Kommentar af 
Marie Holt Hermansen

Skoleelevernes formand takker af: Jeg har lært, at politikerne ikke ved ret meget om folkeskolen

Da jeg blev formand for Danske Skoleelever, var jeg nervøs for at skulle debattere skolepolitik med politikerne. Men nu, hvor jeg træder af, kan jeg konstatere, at det ikke var nødvendigt. Jeg har nemligt lært, at politikerne slet ikke ved ret meget om vores folkeskole, skriver Marie Holt Hermansen.

Jeg oplever stadig, at der er et ret stort skel mellem de forestillinger, man gør sig på Christiansborg, og den virkelighed, der reelt er på skolerne, skriver Marie Holt Hermansen.
Jeg oplever stadig, at der er et ret stort skel mellem de forestillinger, man gør sig på Christiansborg, og den virkelighed, der reelt er på skolerne, skriver Marie Holt Hermansen.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Marie Holt Hermansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For et år siden gik jeg ud fra mit klasselokale på min folkeskole i Odense, efter at jeg havde afsluttet min sidste eksamen i mundtlig dansk.

Jeg tog direkte videre mod Bornholm for at deltage på årets folkemøde som tiltrædende formand for Danske Skoleelever. Det var med kriller i maven og kæmpe ærefrygt. Pludselig stod jeg overfor folketingspolitikere og ministre og skulle debattere skolepolitik.

Nu er min periode som formand snart ovre, og set i bakspejlet var det slet ikke det, jeg skulle være nervøs for. Når jeg tager afsted på dette års folkemøde, kan jeg nemlig med ro i stemmen sige, at folketingspolitikerne slet ikke ved særlig meget om folkeskolens praksis.

Det lyder umiddelbart en smule hårdt. Men sandheden er bare, at det kun er enkelte ordførere, der reelt set har erfaring fra praksis med vores skole, og det skaber et vakuum mellem politiske ambitioner og reel forståelse for området.

Elevpanelet

På Altinget Uddannelse mener vi, at det er vigtigt, at elevernes stemmer bliver inddraget mere i uddannelsesdebatten.

Derfor har vi inviteret alle elevorganisationers forpersoner med i et nyt elevpanel, der hver uge giver debatbolden et los og deler meninger om og erfaringer med de politiske spørgsmål og beslutninger, der hverdag påvirker elever i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.

Panelet består af:

  • Marie Holt Hermansen, formand for Danske Skoleelever
  • Oliver Gabrielsen, formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
  • Julie Kølskov Madsen, formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation
  • Madeleine Steenberg Williams, forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

     

Vakuummet kræver nysgerrighed og forståelse for skolens parter – noget vi er blevet bedre til de seneste år. Men derfor kan det stadig være svært at finde lytterørene frem, hvis den populære politik ikke nødvendigvis er den, der virker.

Mens dialogen mellem os, der sidder ude i klasselokalerne, og Folketingets politikere er blevet større, oplever jeg stadig, at der er et ret stort skel mellem de forestillinger, man gør sig på Christiansborg, og den virkelighed, der reelt er på skolerne.

For selvom man som politiker kan gøre sig mange store og gode tanker om alle de ting, vores skole skal kunne gøre og være, så kan man ikke bagatellisere hverdagens kompleksiteter.

Økonomi, ressourcer, særlige behov og en stram, fastsat ramme for vores skole gør det i forvejen svært at lykkedes og skabe gode rammer. Det betyder ikke, at der ikke er dygtige voksne og engagerede elever ude på skolerne. Men det betyder, at tingene ikke altid er så lige til, som det nogle gange kommer til at virke.

Jeg tror, at der er et langt stykke vej fra den gode samtale, til den mere dybdegående accept af, at når vi som elever, lærere, pædagoger, forældre eller skoleledere siger “det ruller ikke”, så er det ikke en holdning, men en oplysning.

Læs også

Der er nogle vilde paradokser rundt omkring vores skole lige nu. Man ønsker mere frihed, og alle kan godt blive enige om, at alt det unødvendige bureaukrati ikke har nogen form for berettigelse.

