Jacob Jensen
 svarer 
Trine Bramsen

Jacob Jensen (V) spørger transportministeren, Trine Bramsen, om, hvilke konsekvenser det vil have for færgeruterne nord og syd for Storebæltsbroen, hvis kørslen over Storebæltsbroen gøres gratis

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 189, Spørgsmål 2
Vil ministeren vurdere, hvilke konsekvenser det vil have for færgeruterne nord og syd for Storebæltsbroen (mellem Sjællands Odde/Århus og Spodsbjerg/Tårs), hvis kørslen over Storebæltsbroen gøres gratis? Og hvad vurderer ministeren, der skal til for at opretholde disse færgeruter, hvis broen gøres gratis?

Svar fra fredag den 8. april 2022
Vil ministeren vurdere, hvilke konsekvenser det vil have for færgeruterne nord og syd for Storebæltsbroen (mellem Sjællands Odde/Århus og Spodsbjerg/Tårs), hvis kørslen over Storebæltsbroen gøres gratis? Og hvad vurderer ministeren, der skal til for at opretholde disse færgeruter, hvis broen gøres gratis?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser følgende:

”Uanset reaktionen fra Langelandslinjen og Molslinjen er det forventningen, at det bliver nødvendigt med driftstilskud til ruterne både nord og syd for Storebæltsforbindelsen. Således besejler Langelandslinjen allerede i dag ruten Spodsbjerg-Tårs med et årligt driftstilskud fra A/S Storebælt på knap 35 mio. kr. i henhold til lov om færgefart.

Med en meget simpel antagelse om, at både Langelandslinjen og Molslinjen reducerer deres priser med samme beløb som Storebæltsforbindelsen, vil de to selskaber tilsammen tabe indtægter på knap 300 mio. kr. baseret på trafikniveauet i 2019, som er seneste år med normal trafik. Med denne antagelse medregnes ikke adfærdseffekter. Da de samlede rejseomkostninger for en trafikant reduceres med samme beløb uanset valg mellem bro og færgeoverfarter, antages det, at der ikke er nogen nævneværdig overflytning fra færger til bro. Samtidig antages det, at prisnedsættelsen ikke vil medføre nævneværdig trafikvækst, da den seneste takstnedsættelse på Storebælt i 2018 ikke gav ekstra trafik.

Side Hvis betalingen på Storebæltsforbindelsen fjernes, vil der være tale om en noget større prisændring end i 2018. Der kan derfor forekomme adfærdsændringer både i form af overflytning fra færger til bro og i form af trafikvækst på færgerne. Derfor tillægges det opgjorte beløb et usikkerhedsinterval, så driftstilskuddet opgøres til mellem 250 og 350 mio. kr. årligt i 2022-priser ud over det nuværende driftstilskud.”
0:000:00