Formand for borgerforening: Indfør parkeringsbøder og roadpricing for ladcykler
Kommunen kan aktivt opdrage til bedre parkering af ladcykler med kampagner om hensigtsmæssig parkering og give bøder for hensynsløs parkering. Og ligesom biler betaler for deres anvendelse af vejnettet, kunne en afgift på ladcykler medvirke til bedre anvendelse af byens infrastruktur, skriver Peter Hjorth.
Peter Hjorth
Medlem, Amager Vest Lokaludvalg, formand, Ørestad Syd BorgerforeningHvis du ejer en bil og bor i København, har du uden tvivl mærket det pres, som byens parkeringsudfordringer har medført.
Tænk hvis bilister begyndte at parkere deres køretøjer på cykelstier eller fortove – der ville skabe et ramaskrig. Men i København ser vi, at cykler, og i særdeleshed ladcykler, indtager bilernes parkeringspladser, og denne tendens skaber grobund for konflikt og yderligere trængsel.
For dem, der ikke er bekendt med omfanget af problemet, lad mig komme med et par tal: København huser nu næsten 40.000 ladcykler. Dette tal overgår endda antallet af babyer i byen!
Lad det synke ind et øjeblik.
Med kun 152 dedikerede pladser til ladcykler, kan man nemt forestille sig, hvor tusindvis af ladcykler ender – på bilernes parkeringspladser.
Men hvor mange dedikerede pladser til ladcykler burde der så være? For at kunne betjene den eksisterende flåde af ladcykler, ville en tidobling af antallet – altså 1.520 steder – være et skridt i den rigtige retning, men endda også en underestimering, hvis antallet af ladcykler fortsætter med at stige.
Bøder for hensynsløs parkering
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune bekræfter faktisk, at ifølge færdselsloven, har cykler ret til at parkere de samme steder som motorkøretøjer.
Denne udfordring intensiveres af det faktum, at antallet af parkeringspladser til biler allerede er på vej ned i København. Hvis denne tendens fortsætter, kan København blive en by, hvor bilens tilstedeværelse bliver mere og mere begrænset.
Kommunen kunne aktivt opdrage til bedre parkering af ladcykler ved at lancere informationskampagner om hensigtsmæssig parkering, eventuelt tilknytte bøder for hensynsløs parkering og skabe et incitament for at bruge de dedikerede parkeringsområder.
Bilister i København er blevet andenrangsbrugere af deres egne parkeringspladser.
Peter Hjorth
Medlem, Amager Vest Lokaludvalg, formand, Ørestad Syd Borgerforening
Men udviklingen kan potentielt skade tusindvis af familier, der er dybt afhængige af deres biler. Bilens vigtighed rækker ud over blot transport – den kan betyde alt for en families trivsel, udfoldelsesmuligheder og daglige logistik.
For mange er bilen også en vital del af arbejdet, og begrænset mobilitet kan derfor have konsekvenser for erhvervslivet og produktionen.
Færdselsloven bør revurderes
Tilbage til tanken om roadpricing på ladcykler. Idéen her er, at ligesom biler betaler for deres anvendelse af vejnettet, kunne en form for afgift eller "roadpricing" på ladcykler potentielt medvirke til en mere bevidst og hensigtsmæssig anvendelse af byens infrastruktur.
Dog bør denne overvejelse balanceres med ønsket om at opretholde en bæredygtig og cykelvenlig by. Derfor er det logiske forslag fra min side, at kun ladcykler (og andre større el-cykler) skal tillades at parkere på parkeringspladserne, og at de skal være identificerbare, så de kan få en bøde, hvis de ikke har betalt parkeringsafgift. Alene dette vil afholde mange fra at anvende dem.
Det er vigtigt at anerkende, at det ikke er cyklisternes fejl. Men konsekvenserne af denne tendens kan ikke ignoreres. Hvordan vil politiet for eksempel håndtere regler om tidsbegrænset parkering for cykler, der mangler p-skiver?
Bilister i København er blevet andenrangsbrugere af deres egne parkeringspladser. Måske er det tid til flere specifikke parkeringsområder for cyklisterne. Færdselsloven bør i hvert fald revurderes nu, inden det løber løbsk.
København bør overveje at skabe en balance mellem cykler og biler, så ingen føler sig forfordelt, og byens infrastruktur kan bruges optimalt af alle dens indbyggere.