Eksperter: Politikerne bør gøre det dyrere at flyve

KLIMA: Hvis politikerne vil gøre noget ved klimabelastningen, skal de også gøre noget ved flytrafikken, siger klimavismand og miljøeksperter. Men det har de partier, der ellers slås om den grønne dagsorden, ingen planer om.

De politiske partier på Christiansborg taler meget om energi og klima i disse uger, hvor der bliver forhandlet om et nyt energiforlig. Men der bliver ikke talt om en af de kilder til klimabelastning, som vokser allermest: Flyrejser.

Men det bør blive regeringens og de øvrige danske politikeres næste fokus.

Det siger tre eksperter inden for klima og energi, som opfordrer regeringen til at presse hårdt på i EU og i andre internationale sammenhænge for at gøre det dyrere at flyve.

"Noget af det værste, man kan gøre for klimaet, er at flyve. Derfor er det en lille smule absurd, at vi betaler rigtig høje afgifter på biler, tog og busser, mens der ikke er nogen afgifter på den kollektive transportform, der udleder mest CO2," siger professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet, Brian Vad Mathiesen.

Flytrafik er mere end fordoblet siden 2000
Han fremhæver, at CO2-udledning fra fly i luften er langt mere skadelig for klimaet, end når man udleder samme mængde CO2 på landjorden. Samtidig er antallet af flypassagerer steget voldsomt fra 1,7 milliarder i 2000 til 3,7 milliarder passagerer i 2016.

Derfor må den danske regering gå forrest i arbejdet for at gøre det dyrere at flyve. Det mener også seniorkonsulent i den grønne tænketank Concito, Henrik Gudmundsson.

Han kalder det ”virkelig vigtigt” at få bremset den voldsomme stigning i flytrafik snarest.

”Også fordi folk hurtigt etablerer en livsstil og nogle vaner, som gør det meget svært at trække den anden vej,” siger han.

Gudmonsson opfordrer regeringen til at slå i bordet i internationale organer som FN’s luftfartsagentur og i EU.

Artiklen fortsætter under figurerne

"Billigt at ødelægge klimaet"
Og det vil have markant effekt på flytrafikken, hvis man lægger afgifter på, så man for eksempel ikke længere kan flyve fra København til Rom for blot 299 kroner. Hvis EU-landene kan blive enige om en fælles afgift på flybrændstof, vil vi flyve cirka 25 procent mindre, forudsagde en rapport fra Teknologirådet i 2012.

I et debatindlæg i Politiken foreslog Radikal Ungdom for nylig en mærkbar, fælles EU-afgift på klimabelastning fra fly.

”Hvorfor skal det være så billigt at ødelægge klimaet?” spurgte klimaordfører Philip Tarning-Andersen i indlægget.

”Nu siger alle politikere ’uha, det er vigtigt at gøre noget for klimaet’, og efterhånden kan de godt blive enige om, at vi skal sætte nogle vindmøller op i Danmark - så føler vi, at vi gør lidt, og så bliver vi glade. Men der mangler en forståelse af, at vi også er nødt til at gøre noget ved vores forbrug og rejsevaner,” uddyber han til Altinget.

Klimavismand: Bestemt en god idé
Forsker i transport og klima og medlem af Klimarådet Niels Buus Kristensen er enig i, at en EU-afgift efter Radikal Ungdoms model kan være en fornuftig vej frem.

”Man kan lave en afgift på alle fly, der letter fra og ankommer til Europa, og som afhænger af turens længde. Det vil bestemt være en god idé,” siger han.

Klimavismanden understreger, at ikke-EU-lande som Norge, Schweiz og Storbritannien skal være med, hvis det skal virke. Ellers risikerer man, at flytrafikken bare flytter til de lande, som ikke indfører afgiften.

V: Dyrere flyrejser vil give utryghed for danskerne
Men hvad siger politikerne på Christiansborg, hvor partierne i øjeblikket kappes om at være mest grønne?

Hverken S eller R har planer om at gøre noget ved flytrafikken, og regeringspartiet Venstre afviser fuldstændig at gøre det dyrere at flyve.

”Det vil være et brud på skattestoppet, og det vil give utryghed for danskerne, hvis vi lægger afgifter på flyrejser,” siger skatteordfører Louise Schack Elholm (V).

Er skattestoppet vigtigere for Venstre end den grønne dagsorden?

”Selvfølgelig vil vi gerne have et mere grønt Danmark, og derfor gør vi også meget for eksempelvis økologi og at få mere urørt skov,” siger Elholm.

Minister: EU lægger låg på CO2-udledning fra fly
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fremhæver i en skriftlig kommentar, at man i EU har aftalt, at CO2-udledningen fra fly ikke må vokse efter 2020.

”Man har ligeledes etableret et markedsbaseret system, hvor luftfartens udledning bliver kompenseret ved at investere i klimaforbedrende projekter,” skriver ministeren.

Men det løser ikke problemet, vurderer Henrik Gudmonsson fra Concito.

”Det er ikke nok at lægge låg på, man skal jo også have mekanismer, så problemet bliver mindre globalt set,” siger han og tilføjer:

"Effektive internationale særregler kræver jo, at der er nationer, der virkelig presser på."

Vismand: Danmark må presse på
Klimavismand Niels Buus Kristensen er som økonom nogenlunde rolig ved, at flyrejserne mangler på de danske politikeres prioriteringsliste over klimaudfordringer netop nu.

”Det er et af de mest besværlige problemer at få løst. Det er fint nok, at politikerne koncentrerer sig om de billigste og nemmeste ting først, men det må ikke blive en sovepude,” siger han.

”I internationale fora som ICAO (FN’s luftfartsagentur, red.) må lande som Danmark presse på, selvom flybranchen stritter imod, men samtidig i aftalerne give tid til at udvikle bæredygtige løsninger,” siger Niels Buus Kristensen.

Forrige artikel Et folketingsår er forbi: Transportpolitik uden de store dramaer Et folketingsår er forbi: Transportpolitik uden de store dramaer Næste artikel Flertal vil ikke betale mere for flybilletten for klimaets skyld Flertal vil ikke betale mere for flybilletten for klimaets skyld
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.