Carl Valentin
 svarer 
Morten Bødskov

Carl Valentin (SF) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om det er muligt at ændre elpatronordningen

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 74, Spørgsmål 4
Vil ministeren oplyse, om det er muligt at ændre elpatronordningen, så der ikke kan gives afgiftsnedsættelse, såfremt der bruges fossilt brændstof til at fremstille varme, eventuelt således at der kun gives afgiftsnedsættelse, hvis der bruges el fra nettet? Såfremt det er muligt, bedes ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag herom.

Svar fra onsdag den 11. december 2019
De dele lovforslaget, der vedrører elpatronordningen har alene lovteknisk karakter, og forslaget har således ingen materiel betydning for den gældende elpatronordning.

Det foreslås nærmere bestemt at ophæve en ændring af elpatronordningen vedrørende rene fjernvarmeværker, som blev vedtaget ved lov nr. 722 af 25. juni 2010, men som aldrig er trådt kraft, som følge af en dialog mellem Skatteministeriet og Europa-Kommissionen om ordningens forenelighed EU-retten i 2010 og 2011.

Derudover foreslås det at ophæve en række bilag i elafgiftsloven, gasafgiftsloven, kulafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven. Disse bilag vedrører afgiftssatser for elaptronordningen for perioden 2010-2014, og er derfor forældede. Endelig foreslås enkelte andre lovtekniske ændringer af elpatronordningen i elafgiftsloven, gasafgiftsloven, kulafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven.

En ændring af elpatronordningen, som indebærer, at der ikke kan gives afgiftsnedsættelse, såfremt der bruges fossilt brændstof til fremstilling af fjernvarme eller således, at der kun gives afgiftsnedsættelse, hvis der bruges el fra nettet, vil udgøre en materiel ændring af elpatronordningen, som indskrænker ordningens anvendelsesområde betydeligt, og som afviger væsentligt fra formålet med det fremsatte lovforslag. Et sådan ændringsforslag kan desuden have økonomiske konsekvenser for staten og for erhvervslivet, som afviger markant fra det fremsatte lovforslag. Endelig er den gældende elpatronordning godkendt af Europa-Kommissionen i henhold til statsstøttereglerne. En materiel ændring af ordningen vil derfor som udgangspunkt kræve en fornyet vurdering og godkendelse af ordningens forenelighed med det indre marked af Europa-Kommissionen, jf. EUF-traktatens artikel 108, stk. 3, før ændringen vil kunne træde i kraft.

Under disse omstændigheder vurderes det, at et ændringsforslag som det foreslåede formentlig ikke vil opfylde det såkaldte identitetskrav, dvs. kravet om, at et ændringsforslag til et stillet lovforslag ikke må have en sådan karakter, at en eventuel vedtagelse af forslaget vil stride mod kravet om, at lovforslaget skal gennemgå tre behandlinger i Folketinget, jf. grundlovens § 41, stk. 2.

På den baggrund finder jeg ikke anledning til selv at stille et ændringsforslag som det foreslåede, og jeg finder det heller ikke hensigtsmæssigt at yde teknisk bistand til et sådan forslag.









0:000:00