Samtidig står vi i en situation, hvor rekordmange skoler ikke lykkedes med at inkludere alle elever, lære os elever grundlæggende dansk og matematik og skabe gode fællesskaber. Udfordringer, der umiddelbart kalder på statslig regulering.

Det er her, den helt essentielle balance kommer ind i billedet. For hvordan sikrer man, at alle skoler arbejder praksisfagligt, skaber inklusion og stærke fællesskaber samtidig med, at man gerne vil give mere frihed?

I Danske Skoleelever har vi været store tilhængere af en stærk ramme, som sikrer, at vi som elever er sikret en nogenlunde ens skole på tværs af landet.

Alligevel mærker vi også det dybt ulogiske i eksempelvis det forslag, SF udkom med i sidste uge, hvor de ønsker mobilerne helt ud af folkeskolen. De vil lave statslig regulering, selvom de for mindre end et år siden trådte ud af folkeskoleforligskredsen med et argument om netop for meget statslig regulering.

Sammenhængen i politikken er simpelthen udfordret, og jeg tror ikke, at SF bliver de første til at løbe ind i den slags selvmodsigelser.

En af de ting, der har overrasket mig mest i de politiske samtaler, er alle de ting, vi ikke snakker om.

Det bliver spændende at se, om partipolitiske visioner uden sammenhæng med praksis ender med at vinde

Marie Holt Hermansen

Diskrimination, bæredygtighed, seksualitet og undervisning heri er alle sammen emner, der i høj grad træder i baggrunden. En gang imellem tager jeg mig selv i at tænke, at mange af de elever, jeg møder ude på landets skoler, ville synes, at de aktuelle skolepolitiske diskussioner er kedelige og out of touch.

Det er ikke nødvendigvis sandheden, men jeg tror stadig, der er et stort stykke kommunikationsarbejde, før den enkelte elev kan få øje på de voksnes interesse i at hjælpe dem med de problemstillinger, der fylder i deres hverdag. Alligevel er den skolepolitiske verden et af de hyggeligste fællesskaber, jeg længe har været en del af.

Sammenlignet med en standardklasse i folkeskolen er konfliktniveauet ikke overvældende, og viljen til at forstå hinanden er stor. Alle brænder for deres faglighed og for at skabe den bedste skole. Det giver os virkelig gode forudsætninger for at finde gode løsninger, der både er erfaringsbaserede, vidensbaserede og realistiske.

Læs også

Men det har også vist sig at være udfordrende at omsætte det til politik, som et flertal af Folketingets partier kan bakke op om. For selvom alle kan blive enige om, at “frihed” eller “praksisfaglighed” er vigtige elementer i en bedre skole, så kan de begreber indeholde tæt på alt mellem himmel og jord.

Når ministeren efter sommer skal til at præsentere konkret politik og igangsætte forhandlinger, bliver det spændende at se, om hyggen kan bære os frem til løsninger med reel gennemslagskraft, eller om partipolitiske visioner uden sammenhæng med praksis ender med at vinde.

Efter dette års folkemøde går der agurketid i den på Christiansborg. Lænestolene bliver slået ud, og fødderne slået op.

Når sommerferien kommer, skal jeg også slippe tøjlerne og overlade formandsposten til en dygtig sjæl, der brænder mindst lige så meget for eleverne, som jeg gør.

Men jeg håber, at politikerne bruger sommeren på at tænke sig rigtig godt om. Og kigger sig selv i øjnene og stiller nogle af de vigtige spørgsmål.

Det gør jeg selv, når jeg bliver i tvivl om vores politik rammer rigtigt. Så tager jeg dialogen med alle eleverne ude på skolerne, og finder frem til realiserbar politik. For mig starter det altid med at spørge: “Hvordan ved jeg egentlig, at det er det her, der skal til?”

Marie Holt Hermansen har været formand for Danske Skoleelever i et år. Fra 1. juli 2023 er Laura Drachmann Poulsen ny formand.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marie Holt Hermansen

Fhv. formand, Danske Skoleelever

0:000:00