerhedskultur, der tager højde for de ting, man selv kan forhindre.

Hvorfor går en luftkaptajn rundt om sit fly før start? For at sikre, at alt det udvendige virker, som det skal - og at intet falder af.

Hvorfor går en lastbilchauffør ikke rundt om sin lastbil før start? Fordi den sikkerhedskultur, der har været indbygget i luftfarten siden dens barndom, ikke har slået tilstrækkeligt igennem på vejene.

Der skal så lidt til, men trafiksikkerhed er en ledelsesopgave, som kræver meget opmærksomhed fra alle ledelsesniveauer.

Resultatet af en indsats kan være sparede kvæstede og dræbte, men også virksomhedens økonomi vil blive positivt påvirket i de fleste tilfælde.

Der bør være en række overordnede mål, og målene defineres af konstaterede behov og ønsker for den udvikling, som virksomheden og dens medarbejdere skal gennemgå.

Over for dårlige skadestatistikker bør der sættes ind med korrigerende handlinger omgående.

I de fleste tilfælde sker forbedringen dog gennem det lange træk, hvor hovedtemaerne er uddannelse, coaching og fokus hos alle involverede i transportkæden.

Ledelsen skal på banen
At arbejde dynamisk med trafiksikkerhed kræver, at ledelsen laver en trafiksikkerhedspolitik, som fastlægger de overordnede rammer og selve værdigrundlaget.

Det langsigtede arbejde skal gå ind og angribe nærved-uheld og fokusere på den almindelige adfærd - men det skal samtidig gøres, så det med en ikke-akademisk og praktisk tilgang appellerer til medarbejdere og ledelse.

Og så skal ledelsen dokumentere det trafiksikkerhedsarbejde, som virksomhederne udfører i forbindelse med gennemførelsen af en transport.

Man skal beskrive transportvirksomhedens arbejde og procedurer med trafiksikkerhed med særlig fokus på inddragelse og kommunikation med og mellem chauffører og disponenter/ledelse.

Det skal gøres til en del af transportørens markedsføringsprofil.

Omvendt skal holdningsændringer ikke kun gælde transportvirksomhederne.

Det er nemlig et kæmpe incitament for en transportør, hvis først virksomhedens kunder i større omfang vælger trafiksikkerhed som et parameter på lige fod med regularitet og øvrige kvalitetsstempler i transporten.

Rutinetjek kan gavne sikkerhed
Som nævnt skal der ikke så meget til:

Tjek af lastbilens lygter, spejlindstillinger, lastsikring og evt. kran før afgang, procedurer for at feje sne af trailertaget om vinteren, faste indberetninger af konstaterede fejl ved overdragelse af køretøjet, overholdelse af hastighedsgrænser, uanset hvor travlt man har, eventuel alkolås i bilen, oprydning i førerhuset af hensyn til udsynet osv. osv.

DTL står i 2014 sammen med en lastbilproducent, et forsikringsselskab, en dækfabrikant, en udstyrsproducent og et autohjælpsfirma bag ved den årlige konkurrence kaldet Årets Transportvirksomhed.

Næste år vil vi netop fokusere på, at de virksomheder, der deltager i konkurrencen, har den fornødne fokus på en sikkerheds- og forebyggelseskultur.

Vinderen, der kåres i maj måned, skal gerne være foregangsvirksomhed for mange andre, der kommer efter - og der vil trafiksikkerhed helt sikkert spille en rolle for at kunne nå så langt.

Trafiksikkerhed er nemlig ikke blot lovgivning. Det er også det, vi alle kan gøre for at hjælpe til.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00