Marie Bjerre
 svarer 
Morten Bødskov

Marie Bjerre (V) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, hvordan mindreprovenuet finansieres

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 74, Spørgsmål 1
Vil ministeren redegøre for, hvordan mindreprovenuet finansieres?

Svar fra tirsdag den 10. december 2019
Med lovforslaget foreslås det, at særordningen for erhvervsmæssig opladning af elbiler mv. til den lave elafgift på 0,4 øre pr. kWh forlænges med to år til og med 2021. Forlængelsen skal ses i sammenhæng med, at kommissionen for grøn omstilling af personbiler forventes at komme med anbefalinger til indretningen af bilbeskatningen på længere sigt.

For en elbil, som kører 13.000 km årligt, svarende til den gennemsnitlige årskørsel for en benzinbil, vil forslaget medføre, at den årlig afgiftsbetaling forbliver på ca. 12-13 kr. (inkl. moms). Det svarer til en afgiftslempelse i 2020 på ca. 2.750 kr. (inkl. moms) ift. den fulde elafgift. Til sammenligning betaler en gennemsnitlig nyregistreret benzinbil ved en gennemsnitlig årskørsel godt 5.750 kr. i benzinafgift (inkl. moms).

Forslaget vil således mindske totalomkostningerne ved at eje en elbil og dermed fremme elbiler.

Forslaget skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 30 mio.

kr. i 2020 stigende til 50 mio. kr. i 2021 som følge af en forventet større udbredelse af elbiler mv. Det indgår som et element i aftale om finansloven for 2020, som er fuldt finansieret.









0:000:00