Debat

Letbaner fremtidssikrer byerne

DEBAT: Letbaner skal sikre de store danske byer mod fremtidens trængselsproblemer. Og de udenlandske erfaringer er gode. Det skriver Anker Boye i sit indlæg til Altinget | Transport. Læs hele indlægget her.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anker Boye (S)
Borgmester, Odense

Der er letbaner på vej i både Odense og Aarhus. Og det med god grund. Danskerne er mere end nogen sinde før parate til at pendle langt for at komme på arbejde. På de seneste 5 år er antallet af danskere, der bor i København, men arbejder på den anden side af Storebælt, steget med mere end 40 procent, og hver dag kommer eksempelvis 50.000 pendlere ind over kommunegrænsen til Odense for at studere eller arbejde.

Vækst og beskæftigelse
Øget mobilitet på arbejdsmarkedet er godt, fordi det bidrager til vækst og beskæftigelse. Men et stigende antal pendlere stiller store krav til infrastrukturen, den kollektive trafik og sammenhængen mellem vejnet, busser, tog og andre transportformer i de store byer, der driver væksten rundt omkring i landet. Opstår der først trængsel, medfører det spildtid og går ud over byernes vækstmuligheder. Det er netop i og omkring de større byer, at kollektiv trafik i fremtiden kan løse en større del af transportopgaven end i dag og bidrage til at øge mobiliteten.

En velfungerende infrastruktur er afgørende for, hvor både virksomheder og familier slår sig ned og er dermed et helt centralt element i at realisere det vækstpotentiale, som byerne rummer.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Letbane i Odense
I 2020, når det nye supersygehus står færdigt i Odense, vil det sammen med den nye store videns- og erhvervspark Cortex Park være daglig arbejdsplads for mere end 60.000 mennesker, hvilket uden tvivl vil give endnu flere dags-odenseanere. Det er derfor, at et enigt byråd har besluttet at etablere en ny letbane, der skal binde byen sammen og gøre det nemt at komme frem og tilbage mellem bopæl, job og uddannelse og dermed bidrage til at reducere den trængsel, byens udvikling ellers ville medføre. For øjeblikket foregår en VVM-undersøgelse, og arbejdet sættes i gang inden for få år, så letbanen står klar til brug i 2020, samtidig med at de øvrige projekter er færdige.

Når valget er faldet på en letbane, er det fordi, den passer godt til de udfordringer, vi står over for, og de krav moderne mennesker stiller til kollektiv transport. En letbane er en moderne udgave af sporvognen og tilbyder god komfort og korte rejsetider. Letbanen har sit eget areal i gaden, så den også kan komme frem i myldretiden, og hvis der mangler plads, kan letbanen også køre sammen med bilerne. Letbanen kører på el og forurener således ikke gaderum­met på samme måde som andre transportformer. Ved at etablere en letbane og tilpasse bustrafikken vil brugen af den kollektive trafik i Odense blive fordoblet, og der vil samtidig blive omkring 8.500 færre bilture i byen.

I udlandet har letbaner i en årrække allerede været en del af løsningen i forhold til stigende trængsel.

Anker Boye (S)
Borgmester, Odense

Gode erfaringer fra udlandet
I udlandet har letbaner i en årrække allerede været en del af løsningen i forhold til stigende trængsel. Byer som Strasbourg, Le Mans og Bergen har eksempelvis valgt at løse stigende trafikale problemer ved hjælp af letbaner. Og det virker. I Le Mans faldt antallet af biler i bymidten med 35-40 procent, efter letbanen var kommet til.

At anlægge en letbane er i sagens natur ikke noget, man bare lige gør. Det kræver mange forundersøgelser, grundig planlægning og masser af dialog med borgere og erhvervsliv. Derfor er arbejdet i Odense allerede i fuld gang, hvilket er udtryk for, at vi handler i tide og udviser rettidig omhu.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anker Boye

Fhv. borgmester (S), Odense Kommune, fhv. formand for KL (1998-2002)
maler (1970)









0:000:00