Lars Løkke vil måle folkeskolen for snævert

FOLKESKOLEN: Ekspert, aktører og Socialdemokraterne kritiserer Lars Løkke Rasmussen (V) for at ville måle fremtidens folkeskole alt for snævert.
Lars Løkke Rasmussen vil stræbe efter at gøre danske elever til de bedste i PISA-undersøgelserne. Alt for snævert, mener flere.
Lars Løkke Rasmussen vil stræbe efter at gøre danske elever til de bedste i PISA-undersøgelserne. Alt for snævert, mener flere.Foto: Rasmus Nielsen/Altinget.dk
Anders Heissel

For mig er det ikke vigtigt, at vi ligger i top i PISA-undersøgelserne, fordi så er vi gode til det, som alle andre er gode til. Vi skal være gode til noget specialt i Danmark, ellers kan vi ikke klare os.

Anders Balle
Formand for Skolelederforeningen
Fakta

Sådan ligger Danmark placeret i PISA:

I den seneste PISA-undersøgelse fra 2006 ligger Danmark placeret på følgende måde (ud af 57 lande):

Matematik: nr. 15
Læsning: nr. 19
Naturfag: nr. 24

I forhold til PISA i 2003 gik Danmark frem i naturfag, men lå på cirka det samme i forhold til læsning og matematik.

Resultaterne af den næste PISA-undersøgelse bliver offentliggjort den 8. december 2010.


Kilde: DPU
Fakta

Sådan ser Lars Løkke Rasmussens mål med folkeskolen ud:

I 2020 skal danske skolebørn være i top 5 internationalt - både for så vidt angår læsning, matematik og naturfag målt ved de regelmæssige, sammenlignelige PISA-undersøgelser blandt 15-årige elever i OECD-landene, og for så vidt angår engelsk målt i forhold til ikke-engelsktalende EU/EØS-lande.


Kilde: Venstre

Danske elever i folkeskolen skal være blandt de allerbedste i PISA-undersøgelserne, meldte statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) ud i weekenden på partiets landsmøde. Men hvis folkeskolen skal spytte elever ud, der i fremtiden skal trække Danmarks hjul, nytter det ikke at satse ensidigt på PISA-resultater.

Det siger blandt andre professor og leder af center for grundskoleforskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Niels Egelund.

"PISA er et ret magert og snævert udtryk for kvalitet i folkeskolen. Folkeskolens formålsparagraf rummer meget andet, end at eleverne skal blive dygtige til at løse netop de opgaver. Evner til kreativitet, innovation og til at begå sig socialt er mindst lige så vigtige," siger Niels Egelund.

Vi skal ikke kunne det samme som de andre
Formanden for Skolelederne, Anders Balle, mener også, at statsministerens fokus er for snævert.

"PISA er kommet for at blive, men for mig er det ikke vigtigt, at vi ligger i top i PISA-undersøgelserne, fordi så er vi gode til det, som alle andre er gode til. Vi skal være gode til noget specielt i Danmark, ellers kan vi ikke klare os, og det vil sige, at vi skal blive bedre til det kreative og det selvstændige. Hvis det kun handler om PISA-resultaterne, vil det dreje i en forkert retning og være et alt for snævert fokus," siger Anders Balle og kræver helt andre "boller på suppen", hvis målet skal nås.

"Der skal et helt andet fokus på de svagtstillede elever og deres familier, og desuden skal eleverne simpelthen gå i skole i flere timer. Der er efterhånden så mange skoler, der er nede på minimumstimetallet. Det er pinligt, når vi har så høje mål. Vi skal op på maksimumtimetallet, for det er der, det virkelig batter. Jeg ved godt, at det koster penge, men det er der ikke noget at gøre ved," siger Anders Balle, der også ser et stort uudnyttet potientiale i et heldagsskolen og dermed et tættere samarbejde mellem SFO og skole.

Målbare færdigheder skygger
Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen vil råde statsministeren til at få bredt viften ud for, hvad der er vigtigt i folkeskolen.

"Hvis han meget ensidigt vil måle skolen på nogle bestemte PISA-kategorier, så bliver det frygteligt indsnævret. Vi skal have fokus på, hvordan eleverne kan bruges deres kundskaber, men nu bliver det i stedet fokus på nogle enkelte fag. Jeg mener ikke, at målet er urealistisk at nå for Lars Løkke Rasmussen. Jeg håber bare ikke, at det bliver vores endelige mål, for de målbare færdigheder vil skygge for alle de andre færdigheder," siger Anders Bondo Christensen og peger straks på yndlingseksemplet Finland.

"I Finland findes ikke nationale test, men i stedet en stor tillid til, at lærerne og ledelsen tager ansvar. Og jeg vil gerne være med til at kunne måle kvalitet i folkeskolen på en anden måde," siger han.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00