Kommentar af 
Lars Qvortrup

Lars Qvortrup: Vi skal droppe fortællingen om, at mistrivslen er værre end tidligere

Børns og unges trivsel er ikke nødvendigvis blevet dårligere, men vores forventninger til trivsel har ændret sig. Derfor trives og mistrives vi anderledes end tidligere, skriver Lars Qvortrup.

Man trives i forhold til sine forventninger om trivsel, og de forventninger har ændret sig radikalt, skriver Lars Qvortrup.
Man trives i forhold til sine forventninger om trivsel, og de forventninger har ændret sig radikalt, skriver Lars Qvortrup.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Lars Qvortrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er en fremherskende opfattelse, at mistrivslen stiger, og at det aldrig har været værre. Ja, mange mener, at op mod halvdelen af alle børn og unge mistrives.

Ofte peger man på tre årsager: De store krav i skolen, det høje tempo i samfundet, samt ”psykologisering”, det vil sige at de, der mistrives, vender problemerne indad.

Det er rigtigt, at der er stort fokus på trivsel og mistrivsel. Det er også sandt, at antallet af henvisninger er steget markant. Men jeg vil gerne udfordre den opfattelse, at mistrivslen aldrig har været værre.

Min påstand er, at det er svært at afgøre, om børn og unge trives ”dårligere” end tidligere. Det, vi kan sige, er, at de trives anderledes.

Børn og unge ser anderledes på deres egen trivsel og mistrivsel, de taler om sig selv på andre måder end tidligere, og de har andre forventninger til livet, end tidligere generationers børn og unge havde.

Min ene pointe er, at trivsel er en forventningskategori. Man trives i forhold til sine forventninger om trivsel

Lars Qvortrup
Professor emeritus, DPU, Aarhus Universitet

Prøv at læse en udtalelse fra en meddelelsesbog fra 1947, som en af mine bekendte fandt i sin afdøde mors gemmer. Udtalelsen er skrevet af læreren til en pige i 4. mellem, det vil sige det, der i dag er 9. klasse. Lad os kalde hende Bente.

“Latin: Det går kun tungt. Gloser og Grammatik er dårligt lært. Det kniber med at fatte det. Meget større Flid og Omhu vil være nødvendige, for at et nogenlunde godt Resultat kan nås.”

Trivedes Bente? Det har ikke været sjovt at traske hjem med den besked. Hvad mon forældrene sagde? I dag ville de måske have henvendt sig til skolen og klaget over læreren. Men dengang er det nok mere sandsynligt, at de har stillet sig på lærerens side og formanet Bente om at tage sig sammen.

I dag siger mange, at trivselsproblemerne skyldes de store præstationskrav. Men der kan ikke være tvivl om, at præstationskravene dengang var voldsomme: Allerede efter 5. klasse havde Bente været til den helt afgørende optagelsesprøve til den såkaldte ”eksamensmellemskole”.

Kun cirka en tredjedel af eleverne bestod. Resten, det vil sige mere end halvdelen, måtte fortsætte i grundskolen og gå ud af skolen efter 7. klasse. Kort sagt: Efter 5. klasse blev børnenes professionelle karriere afgjort.

Efter fire år i mellemskolen kunne Bente enten fortsætte i realklassen eller komme i gymnasiet. Men det forudsatte, at hun bestod mellemskole-eksamen. Ifølge folkeskoleloven fra 1937, som stadig gjaldt, skulle eleverne ”opflyttes i Klasserne efter Alder, Fremgang, Modenhed og Anlæg”, så med en meddelelse som den, latinlæreren havde givet, stod oprykningen i fare.

Hvert eneste år stod fremtiden på spil. Det må da siges at have været en skole, der stillede store krav.

Læs også

Men hvad så med den anden faktor, som ofte fremhæves: Det høje tempo i samfundet? Tænker man tilbage til Bentes skolegang i 1940’erne, er det næsten umuligt at sammenligne den med forholdene i dag. Efter to års skolegang blev Danmark besat, og det meste af skolegangen foregik under den tyske besættelse.

I 1947 var der stadig vareknaphed og rationering i Danmark. Godt 200 kilometer syd for grænsen lå Hamburg i ruiner, og nøden var ubeskrivelig. Først i de følgende år tog man hul på den forvandling af samfundet, som førte frem mod velfærdsstaten. Så ”tempo” var der nok ikke i vores forstand, men usikkerheden og forandringerne var kolossale.

Derfor skal vi holde op med at sige, at mistrivslen er blevet værre. I stedet skal vi sætte fokus på, at vi trives og mistrives anderledes end tidligere

Lars Qvortrup
Professor emeritus, DPU, Aarhus Universitet

Så måske er det den tredje faktor, der er relevant: psykologisering.

Da Bente gik i skole, blev der ikke foretaget trivselsundersøgelser, og diagnoser blev der ikke stillet mange af. Ganske vist fandtes der et relativt begrænset antal skolepsykologer, men de var mest beskæftiget med forskellige former for intelligenstest, det vil sige med at sortere eleverne, og på mulig henvisning til specialundervisning.

Avisoverskrifterne handlede ikke om børns og unges mistrivsel, og regeringen havde ikke planer om en trivselskommission. Om Bente oplevede mistrivsel og i givet fald hvordan er svært at sige.

Det var ikke noget, man snakkede om, og da slet ikke på samme måde som vi gør i dag. I øvrigt kom hun på Niels Brock Handelsskole og fik som voksen akademiske sekretærstillinger, indtil ægteskabet førte hende til Bagdad, hvor hun i en periode fungerede som bankdirektør. Så måske har formaningen haft effekt.

Er min pointe, at de gamle dage var bedre, og at vi bare skal smøge ærmerne op? Nej, på ingen måde.

Min ene pointe er, at trivsel er en forventningskategori. Man trives i forhold til sine forventninger om trivsel, og de forventninger har ændret sig radikalt. Når man som det første spørgsmål i den årlige trivselsundersøgelse bliver spurgt: ”Er du glad for din skole?,” så er svaret afhængigt af, hvor store forventninger man har til skolen.

Min anden pointe er, at trivsel ofte beror på selvbeskrivelse. Et andet af spørgsmålene i den årlige trivselsundersøgelse lyder: ”Føler du dig ensom?.” Svaret afhænger naturligvis af, hvilket sprog man har for at udtrykke sine følelser og sin ensomhed.

Derfor skal vi holde op med at sige, at mistrivslen er blevet værre. I stedet skal vi sætte fokus på, at vi trives og mistrives anderledes end tidligere, og at det blandt andet skyldes, at forventningerne til trivsel har ændret sig, og at måden, vi snakker om os selv på, hele tiden er under forandring.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Qvortrup

Professor emeritus, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet
mag.art. i sprog- og medievidenskab (Aarhus Uni. 1974)

0:000:00