S: Brug for stærk europæisk luftfartsstrategi

DEBAT: En god og visionær luftfartspolitik kan være helt afgørende for, hvor meget vækst og udvikling, vi får til Danmark og Europa sammenlignet med andre steder i verden, skriver Rasmus Prehn (S).

Af Rasmus Prehn (S)
Transportordfører

Der er nok at tage fat på som transportordfører i efteråret.

Dansk jernbane skal moderniseres og elektrificeres, hvis ellers regeringen kan tage sig sammen, vi skal have lavet en ny taxilov, der kan sikre bedre service for kunderne, men også at der betales skat, og at social dumping forhindres, vi skal i gang med en helt nødvendig vejinfrastruktur, vi skal fortsætte arbejdet med Femernbælt og også gerne planerne for nye forbindelser.

Dertil kommer en hel masse regelændringer om større trafiksikkerhed, kortere ventetid på kørekort og meget, meget andet. Men jeg vil tillade mig at starte et sted, som ikke har fået helt så meget omtale i medierne. Nemlig arbejdet med en ny luftfartsstrategi.

Afgørende for vækst og udvikling
Vi flyver mere og mere. Dels når vi skal på ferie. Men så sandelig også i forbindelse med arbejde og møder. Både inden- og udenlandsk. Og så er der også stor vækst i gods, der transporteres via fly. Luftfartspolitik er uhyre vigtig. En god og visionær luftfartspolitik kan være helt afgørende for, hvor meget vækst og udvikling vi får til Danmark og Europa sammenlignet med Østen, de arabiske lande, USA og andre steder i verden. Og konkurrencen er i øjeblikket så hård, at danske og europæiske løn- og arbejdsvilkår er under risiko for at blive udkonkurreret af flyselskaber i de arabiske lande eller i Østen. Danmark og Europa må gå foran for at sikre acceptable løn- og arbejdsvilkår for medarbejderne, men også at udenlandske selskaber ikke får lov at fungere i dansk og europæisk luftrum med feudal-lignende løn- og arbejdsvilkår.

Få tænker over, hvor afgørende vigtigt for vores vækst og udvikling gode flyforbindelser er. Sandheden er, at stort set alle virksomheder kigger indgående på infrastrukturen, før de vælger at placere deres virksomhed. Og her betyder adgang til lufthavne stadig mere. For eksempel kan det diskret aflæses på de virksomheder, der placerer sig i københavnsområdet, at Københavns Lufthavn har status som hub eller gateway til resten af verden. Direkte flyruter til Beijing i Kina, til Dubai eller til New York eller Chicago i USA kan aflæses på antallet af virksomheder, der placerer sig i københavnsområdet. Det er blandt andet også på grund af de mange gode flyforbindelser, at den nye store FN-by blev placeret ved Nordhavn i København. Des bedre fly-infrastruktur vi har, desto flere arbejdspladser, vækst og innovation kan vi trække til Danmark.

Sammenhængende infrastruktur
Samme logik gælder naturligvis vores indenrigs-flytrafik. Her betyder det også meget for vore virksomheder, at de kan ligge tæt på en god indenrigslufthavn med gode og regelmæssige afgange til hovedstaden, men også med de mest vitale forbindelser til udlandet. Med alle lufthavne gælder det endvidere, at der er en god infrastrukturel opkobling til lufthavnen. Når vi taler om lufthavne, skal vi altså også tale om motorveje, adgang for modulvogntog til godstransport, passager- og godstog, letbaner, busser og cykelstier. Vores infrastruktur skal hænge bedst muligt sammen, så der kan skabes størst mulig synergi. For eksempel kan Københavns Lufthavn i høj grad se på deres passagertal, at der er kommet tog- og metroadgang til lufthavnen. Og når vi opgraderer en jernbanestrækning, så det bliver hurtigere at køre fra for eksempel Fyn eller Lolland til lufthavnen, betyder det også direkte vækst for lufthavnen, hvilket igen betyder flere ruter og stærkere strategisk status og betydning.

Det samme kommer til at gælde, når vi forhåbentligt snart åbner en direkte togadgang til Aalborg Lufthavn og senere også direkte motorvejsforbindelse. Her vil der også blive skabt vækst for hele Nord-, Midt- og Vestjylland. Der påhviler derfor os transportordførere en kæmpe og afgørende opgave i at tænke luftfarten med, når vi taler nye veje, jernbane og anden infrastruktur. Tænker vi infrastrukturen mere sammen, styrker vi den og skaber langt bedre vilkår for vækst og fremgang.

