Speditører: Ny transportpolitik står i vejen for vækst og beskæftigelse 

DEBAT: Der er nødt til at være overnatningsmuligheder for chaufførerne på de danske rastepladser, før man begynder at kontrollere lastbiler, skriver Martin Aabak, administrerende direktør i Danske Speditører

Af Martin Aabak
Administrerende direktør, Danske Speditører

Hvorfor er vi stolte over Emma Mærsk, når hun har Kronborg ved styrbord og sejler med en besætning, der først og fremmest består af udenlandsk arbejdskraft?

Og alt sammen under en DIS-ordning, der sikrer særlige økonomiske rammevilkår som for eksempel konkurrencedygtig tonnagebeskatning og skattefritagelse for besætningsmedlemmerne?

Måske er kaptajnen norsk og ingeniøren dansk, men det tydeligste danske aftryk er Dannebrog, der stolt blafrer i bagstavnen. 

Hvorfor forholder det sig præcis modsat, når lastbilchaufføren er rumæner, ungarer eller tysker, og der skal indføres parkeringsrestriktioner på danske rastepladser?

Eller når der på anden måde sættes begrænsninger op for anvendelse af den udenlandske kapacitet, selv om vi har så hårdt brug for den til eksempelvis at få udført den vejgodstransport, som er nødvendig for, at forbrugerne kan få varer i butikkerne? 

Hvorfor er det et frit gode at føre abstrakt og virkelighedsfjern politik og lave politiske studehandler, som nu også sætter sine tydelige spor i den danske transportpolitik - uden at forholde sig til, hvad prisen bliver på bundlinjen?

Hvorfor interesserer politikerne og pressen sig ikke for substansen og rent faktisk overvejer konsekvenserne? Altså sætter fokus på, hvor meget vækst og beskæftigelse der vindes eller tabes på at lukke af for den udenlandske arbejdskraft?

Det kniber med beslutningstagernes forhold til virkeligheden ude på rastepladserne. Kan danske og udenlandske vognmænd og deres chauffører finde tilstrækkeligt mange egnede parkeringspladser andetsteds, når politikerne lige om lidt hamrer søm i de parkeringsrestriktioner, der er den logiske følge af, hvad der kom ind i sidste øjeblik i Finansloven for 2018?

Hvis det lykkes for dem at finde egnede parkeringspladser andetsteds, lykkes det så også for dem at finde frem til steder, hvor de kan tilbringe deres lovpligtige lange hvil, når nu det må stå klart for enhver, at dansk politi snart begynder at håndhæve det allerede eksisterende forbud?

Rastepladserne er ikke klar til nye regler
Listen over nødvendige relevante spørgsmål til de toneangivende danske transportpolitikere er deprimerende lang i betragtning af, at det er et faktum, at der i dag hverken er passende overnatningsmuligheder i nærheden af de danske rastepladser eller realistisk håb om, at der er vilje til at foretage de nødvendige investeringer.

Som det ser ud nu i februar 2018, bliver de danske rastepladser ikke udbygget – og de chauffører, der nu skal tilbringe det lange hvil uden for lastbilen, må i stort omfang spejde forgæves efter et alternativt opholdssted.

Faktum er også, at vi har brug for den udenlandske kapacitet, og at vi har et kæmpe problem med at rekruttere og fastholde danske chauffører.

Faktisk er den danske chaufførmangel ved at blive så stor, at alle og enhver må kunne indse, at det vil få alvorlige konsekvenser, hvis det for alvor lykkes at gøre livet surt for udenlandske vognmænds transportarbejde i Danmark.

Faktum er også, at det er den danske transportkøber og i sidste ende forbrugeren, der kommer til at betale dyrt for udelukkelsen af den udenlandske transportkapacitet. 

Lykkes det at bygge hegn om Danmark og dermed holde den udenlandske kapacitet 100 procent ude, må spørgsmålet blive, hvor dyrt det i den sidste ende vil være at redde nogle få danske chaufførarbejdspladser.

Der bliver formentlig sådan, at 3F - og ikke mindst Dansk Metal og HK - samlet set kommer til at tabe mange flere arbejdspladser i forsøget på at redde et par enkelte danske chaufførarbejdspladser, hvor der i øvrigt ikke står nogen på spring for at overtage jobbet – nu eller i fremtiden.

Den realistiske løsning er i øvrigt selvkørende lastbiler, som allerede er ”lige om hjørnet”. 

