Debat

Konservatives transportordfører: Vi skal sætte gang i de politiske aftaler, der allerede er indgået

I år kommer det særligt til at handle om at få sat sving i nogle af de aftaler, som allerede er indgået på transportområdet. Det er for eksempel at gøre den tunge transport grønnere, men også at få koblet flere dele af Danmark på ladestander-netværket, skriver Niels Flemming Hansen (K).

Ligesom med stort set alt
andet i samfundet, vil transportsektoren være ligegyldig og uddød, hvis vi ikke
får taget ordentligt hånd om den grønne omstilling, skriver Niels Flemming Hansen (K).
Ligesom med stort set alt andet i samfundet, vil transportsektoren være ligegyldig og uddød, hvis vi ikke får taget ordentligt hånd om den grønne omstilling, skriver Niels Flemming Hansen (K).Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Niels Flemming Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

2023 er lige så stille ved at være oppe i omdrejninger, og den politiske hverdag er for alvor begyndt at rulle.

Jeg er sikker på, at det nok skal blive et spændende år. Der er ny regering – en helt ny form for regering. Der er nye ordførere og sågar nye partier, som også skal finde deres ben på de forskellige politiske dagsordener. Jeg er spændt på at se, hvor og hvordan især de nye partier lægger sig på transportdagsordenen.

I Konservative er det meste ved det gamle. Vi mener stadig det samme, som vi gjorde i seneste valgperioden, og jeg sidder stadig som ordfører på transportområdet. Derfor er det også nogle af de samme dagsordener, jeg vil kæmpe for i det nye år.

Og det, tror jeg, er vigtigt. Det betyder noget, at der er nogen, som har siddet med i udvalget i sidste periode og ved, hvad der er aftalt på området. Nogle af de aftaler skal nemlig bygges videre på, ligesom der selvfølgelig skal laves nye. Konkret er der to hovedemner, som jeg anser som de vigtigste.

Temadebat

Hvad er transportordførernes planer for det nye år?
Et nyt Folketing har sat sig til rette på Christiansborg, og på Altinget Transport vil vi gerne starte med at give ordet til transportordførerne for at høre deres ideer og planer for, hvor transportpolitikken skal hen i 2023.  

Det er selve omdrejningspunktet for denne temadebat, hvor vi spørger transportordførerne om deres planer for året: 

Hvad står i toppen af den politiske prioriteringsliste, når det kommer til transportpolitik? Hvad er ikke lykkedes i den sidste regeringsperiode? Og hvad er første skridt til at nå målet nu?  

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].

Først er den grønne omstilling. Ligesom med stort set alt andet i samfundet, vil transportsektoren være ligegyldig og uddød, hvis vi ikke får taget ordentligt hånd om den grønne omstilling. Og transportsektoren i Danmark har virkelig et stort potentiale.

Historisk er transportindustrien et sted, der har udledt rigtig meget CO2, og det skal laves om. Det er et arbejde, som allerede er gået i gang for flere år siden, men vi er langt fra i mål. Det tror jeg på, vi kan, og jeg mærker en stor lyst og iver både fra os politikere, men også fra sektoren selv til at bidrage med grønne løsninger.

Flere ladestandere og støtteordninger
Her tror jeg særligt, det kommer til at handle om at få sat sving i nogle af de aftaler, som allerede er indgået. Det er for eksempel at gøre den tunge transport grønnere, men også at få koblet flere dele af Danmark på ladestander-netværket, så man roligt kan købe en elbil uagtet, om man bor i København eller Kærbjerg.

Det er vi allerede gode til, men vi kan blive endnu bedre, og så er der stadig et stort potentiale, når vi taler den tunge landtransport.

Her tænker jeg, at støtteordninger kan være en god vej at gå, hvis vi skal øge konkurrencefordelene ved nulemissionslastbiler, så vi kan sikre dansk erhvervslivs førerposition inden for de grønne teknologier, som skal reducere sektorens CO2-udledninger.

Transportsektoren i Danmark har virkelig et stort potentiale

Niels Flemming Hansen (K).

Ud over den grønne omstilling, så tror jeg, at en af hovedopgaverne i 2023 bliver at se på, hvordan vi i højere grad kan styrke og forbedre dansk infrastruktur. Tag for eksempel det transeuropæiske transportnet, som siden 80’erne er vokset og vokset. Det har EU i sinde at forbedre.

Her er mit ønske, at vi i år får undersøgt, hvordan Danmark kan få del i de massive investeringer, der lægges op til. Det kan være i form af nye veje, som er godkendt til modulvogntog og DUO-2-vogntog, men også i form af forbedringer af mindre lufthavne som i Billund, der fremadrettet har potentiale til at blive et vigtigt internationalt trafikknudepunkt.

Og begge punkter skal vi lykkes med. For det er vigtigt, hvis Danmark fremadrettet skal forblive i transportsektorens førertrøje. Det kræver meget arbejde, men jeg tror på, at Danmark kan gøre det.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Flemming Hansen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (K), MF (K)
hh (Kolding Købmandsskole 1996)

0:000:00