Debat

Kommunal vejvedligeholdelse er udfordret

DEBATPANEL: Vejvedligeholdelse udgør en kæmpe udfordring for de økonomisk hårdt pressede kommuner, men en god infrastruktur er nødvendig. Sådan lyder det fra H.C. Østerby, borgmester i Holstebro Kommune (S) og medlem af KL's Teknik- og Miljøudvalg, der her rejser spørgsmålet: Hvordan finder vi pengene?
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af H.C. Østerby
Borgmester, Holstebro Kommune (S) og medlem af KL's Teknik- og Miljøudvalg  

De danske veje er nedslidte. I vejsektoren er vi klar over, at vi har et kæmpe efterslæb på især de kommunale veje. Efterslæbet er angivet til at være mellem 6 og 12 mia. kr. Det svarer til 70 mio. kr. i en dansk gennemsnitskommune.

Det er så mange penge, at det ikke ligger lige for at finde dem i de kommunale budgetter. Hvordan kan vi vedligeholde og gerne forbedre vejene inden for en overskuelig årrække? Det er en stor udfordring, for det er jo ikke kun vejområdet, der mangler penge. Så løsningen er næppe at finde besparelser på andre kommunale områder for at kanalisere pengene over til vejområdet.

Vi er afhængige af gode veje
Vi har brug for gode veje. De fleste af os er afhængige af at skulle færdes i trafikken hver dag. Mange pendler i egen bil til arbejde eller til uddannelse. Erhvervslivet har behov for at kunne transportere varer rundt i landet og til udlandet. 90 pct. af den samlede danske godsmængde transporteres med lastbil. Hvert år transporteres ca. 200 mio. tons gods med danske lastbiler. Det svarer til lidt over 100 kg. pr. dansker pr. dag. Godt vedligeholdte veje er med til at sikre denne transport.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Forventningerne til fremtiden er en øget vækst i trafikken. Så også fremover er der behov for gode veje. Nedslidte veje forringer trafiksikkerheden og er årsag til flere trafikuheld. I 2011 undersøgte Havarikommissionen for vejtrafikulykker årsagerne til uheld. Det viste sig, at vejens indretning eller tilstand er medvirkende årsag til mellem hver tredje og fjerde ulykke på landevejene.

Mange kommuner har gennem de seneste år valgt at løse udfordringen ved at udbyde vejvedligeholdelsen på funktionskontrakter eller indgå i et offentligt-privat samarbejde mellem kommune og asfaltentreprenør. I begge tilfælde er der tale om flerårige aftaler - typisk 3-5 år for offentligt-privat samarbejde og op til 15 år for funktionsudbud.

Vælger vi at spare på asfalten, vil efterslæbet blot blive større - og regningen på istandsættelse højere. Det koster to til tre gange så meget at rette op på en stærkt nedslidt vej end at sørge for vedligeholdelse i tide.

H.C. Østerby
Borgmester, Holstebro Kommune (S) og medlem af KL's Teknik- og Miljøudvalg

I Holstebro Kommune har vi på vejområdet og for grønne områder allerede en stor grad af udlicitering. Hele driften har været udliciteret gennem flere år. Vi har overvejet mulighederne for at indgå i en af nævnte kontraktformer, men i hvert fald indtil videre holder vi fast i det traditionelle årlige udbud af vejvedligeholdelsen.

En væsentlig kapital
Hvis vi "blot" er bevidste om, at vores veje udgør en væsentlig kapital på lige fod med f.eks. vores bygninger, burde det heller ikke være nødvendigt at indgå disse flerårige kontrakter. Vi skal forstå, at vejene ikke kun er en her-og-nu-udgift. Vælger vi at spare på asfalten, vil efterslæbet blot blive større - og regningen på istandsættelse højere. Det koster to til tre gange så meget at rette op på en stærkt nedslidt vej end at sørge for vedligeholdelse i tide.

Men spørgsmålet er stadigvæk: Hvordan finder vi pengene?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

H.C. Østerby

Borgmester (S), Holstebro Kommune
pædagog (1980), videreuddannelse (Lærerhøjskolen i Aarhus)









0:000:00