svarer 
Trine Bramsen

Transportudvalget spørger transportministeren, Trine Bramsen, om kommentar til henvendelse af 23/3-22 fra Slagelse Kommune vedrørende broafgiften på Storebæltsbroen

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 189, Spørgsmål 3
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23/3-22 fra Slagelse Kommune vedrørende broafgiften på Storebæltsbroen, jf. B 189 - bilag 1?

Svar fra torsdag den 7. april 2022
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23/3-22 fra Slagelse Kommune vedrørende broafgiften på Storebæltsbroen, jf. B 189 bilag 1?

Svar:

Det fremgår af A/S Storebælts årsrapport for 2021, at selskabet forventer at være gældfrit i 2034. Dette afspejler de politisk aftalte udbytteforpligtelser frem til 2030.

For så vidt angår bilpendlerne på Storebæltsforbindelsen, oplyser Sund & Bælt Holding A/S følgende:

”Som pendler på Storebæltsforbindelsen er der mulighed for at indgå en pendleraftale til 2.550 kr. inkl. moms for 30 dage. Pr. 1. april 2022 benytter 1.699 kunder sig heraf. Ved 20 arbejdsdage p måned svarer prisen til knap 64 kr. pr. tur. Som pendler er man berettiget til et kørselsfradrag på 110 kr. pr. tur over Storebælt (2022priser). Afhængig af kommune svarer det til en reel besparelse på ca. 33 kr., da der er tale om et ligningsmæssigt fradrag. Dermed er den reelle pris for en pendlertur over Storebælt 30-31 kr. Pendlerkunderne på Storebælt har ikke altid 20 arbejdsdage pr. måned.

Den faktiske gennemsnitpris har de seneste tre år været 70-73 kr.

(uden og med effekt af covid-19). Dermed er gennemsnitsprisen efter kørselsfradrag 37-40 kr. pr. tur.”
0:000:00