Debat

Venstres transportordfører: Vi skal sikre, at vognmændene har rammerne til den grønne omstilling

Politisk langsommelighed må ikke blive en kæp i hjulet på den grønne omstilling af transportsektoren. Vi politikere skal skubbe på, støtte op og sikre de bedst mulige rammer for at omstille sig, skriver Peter Juel-Jensen (V).

Det er politikernes fremmeste opgave at understøtte og sikre rammerne for den grønne omstilling af vejtransporten, skriver Peter Juel-Jensen (V).
Det er politikernes fremmeste opgave at understøtte og sikre rammerne for den grønne omstilling af vejtransporten, skriver Peter Juel-Jensen (V).Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Peter Juel-Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Med infrastrukturaftalen fra 2021 lagde et samlet Folketing ambitiøse planer for den danske infrastruktur og transportbranchen i Danmark. Flere af aftalens mange planer, projekter og undersøgelser er allerede undervejs. Denne driftighed og det høje ambitionsniveau er jeg sikker på, vi fortsat vil opleve med Thomas Danielsen (V) som ny stærk transportminister.

Et af de store fokusområder vil blive grøn omstilling af transportsektoren. Teknologien er i rivende udvikling. Vi som politikere skal understøtte udviklingen og sikre, at politisk langsommelighed ikke bliver en kæp i hjulet. Vi skal skubbe på og støtte op om den grønne omstilling og sikre de bedst mulige rammer for at omstille sig.

Temadebat

Hvad er transportordførernes planer for det nye år?
Et nyt Folketing har sat sig til rette på Christiansborg, og på Altinget Transport vil vi gerne starte med at give ordet til transportordførerne for at høre deres ideer og planer for, hvor transportpolitikken skal hen i 2023.  

Det er selve omdrejningspunktet for denne temadebat, hvor vi spørger transportordførerne om deres planer for året: 

Hvad står i toppen af den politiske prioriteringsliste, når det kommer til transportpolitik? Hvad er ikke lykkedes i den sidste regeringsperiode? Og hvad er første skridt til at nå målet nu?  

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected]
 

Transportbranchen har høje ambitioner og løsningsforslag til, hvordan der kan sættes skub i den grønne omstilling. De perspektiver, idéer og løsningsforslag skal vi huske at tage med i vores videre planlægning. For vi skal lytte til de gode idéer fra aktørerne i branchen.

Vi skal i de kommende år se nærmere på aftalen om grøn omstilling af vejtransporten med henblik på at udvikle transportsektoren og sikre de rette effekter i lyset af teknologiudviklingen. I samarbejde med branchen skal vi sikre de rette løsninger, som skal holde Danmark kørende på grønnere vis.

Det er en svær opgave, for der er dele af transportsektoren, som ikke umiddelbart lader sig sætte strøm til, som vi for eksempel gør med personbilerne. Udviklingen af el-lastbiler går hurtigt, men det er fortsat med fokus på de mindre ture og varelevering i byerne.

Vi skal derfor sikre, at de danske vognmænd har de nødvendige rammer da skal til for at tage skridtet fra diesel til el i det omfang, det er muligt. Et grønt skridt, der samtidigt giver rigtig god mening i byerne, så vi samtidig reducerer støj og forurening

Vognmændene vil gerne omstillingen
Tilbage i efteråret var der ansøgningsfrist til en tilskudspulje til køb af nye grønne lastbiler. Ministeriet modtog 127 ansøgninger, og der er nu givet tilsagn om tilskud til 69 nye el-lastbiler.

Det store antal af ansøgere illustrerer, at vognmændene og branchen er mere end klar til at teste de nye grønne løsninger. Det er en højt prioriteret indsats at understøtte dette, og det er heldigvis en prioritet, vi fortsat ser hos den nye transportminister.

Derfor er det vi politikeres fremmeste opgave at understøtte og sikre rammerne for den grønne omstilling af vejtransporten og fortsat fremme omlægning af den tunge transport samt søfart og luftfart.

Vi skal skubbe på og støtte op om den grønne omstilling 

Peter Juel-Jensen (V)

Vi skal sikre den grønne mobilitet i vejnettet og sikre gode rammer for opsætning af flere ladestandere. Udbygningen af lade-infrastrukturen er afgørende for at komme helt i mål, da det er afgørende for beslutningerne om at skifte til elektriske køretøjer.

Samtidig skal vi være bevidste om, at det ikke er muligt at sætte strøm til hele den tunge transport inden for en overskuelig årrække. Endnu mangler de rette teknologier at modnes, og el-nettet er slet ikke klar til denne belastning. Sideløbende skal der derfor tænkes i andre muligheder.

Det kræver, at vi forsat investerer, forsker og prioriterer udviklingen af alternative grønne drivkræfter og brændsel. Power-to-X der i kobling med CCU-teknologi kan levere alternative brændsler ser forsat ud til at blive en del af fremtidens grønne løsninger. Denne udvikling skal vi understøtte og prioritere højt.

Danmark er et foregangsland. Vi skal gå forrest i udviklingen af alternative grønne brændselsmuligheder, og vi skal arbejde for en ambitiøs og realistisk grøn omstilling af den tunge transport.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Juel-Jensen

MF (V)
linjeofficer (Frederiksberg Slot 1993), lærer (Hjørring Seminarium 2000)

0:000:00