København skal være mere end Danmarks cykelby. Ambitionen er, at byen skal være et forbillede for cyklisme i hele EU, skriver Line Barfod (EL) og Ludvig Goldschmidt Pedersen (EL).
Danmarks skal have en ny, grøn mobilitetsplan, der gennem nye teknologier skal sikre grønne fly, busser og lastbiler. Den skal sikre, at folk hopper på cyklen, og den skal skabe en bedre sammenhæng mellem land og by, skriver Jesper Kronborg.
Regeringen bør rykke politisk på cykeldagsordenen og implementere lovgivning, der får flere danskere til at vælge cyklen i hverdagen. En vej til målet kan gå gennem cykelvenlige skattefordele, skriver Karsten Lauritzen.
Fra politisk hold kan vi gøre det nemmere at kombinere cyklen med andre transportformer. Men det bliver ikke Dansk Folkeparti, der hænger bilister eller brugere af den kollektive transport ud og siger, at de i stedet skal hoppe op på jernhesten. Det er danskernes eget valg, skriver Nick Zimmermann (DF).
Toggle ads