Der bør være samme vilkår i hele transportbranchen
Hvorfor er det ok, at et udenlandsk besætningsmedlem på et stort oceangående skib kan være væk i otte måneder om året i en lille kahyt?

Hvorfor er det ok, at folk, der er beskæftiget på en olieboreplatform, kan være væk i flere uger?  Men når det kommer til betjening af de danske forbrugere med gods, som skal transporteres fra udlandet, så er udenlandsk arbejdskraft et skældsord. 

Nu forholder virkeligheden sig således, at vi i Danmark har valgt at få en del af vores varer produceret i udlandet.

Produktionen er simpelthen flyttet ud af Danmark for at være konkurrencedygtig i den globaliserede verden, som vi er en del af. De varer skal transporteres tilbage, og her bliver forbrugeren betjent af det internationale transportmarked.

Når en polsk producent har produceret et forbrugsgode, som den danske forbruger efterspørger, ja, så er det vel naturligt, at det også kan bringe polsk arbejdskraft og en polsk vognmand i spil. 

Vi kan glæde os over, at vi i Danmark faktisk har så mange dygtige speditører og vognmænd, der formår at organisere og udføre de transporter, der kun kan lade sig gøre med anvendelse af den udenlandske arbejdskraft. 

Det er reelt den bedste vej til at skabe vækst og beskæftigelse i Danmark.

Det må de danske transportpolitikere erkende og handle efter – i stedet for at møde os med en så massiv manglende forståelse for virkeligheden, der vil føre til en svækkelse af produktiviteten og konkurrenceevnen.

Lad ikke den danske transportpolitik være årsag til, at det danske opsving mister flyvehøjden. Det kan ende med et ordentligt brag!

Forrige artikel Vognmænd til Ole Birk: Dine absurde argumenter redder ikke PostNord Vognmænd til Ole Birk: Dine absurde argumenter redder ikke PostNord Næste artikel Brintbranchen: Den grønne el skal både bruges direkte og forædles Brintbranchen: Den grønne el skal både bruges direkte og forædles
  • Anmeld

    Preben von Skjoeth · Politisk rådgiver Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL

    MARTIN AABAKS OG SPEDITØRERNE MANIPULATION

    Det lyder altsamnen så trist, når Martin Aabak fra Danske Speditører synger endnu en klagesang. Men hvad den næsten konstant manipulerende Martin Aabak glemmer at fortælle de sagesløse læsere, er at det slet ikke er de mange chaufførers ve og vel, men derimod kroner og ører, det drejer sig om. Så skift dog melodi og kald tingene ved rette navn i stedet for at manipulere med kendsgerningerne.

    Når danske vognmænd med dansk registrerede lastbiler og chauffører, lønnet efter danske overenskomster, kan klare tingene, burde danske speditører også kunne det. Men parkerings-begrænsninger vil ramme de hundredvis af ofte meget forhutlede udlændinge, som for slaveløn kører for danske speditører. Det er det, vi andre kalder for social dumping. Præcis som med fuskerierne med de såkaldte postkasseselskaber.

    Indførelse af parkerings-restriktioner er uundgåelige, og det betyder naturligvis ekstra udgifter til de speditører og storvognmænd, som hidtil har anvendt billig udenlandsk arbejdskraft. Må jeg gøre Martin Aabak opmærksom på, at rastepladserne er anlagt til parkerings- og hvilepauser og lignende - men helt bestemt IKKE til campingpladser for udenlandske vogntog og chauffører, som ofte i ugevis venter på gods at køre med.

    Det ville klæde Danske Speditører og deres medlemmer, hvis man ændrede kurs og sørgede for ordentlige lokaler med gode senge, bad og køkken, og betalte en ordentlig løn. Det er ensbetydende med øgede omkostninger til speditører, som alt for længe, takket være meget passive politikere, uhindret, og i stor stil, har anvendt social dumping og postkasseselskaber til at udkonkurrere hundredvis af seriøse danske vognmænd.

    De vilkår, de forhutlede udlændinge lever under, og det svineri, de laver på masser af rastepladser, er i længden en uholdbar situation. Hvis en dansk virksomhed havde så ringe sanitære forhold, ville virksomheden omgående blive lukket. Derfor er det meget nærliggende at rejse spørgsmålet om, hvor pokker Arbejdstilsynet er henne i denne sag? Tilsynet er jo gjort bekendt med forholdene. Og hvad med alke de politikere, som - når der er TV på - råber op om, at nu skal den sociale dumping altså stoppes? Når kameraerne er slukket, glemmer de - med få undtagelser - den sociale dumping, ulovlig sabotage og andre svindelstreger.

