Debat

Professor: Vejafgift for lastbiler gavner både samfundsøkonomi og klima

Den nyligt vedtagne vejafgift for lastbiler møder store protester fra transportbranchen. Men området er stærkt underbeskattet, så afgiften vil have en gavnlig effekt, skriver Otto Anker Nielsen.

Kørsel med lastbiltransport i Danmark er i dag stærkt underbeskattet i forhold til eksternaliteterne. Det gælder i særlig høj grad uheld, trængsel og vejslid. Men også CO2-udledning, lokal partikelforurening og støj, skriver Otto Anker Nielsen.
Kørsel med lastbiltransport i Danmark er i dag stærkt underbeskattet i forhold til eksternaliteterne. Det gælder i særlig høj grad uheld, trængsel og vejslid. Men også CO2-udledning, lokal partikelforurening og støj, skriver Otto Anker Nielsen.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Otto Anker Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen og rød blok har vedtaget en aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.

Dette har ikke overraskende ledt til mange protester fra transportbranchen og efterfølgende ønsker fra branchen om statslige subsidier, hvilket er imødekommet i regeringens udspil til finanslov.

Ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv og med øje for den grønne omstilling af transportsektoren, så mener jeg dog, at disse vejafgifter er meget positive.

Kørsel med lastbiltransport i Danmark er i dag stærkt underbeskattet i forhold til eksternaliteterne. Det vil sige de omkostninger, transporten påfører samfundet ifølge samfundsøkonomiske enhedspriser udarbejdet af DTU for Transportministeriet.

Et væsentligt element med vejafgiften er, at den vil kunne tilvejebringe et betydeligt provenu fra transittrafik gennem Danmark

Otto Anker Nielsen
Professor i transportmodellering, leder af Transportdivisionen, DTU Management

Det gælder i særlig høj grad uheld, trængsel og vejslid. Men også CO2-udledning, lokal partikelforurening og støj biddrager til regnestykket.

Grundet juridiske teknikaliteter i EU-reguleringen, herunder at der ikke samtidigt indføres en afgift for personbiler, vil vejafgiften endda kun dække nogle af eksternaliteterne.

End ikke udgifter til de danske vejmyndigheders vejvedligeholdelse, som følge af lastbilers vejslid, vil blive dækket af vejafgiften!

Provenu fra transittrafik

Et væsentligt element med vejafgiften, som vi også påpegede i Kommissionen for grøn omstilling af personbiltransport (”Elbilskommissionen”), er, at den vil kunne tilvejebringe et betydeligt provenu fra transittrafik gennem Danmark.

I beregningerne dengang cirka 0,7 milliarder kroner om året.

Vi argumenterede for, at det vil kunne dække en del af det hul i statskassen, som kommer fra den grønne omstilling af personbiler, fordi staten mister skatteprovenu fra fossile biler og deres brændstof.

Alternativet til provenuet fra den del af vejafgift på lastbiler, der rammer transittrafik, vil være at den danske befolkning og eller virksomheder fortsat via personskatter, moms eller -virksomhedsskatter skal subsidiere de samfundsøkomiske omkostninger som den udenlandske transittrafik påfører det danske samfund.

Netop for at undgå dette har en række andre lande – særligt Tyskland og Schweiz – allerede for længst indført vejafgifter.

Læs også

Erhvervslivets konkurrenceevne

Hvad angår det danske erhvervslivs konkurrenceevne, er det ikke nødvendigvis i Danmarks interesse, at man på den ene side har høje skatter på løn og produktionsvirksomheder, og Danmark samtidigt underbeskatter transport.

Det bidrager til outsourcing af aktiviteter. For eksempel at det kan betale sig at fragte svin til udlandet for at fedes op der og slagtes der, eller at maskinproducenter outsourcer dele af arbejdet, fordi lønomkostningerne i Danmark beskattes så højt, som de gør.

I forhold til den grønne omstilling vil en afgift på lastbiltransport ændre adfærden mod mindre udledninger, fordi transporten bliver dyrere

Otto Anker Nielsen
Professor i transportmodellering, leder af Transportdivisionen, DTU Management

Såfremt alle transportformer skulle betale for alle samfundsomkostninger ved transporten, ville der komme et betydeligt skatteprovenu, der kunne anvendes til at reducere andre skatter og dermed fremme konkurrenceevnen for (lokal) dansk produktion.

Set i et mere overordnet samfundsperspektiv har underbeskatning af transport og deraf følgende øget outsourcing medvirket til mindre robusthed af forsyningskæderne.

Det har vi set under Covid-krisen, Ukrainekrisen og fremadrettet risikerer vi det også i andre kriser.

I forhold til den grønne omstilling vil en afgift på lastbiltransport ændre adfærden mod mindre udledninger, fordi transporten bliver dyrere.

Det kan ske via mere effektive logistikkæder og mere effektiv konsolidering, via mindre outsourcing og mere lokal produktion og via skift af transportmiddel.

Underbeskatning af lastbiler har hæmmet togtransporten

For de lange europæiske transportkæder vil vejafgifter på lastbiltransport forbedre togtrafikkens konkurrenceevne og dermed overføre transport fra en energikrævende diesel-baseret transportform til en mindre energikrævende, elektrificeret transportform.

Erfaringen er, at meget få købere af transport er villige til at betale en (væsentlig) merpris for at reducere klimaaftrykket

Otto Anker Nielsen
Professor i transportmodellering, leder af Transportdivisionen, DTU Management

Der er desværre derudover en række strukturelle og konkurrencemæssige forhold, der hæmmer godstransport med tog.

Elektrificering af lastbiler er stadig på et tidligere stadie end personbiler.

Men udviklingen går meget hurtigt, og allerede i 2025 vil der formentligt være teknisk mere konkurrencedygtige produkter og en mere udbredt standard for hurtigladning.

I dansk kontekst foregår meget distribution over afstande, der potentielt kan elektrificeres. Men markedet skal ”skubbes” økonomisk i retning af en sådan grøn omstilling via omlægning af afgifter.

Erfaringen er, at meget få købere af transport er villige til at betale en (væsentlig) merpris for at reducere klimaaftrykket.

Det sås med personbiler, hvor afgiftsomlægningerne, som følge af Elbilkommissionens anbefalinger, efterfølgende har ”boostet” salget af elbiler.

Brændstofafgifter har ikke samme effekt

I forhold til CO2-udledning er et alternativ til vejafgifter en øget brændstofafgift. Men det vil medføre et betydeligt tab af skatteprovenu, hvis lastbiler så fylder tanken lige før grænsen.

Størrelsen af dette tab diskuteres heftigt blandt fagfolk. Men der er ingen tvivl om, at det er af en betydelig størrelsesorden, og det problem undgås ved en vejafgift.

Jeg vil dog argumentere for, at de danske brændstofafgifter bør følge afgifter i Tyskland og Sverige fremfor at være lavere.

De gode argumenter synes altså at stå i kø for, at den kommende vejafgift kan blive god for både danskernes pengepung og klimamål.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Otto Anker Nielsen

Professor i Transportmodellering, Leder af Transportdivisionen, DTU Management PhD 1995
ph.d. (DTH 1994), civilingeniør (DTH 1991)

0:000:00