Garant for danske arbejdspladser 
Når det handler om at hænge sammen med resten af verden, er vi jo privilegerede af at have et netværk i Københavns Lufthavn, som giver os endnu flere ruter og afgange, end vi ellers ville have haft. Netværket er også garanten for danske arbejdspladser. Udenlandske selskaber vil næppe kunne tilbyde både et netværk og tilnærmelsesvis det samme antal arbejdspladser. Det er derfor vigtigt, at vi har for øje, at dansk luftfart får de nødvendige betingelser for at overleve på sigt. Det gælder i forhold til europæiske selskaber, som praktiserer forretningsmodeller skræddersyet til at betale mindst muligt i skat og tilbyde de billigst mulige arbejdsvilkår – modeller, som vi normalt ikke hylder i Danmark, og modeller, vi ikke ønsker, at vores hjemlige selskaber bliver nødt til at kopiere. Her er en opgave for regeringen at sikre, at dette begrænses i videst muligt omfang, også gennem et aktivt arbejde i EU.

Men det er ikke blot en udfordring inden for EU. Når vi hører om Qatar Airways, tænker de fleste af os europæere måske på FC Barcelonas fodboldtrøjer, hvor sponsornavnet fylder hele brystet. Men Qatar Airways fylder sammen med Emirates og andre udefrakommende flyselskaber stadig mere i den europæiske lufttrafik. Når Københavns Lufthavn glæder sig over nyt direkte kæmpefly til Dubai, er det for eksempel Emirates, der flyver på ruten.

En kamp om løn- og arbejdsvilkår
Problemet er, at disse flyselskaber har det sigte at udkonkurrere de europæiske flyselskaber, fordi de ved, hvor meget strategisk og økonomisk magt der ligger i at kontrollere luftfarten. Derfor er selskaberne – der er statsejede – ikke blege for at bruge statspenge på at vinde strategisk vigtige markedsandele. For når de har udkonkurreret europæerne, er det dem, der bestemmer og selv kan sætte priserne. Dertil kommer, at disse selskaber slet, slet ikke har samme tradition for at give personalet ordentlige løn- og arbejdsvilkår. En almindelig stewardesse vil slet ikke kunne opretholde en europæisk levestandard og have råd til en lejlighed og en familie. Selskaberne indkvarterer deres kvindelige personale på overvågede værelser, hvor de ikke må ses med andre, uden at det kontrolleres strengt. Bliver en stewardesse syg eller gravid, bliver hun hurtigt fyret. Disse løn- og arbejdsvilkår nægter jeg simpelthen, at vi skal have indført i Danmark og Europa. Men det får vi, hvis vore passagerer ikke tænker på, hvor de handler, og hvis vi ansvarlige politikere ikke opstiller en række krav til, hvilke løn- og arbejdsvilkår vi ønsker i det europæiske luftrum.

Dansk strategi skal ud til hele Europa
Jeg foreslår, at vi får sat tryk på at få udarbejdet en dansk luftfartsstrategi, og at vi danskere sætter os i spidsen for, at EU udarbejder en ny europæisk strategi og politik for at styrke vores egen europæiske luftfart. Men også for at sikre, at vi ikke udkonkurreres af Emirates, Qatar eller andre, og at personalet skal leve på deres feudale vilkår. Det er også nødvendigt, at vi får kigget på pilotuddannelsen, så vi sikrer, at der er tilstrækkeligt med piloter også i de kommende år. Endelig er der behov for, at vi tænker miljø langt mere ind i vores luftfartsstrategi. Der er kæmpe mulighed for at skifte vores fly ud til typer, der flyver langt længere på literen, og om føje år flyver vi måske mere eller mindre på solenergi, hvilket vi allerede har set de første eksempler på. Lad os starte i det små med store ambitioner og arbejde støt og sikkert i den rigtige retning. Det samme gælder muligheden for grønne landinger og sundere og mere forureningsfri håndtering af vore fly og bagagen på landjorden.

Danmark står over for at skulle have en ny luftfartsstrategi. Den skal vi brede ud til hele Europa. Og jeg vil som socialdemokratisk transportordfører gøre mit til at sætte nogle visionære, ambitiøse, fremadrettede, men også solidariske fingeraftryk på fremtidens danske og europæiske luftfartsstrategi.

Forrige artikel Bondam: Afsæt penge til ny cykelpulje Bondam: Afsæt penge til ny cykelpulje Næste artikel V: Her er vores prioriteter for transporten V: Her er vores prioriteter for transporten
  • Anmeld

    Poul Kattler

    Er luftfart nu altid så saliggørende?

    Den hastig stigende flytrafik bidrager med en enorm og helt ureguleret klima belastning. En flystrategi på europæisk plan bør sikre at alle fly (også Emiraterne) der flyver til vores lufthavne skal betale mere for brændsler og betale afgifter, så de i højere grad betaler, hvad de sviner.
    Mobilitet er vigtig, men ikke hævet over alle andre hensyn. Og i Europa bør flytrafikken ikke være alene om transport over landegrænserne. Elektriske tog er langt mere klimavenlige, men rammevilkårene gør det helt umuligt for togene at konkurrere.