Debat

DF's transportordfører: Regeringen bør genoverveje vejafgiften og udvide motorvejen mod Randers

Trods den ambitiøse infrastrukturaftale er der stadig flere udeståender. Blandt andet spørgsmålet om et tredje motorvejsspor fra Århus til Randers. Derudover var det en helt forkert beslutning at pålægge vejgodstransportørerne en CO2-afgift, skriver Nick Zimmermann (DF).

Nu, hvor Socialdemokratiet er i regering med to partier, der ikke
er en del af aftalen om at pålægge vejgodstransportørerne en CO2-afgift, bør regeringen genoverveje beslutningen, skriver Nick Zimmermann (DF).
Nu, hvor Socialdemokratiet er i regering med to partier, der ikke er en del af aftalen om at pålægge vejgodstransportørerne en CO2-afgift, bør regeringen genoverveje beslutningen, skriver Nick Zimmermann (DF).Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Nick Zimmermann
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi kender det alle sammen: At sidde i en kø, der bare snegler sig af sted. Eller forbande en langsommelige elefantoverhaling langt væk. Transportpolitikken påvirker alle danskere i vores hverdag.

Hvert år spilder danskerne mere end 77 millioner timer på at holde i kø, og de 77 millioner timer kan langt fra alle sammen reduceres ved at bede danskerne om at tage den offentlige transport. Hvor mange timer spilder danskerne mon egentlig på at vente på forsinkede tog eller busser om året? Det tal har vi vist aldrig fået.

Fremkommelighed er afgørende for vækst i et samfund – både nationalt men også lokalt. Den brede men ikke desto mindre ambitiøse infrastrukturaftale, som Dansk Folkeparti også er en del af, tager heldigvis en række skridt i forhold til at forbedre fremkommeligheden i Danmark.

Temadebat

Hvad er transportordførernes planer for det nye år?
Et nyt Folketing har sat sig til rette på Christiansborg, og på Altinget Transport vil vi gerne starte med at give ordet til transportordførerne for at høre deres ideer og planer for, hvor transportpolitikken skal hen i 2023.  

Det er selve omdrejningspunktet for denne temadebat, hvor vi spørger transportordførerne om deres planer for året: 

Hvad står i toppen af den politiske prioriteringsliste, når det kommer til transportpolitik? Hvad er ikke lykkedes i den sidste regeringsperiode? Og hvad er første skridt til at nå målet nu?  

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].
 

Men der er stadig udeståender: Et af dem er spørgsmålet om et tredje motorvejsspor fra Århus til Randers. Randers er trods alt landets sjettestørste by og har fået en noget stedmoderlig behandling.

Det samme gælder i øvrigt Vejle, landets niendestørste by, hvor der jo er lagt op til en udvidelse af E45, men stadig ikke fundet nogen løsning på Vejlefjordforbindelsen, der risikerer at blive en trafikal flaskehals i årene fremover.

Det er også vigtigt, at vi får set på, om der er motorvejsstrækninger, der kan opgraderes, så hastighedsgrænsen kan hæves til 130 kilometer i timen, ligesom vi stadig har mange rastepladser langs motorvejene, som er af så dårlig kvalitet, at vi faktisk ikke kan være det bekendt.

Støj udgør en fare for helbredet 
Samtidig er det selvfølgelig også afgørende, at de borgere, der er bosat tæt på støjende motorvejsstrækninger, bliver beskyttet bedst muligt mod støjen. Selvom der med infrastrukturaftalen er afsat tre milliarder kroner til støjbekæmpelse, så er det ikke nær nok. Mange flere områder kunne have gavn af mere støjbekæmpelse.

Samtidig er det indlysende, at kommunerne, når det handler om placering af nye boligområder, må have for øje ikke at placere boliger i stærkt støjbelastede områder. Vi ved, at støj er enormt skadelig for organismen, og der er masser af områder i Danmark, hvor man kan by- og boligudvikle uden at udsætte nye borgere for voldsomme støjkilder.

Det er vigtigt, at vi får set på, om der er motorvejsstrækninger, der kan opgraderes

Nick Zimmermann (DF)

Alle borgere skal jo ikke nødvendigvis bo i eller omkring hovedstaden, og da slet ikke hvis det betyder, at deres helbred udsættes for risici. Når det er sagt, er det selvfølgelig afgørende, at eksisterende boligområder, hvor vi som samfund har valgt at prioritere store trafikanlæg også, bliver beskyttet mest muligt mod støj.

Men fremkommelighed handler ikke kun om personbiler. Det handler også om den forkætrede godstransport. Her traf den tidligere regering sammen med sine støttepartier en helt forkert beslutning ved at pålægge vejgodstransportørerne en CO2-afgift.

Nu er Socialdemokratiet imidlertid i regering med to partier, der ikke er en del af aftalen nemlig Venstre og Moderaterne, og det bør regeringen benytte til at genoverveje beslutningen.

Mere kapacitet på færgeforbindelserne
Vejgodstransport bliver af mange på Christiansborg set som et problem per definition. Det er ikke en opfattelse, jeg og Dansk Folkeparti deler. Vejgodstransporten er nødvendig og kan ikke erstattes af godstransport på skinner, men vi kan blive bedre til at samordne de forskellige transportformer og gøre det nemmere at skifte mellem transportformer.

Læs også

Endelig vil jeg nævne vores ikke-brofaste øer herunder Bornholm. Sidstnævnte er særligt udfordret, fordi godskapaciteten på Køge-Rønne-forbindelsen næsten er udnyttet fuldt ud. Vi er nødt til at skabe bedre muligheder for godstransport til Bornholm ved at øge kapaciteten på Køge-Rønne.

Vi så også med corona-initiativerne, hvordan færgekapaciteten til en række mindre danske øer meget hurtigt kan blive udfordret, når turister får øjnene op for, hvor fantastisk vores smukke danske øer er.

Det må vi også se på i årene fremover, så vi kan sikre, at der faktisk er kapacitet på færgerne til at både de, der bor på øerne og de, der gerne vil besøge øerne, rent faktisk kan komme frem og tilbage.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nick Zimmermann

MF (DF)
Lager- og logistikoperatør

0:000:00