  • Anmeld

    Preben von Skjoeth · Politisk rådgiver Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL

    Sabotage og ikke sabotage

    Sorry...

    Der skulle altså stå ulovlig cabotage og ikke sabotage i slutningen af sidste afsnit.

  • Anmeld

    Bjarne Abel · pensionist

    Svar til Hr. Martin Aabæk

    Kære Martin Aabæk måske skulle du lige tage en snak med dine speditørkollegaer som evt. kunne sørge for at chaufførerne kunne opholde sig på jeres terminaler, og bruge de bade og toiletfaciliteter som i jo alle sammen har.

    Flere af dine kollegaer mener ikke at chaufførerne har noget at gøre på deres terminalerne udenfor normal arbejdstid.

    Rent faktisk behandler de ikke de chauffører som du nærer så stor bekymring for, særligt pænt.

    Det ville klæde speditionsbranchen at sørge for at disse chauffører har nogle fælles opholdsrum med bad, toilet og køkkenfaciliteter.
    Der findes talrige eksempler på at lastbilerne holder rundt omkring og venter på nye ordrer fordi de ikke må opholde sig på jeres terminaler.
    Landet er jo ikke større end at i ville kunne løse disse problemer uden at de behøver at holde på rastepladserne.

    Da i jo helst bruger billige chauffører fra lavindkomstlande har disse ikke mange penge og lever derfor på må og få. De laver medbragt mad i lastbilerne og skaffer sig af med alt deres affald mellem buske og hvor de ellers kan finde plads til det. Ofte bruger de også de samme steder som toilet.
    Det bør være en del af jeres ansvar at der bliver taget ordentligt hånd om disse mennesker, men i prøver på at flytte ansvaret over på det offentlige.

    Stop nu dit klynkeri og tag ansvar.

  • Anmeld

    Preben hansen · Forhenværende exportchauffør

    Direktører og speditører

    Jeg syntes da godt nok at det er de mest latterlige samligninger og komme med, en sømand har social samvær har fri det meste af tiden, og der har været sømandsskat i mange år, men dengang da vi danske chauffører vil have udlægger penge ligesom andre håndværker var der sku ikke en eneste der ville hjælpe de danske chauffører, jeg gad da godt se den chef eller speditør der skulle sidde ved sit skrivebord i 3 mdr. Og have en skumgummimadrads liggende bagved hvor du ikke får rent sengetøj på i hver måned ej heller rent tøj og henne på hylderne vil der stå noget dåsemad som du kan gå ud i - 10 grader og varme op, og hvis du er heldig kan du ringe hjem engang i måneden, nej det gider i sku ikke for vi skal hjem til familien hver dag og være sociale, ellers kan vi ikke arbejde imorgen men det er ok at vores øst chauffører skal leve under disse kummerlige forhold, for at du i kan komme hjem hver dag i jeres store biler, og spise store saftige bøffer er sku træt af at høre på jeres ævl i har selv skabt den chauffør mangel som er nu

  • Anmeld

    Preben hansen · Forhenværende exportchauffør

    Direktører og speditører

    Jeg syntes da godt nok at det er de mest latterlige samligninger og komme med, en sømand har social samvær har fri det meste af tiden, og der har været sømandsskat i mange år, men dengang da vi danske chauffører vil have udlægger penge ligesom andre håndværker var der sku ikke en eneste der ville hjælpe de danske chauffører, jeg gad da godt se den chef eller speditør der skulle sidde ved sit skrivebord i 3 mdr. Og have en skumgummimadrads liggende bagved hvor du ikke får rent sengetøj på i hver måned ej heller rent tøj og henne på hylderne vil der stå noget dåsemad som du kan gå ud i - 10 grader og varme op, og hvis du er heldig kan du ringe hjem engang i måneden, nej det gider i sku ikke for vi skal hjem til familien hver dag og være sociale, ellers kan vi ikke arbejde imorgen men det er ok at vores øst chauffører skal leve under disse kummerlige forhold, for at du i kan komme hjem hver dag i jeres store biler, og spise store saftige bøffer er sku træt af at høre på jeres ævl i har selv skabt den chauffør mangel som er nu