Debat

S: Nye veje til at forbedre trafiksikkerheden

TRANSPORTDEBATTEN: Vi skal gå nye veje for at forbedre trafiksikkerheden endnu mere. Registrering af skadestuedata i forbindelse med trafiktilskadekomne er én af vejene, skriver socialdemokraternes Jan Johansen.
Foto: Socialdemokraterne
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Johansen
MF for Socialdemokraterne og næstformand i Færdselssikkerhedskommissionen

Én trafikdræbt er én for meget!

Det er derfor glædeligt, at antallet af trafikulykker med dødelig udgang har været faldende over en årrække. Mange initiativer er igangsat og ser ud til at have virket.

Der er dog fortsat mange danskere, der dør eller kommer til skade i trafikken. Vi skal derfor løbende vurdere, hvordan vi kan forbedre trafiksikkerheden yderligere.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Fjerde udgave af Transportdebatten sætter fokus på trafiksikkerhed. Et emne, der igen er blusset op, især på grund af de seneste mange højresvingsulykker. Trafiksikkerhed er dog meget mere end blot dette - de fleste ulykker sker på grund af for høj fart og for meget alkohol i blodet.

Den næste måned vil en række forskellige transportpolitiske aktører komme med deres indspark i debatten om trafiksikkerheden i landet.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Senest har Færdselssikkerhedskommissionen præsenteret en national handlingsplan for 2013-2020, der sætter ambitiøse mål for, hvordan antallet af ulykker kan reduceres yderligere frem mod 2020.

Regeringen har haft fokus på trafiksikkerheden
Regeringen har iværksat en række indsatser, der har en positiv effekt på færdselssikkerheden.

Forbedres skadestuernes registreringer med stedfastsættelse og ulykkesgrad, vil datagrundlaget kunne forbedres væsentligt.

Jan Johansen
MF for Socialdemokraterne

Med trafiksikkerhedspakken sidste år firdoblede vi antallet af fotovogne. Dermed blev ikke kun politiets automatiske fartkontrol styrket, men også trafiksikkerheden!

Vi ved nemlig, at hvis antallet af dræbte og tilskadekomne skal ned, er det nødvendigt at sætte ind over for bilister, der ikke overholder hastighedsgrænserne.

Derudover indeholdt trafiksikkerhedspakken forebyggende kampagner og en særlig indsats mod såkaldte "sorte pletter", der er steder i trafikken, hvor statistikken siger, der er særlig stor risiko for uheld.

Vi har forhøjet bødeniveauet for at overtræde gods- og buskørselsloven. Det bidrager til at øge trafiksikkerheden via en skærpet overholdelse af lovens regler.

Brugerbetalte alkolåse bliver obligatoriske i spritbilisters køretøjer, hvis de skal kunne få kørekort igen efter spritdommen.

Endelig har justitsministeren netop præsenteret en ny strategi mod spiritus- og narkobilisme.

Strategien lægger op til, at politiets adgang til at konfiskere køretøjet øges, og der skabes mulighed for straksfratagelse af kørekortet.

Derudover har der været afsat flere puljemidler til at forbedre trafiksikkerheden generelt.

Der er fortsat nye mål at nå
Som sagt er én trafikdræbt én for meget.

I færdselskommissionen har vi derfor fremlagt en national handlingsplan, hvor vi har sat os nye ambitiøse mål. Frem mod 2020 vil vi halvere antallet af trafikdræbte og tilskadekomne i forhold til antallet i 2010.

Antallet af trafikdræbte skal derfor reduceres til 120 om året og antallet af alvorligt tilskadekomne skal højst være 1.000 årligt i 2020.

Og kampen for bedre trafiksikkerhed er sund fornuft.

Færre dræbte og tilskadekomne betyder, at færre familier skal kæmpe med følgerne af en ulykke. For samfundet betyder det færre udgifter til genoptræning og udbetaling af overførselsindkomster.

Det kan derfor betale sig at investere i trafiksikkerhed.

Forebyggende indsats
Et af forslagene i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan er landsdækkende registrering og systematisk brug af skadestuedata.

Bruges skadestuedata som supplement til politiets indberetninger om personskadeulykker, vil vi sikre et mere dækkende billede af trafikulykker blandt de bløde trafikanter samt af de mindre alvorlige personskader.

Forbedres skadestuernes registreringer med stedfastsættelse og ulykkesgrad vil datagrundlaget kunne forbedres væsentligt.

Jeg ser derfor gerne, at skadestuedata i højere grad kan inddrages i vort videre arbejde med at skabe større trafiksikkerhed.

Når vi har et bedre overblik og flere data over, hvor der er særlig stor risiko for ulykker, har vi også større chance for at sætte ind med forebyggende initiativer de rette steder.

I Odense og Aarhus har man allerede i dag gode erfaringer med at registrere skadestuedata i forbindelse med trafikulykker.

Vi skal derfor se på nye veje til at forbedre trafiksikkerheden, hvoraf skadestueregistreringer kan være en af dem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Johansen

Næstformand, Forsvarsudvalget, præsident, Beredskabsforbundet
servicemedarbejder (Lindø Værftet 1975)









0:000:00