Debat

Venstre: Eldrup-kommissionens trængselsafgift svækker erhvervslivet

En mulig trængselsafgift vil ikke mindske kørslen i København. Afgiften vil være en ny skat, der svækker erhvervslivets konkurrenceevne, skriver transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

En trængselsafgift vil blot fungere som en erhvervssvækkende beskatning, skriver transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
En trængselsafgift vil blot fungere som en erhvervssvækkende beskatning, skriver transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Kristian Pihl Lorentzen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kommissionen for grøn omstilling af personbiler – også kendt som Eldrup-kommissionen – har i dens anden delrapport foreslået, at bilister, der kører i miljøzoner på Frederiksberg og i København, skal betale en ny trængselsafgift.

Temadebat

Skal vi have en trængselsafgift i hovedstaden?
Borgmestre, forskere og støttepartier til regeringen kræver en trængselsafgift i hovedstaden, hvilket regeringen har afvist.

Debatten er blusset op, efter at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler – også kendt som Eldrup-kommissionen – foreslog, at bilister, der kører i Københavns og Frederiksbergs miljøzoner, skal betale en afgift.

Det er ikke første gang, at kørselsafgifter i udvalgte områder giver debat. S-R-SF-regeringen måtte i 2012 efter massiv modstand skrinlægge planerne om en betalingsring omkring København.

Men den gamle betalingsring og den nye trængselsafgift tåler ifølge Eldrup-kommissionen ikke sammenligning, fordi det nye forslag adskiller sig gennem "potentielle fordele" i forhold til samfundsøkonomi, trafikale effekter, trængselsgevinster og miljøgevinster.

Altinget giver i en temadebat ordet til forskere, interessenter og politikere, som vil debattere, hvorvidt de vil have en trængselsafgift i hovedstaden, og hvordan de vil sikre, at afgiften bekæmper trængsel uden at forværre mobiliteten.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Daria Rivin, rådgiver indenfor klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling
  • Erik Hjulmand, formand, Cyklistforbundet i København
  • Hans Toft (K), borgmester, Gentofte Kommune 
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Lars Weiss (S), overborgmester, Københavns Kommune
  • Otto Anker Nielsen, medlem af Eldrup-kommissionen og professor og leder ved Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet
  • Peter Lanng Nielsen, formand, DI Hovedstaden 
  • Rasmus Vestergaard Madsen (EL), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Raymond Johansen, borgmester, Oslo Kommune
  • Simon Aggesen (K), borgmester, Frederiksberg Kommune 
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent indenfor transport og mobilitet, Concito
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Der peges på to mulige modeller. En minutmodel, hvor brugere af person- og varebiler betaler en afgift per minut, der køres i miljøzonen.

Og en dagsmodel, hvor brugere af person- og varebiler betaler for eksempel 20 kroner for køre ubegrænset i miljøzonen i en periode på 24 timer.

Der er lagt til grund, at betalingen sker på brugernes egen foranledning via hjemmeside eller app.

Trængselsafgift vil ikke mindske kørslen
Venstre har ingen planer om at indføre den foreslåede trængselsafgift.

Hvis man tager den omfattende og nødvendige erhvervsmæssige kørsel i hovedstaden med varevogne og lastvogne, bliver den jo ikke mindre af, at der kommer en trængselsafgift.

Derfor ville en ny afgift blot være en ny skat, der svækker erhvervslivets konkurrenceevne og gør varerne dyrere.

Hvis man ser på transport med personbiler, så er der i forvejen reelt en voldsom "trængselsafgift" i form af de tårnhøje p-afgifter, der betales i København.

Invester i infrastrukturen
Rigtig mange har et legitimt behov for at køre med bil ind i hovedstaden.

Og for mange er kollektiv transport og cykel ikke et reelt alternativ. Derfor skal vi ikke dænge disse bilister til med nye afgifter.

Og da slet ikke, når vi ser ind i en fremtid, hvor de nuværende fossile biler erstattes med grønne og forureningsfri biler.

Derimod vil Venstre investere offensivt i hovedstadens infrastruktur. Herunder i en ny østlig ringvej/tunnel, der kan aflaste centrum for den betydelige del af den nuværende gennemkørende biltrafik.

Skab sammenhængende kollektiv transport
Desuden vil vi tage initiativ til en langt mere sammenhængende og effektiv kollektiv transport på tværs af de enkelte kollektive transportformer.

Derudover skal der investeres i effektive og attraktive BRT-løsninger (Bus Rapid Transport), ligesom flaskehalsene på motorvejsringene omkring København skal løses.

Der er også brug for massive investeringer i cykelinfrastrukturen, så vi kan udnytte det store potentiale for øget cykelpendling.

Vil ikke bruge stokkemetoden
Endelig skal der investeres målrettet i park og rejs anlæg, så der er god plads til at parkere biler og cykler med stationer og kollektive trafikknudepunkter.

Konklusion: Venstre ønsker ikke at bruge stokkemetoden i form af ny trængselsafgift. Vi vil i stedet bruge gulerodsmetoden, der handler om at sikre den fornødne kapacitet, at sikre en mere attraktiv og sammenhængende kollektiv transport samt at forbedre cyklismen.

Hvor der er vilje, er der vej.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00