Debat

Reform af folkeskolen kræver systematisk efteruddannelse af lærerne

DEBAT: Det nytter ikke, at børnene skal være flere timer i skole, hvis de ikke bliver undervist af fagligt kompetente undervisere, mener Erik Knudsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium. Derfor hilser professionshøjskolerne det velkomment, at der nu sættes fokus på en systematisk efteruddannelse af lærerne.
Samspillet mellem grunduddannelse og videreuddannelse kan bidrage til løbende at udvikle både rammer og indhold for undervisningen, mener Erik Knudsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium.
Samspillet mellem grunduddannelse og videreuddannelse kan bidrage til løbende at udvikle både rammer og indhold for undervisningen, mener Erik Knudsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium. Foto: ucl.dk
Susie Lund

Bachelorstuderende i Medievidenskab ved Aarhus Universitet. Researcher hos Altinget.dk med ansvar for nyhedsportalerne Forskning & Innovation og Bolig.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Med regeringens udspil er lagt op til, at der kan skabes en rigtig fin sammenhæng mellem revisionen af læreruddannelsen og den løbende udvikling af lærernes kompetencer. Fra professionshøjskolernes side ser vi gode muligheder for at samspillet mellem grunduddannelse og videreuddannelse kan bidrage til løbende at udvikle både rammer og indhold for undervisningen.

Erik Knudsen
Formand, Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Af Erik Knudsen
Formand, Professionshøjskolernes Rektorkollegium

De seneste dages udmeldinger om regeringens reform af folkeskolen har peget på, at flere timer til eleverne i form af en helhedsskole ikke gør det alene. Det handler i lige så høj grad om lærernes kompetencer.

Det nytter ikke, at børnene skal være flere timer i skole, hvis de ikke bliver undervist af fagligt kompetente undervisere. Det har en klar positiv indvirkning på elevernes faglige resultater, hvis de undervises af en linjefagsuddannet lærer. Lærernes kvalifikationer har beviseligt stor betydning både for resultater og trivsel i skolen.

Derfor hilser professionshøjskolerne det velkomment, at der nu sættes fokus på en systematisk efteruddannelse af lærerne. Det skal over en årrække sikre, at lærerne underviser i fag, som de har undervisningskompetence i, og at lærerne løbende bliver kompetenceudviklet, så de er opdateret inden for deres undervisningsfag. 

Samspil mellem grunduddannelse og videreuddannelse 
Det hænger fint sammen med den reform af læreruddannelsen, som blev vedtaget før sommerferien, og som professionshøjskolerne netop er i fuld gang med at implementere. Med regeringens udspil er der lagt op til, at der kan skabes en rigtig fin sammenhæng mellem revisionen af læreruddannelsen og den løbende udvikling af lærernes kompetencer. Fra professionshøjskolernes side ser vi gode muligheder for, at samspillet mellem grunduddannelse og videreuddannelse kan bidrage til løbende at udvikle både rammer og indhold for undervisningen.

En målrettet og fleksibel videreuddannelsesindsats vil styrke behovet for at udvikle og styrke det i forvejen gode samarbejde, der er mellem kommuner og professionshøjskoler. Dette samarbejde har netop resulteret i, at der er sendt et fælles brev fra professionshøjskolerne og KL til alle landets kommuner med invitation til tættere samarbejde om læreruddannelsen. I brevet peges der netop på, at det skal ses i sammenhæng med den løbende videreuddannelse af lærerne.

Vidensdeling om folkeskolen
Endelig ligger der en meget stor udfordring for professionshøjskolerne i at sikre, at ny viden om det, der virker i skolen, kommer hurtigt ud på landets lærerværelser, så det kan blive taget i anvendelse. Det gælder både i forhold til det faglige, til nye læringsformer og til it i undervisningen. Det er vi opmærksomme på, men ser frem til at løfte opgaven - selvfølgelig i fællesskab med kommunerne og øvrige vidensinstitutioner.

Med de betydelige midler, der er afsat til videreuddannelse, er der skabt et godt udgangspunkt for at styrke rammerne for det faglige løft af folkeskolen, som der lægges op til.

Professionshøjskolerne ser frem til at yde vores bidrag hertil.
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Knudsen

Rektor, University College Lillebælt, Formand, Astra
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1983)

0:000:00