Opsamling: Hvad er løsningen i chromebook-sagen?
Hvad er den kort- og langsigtede løsning i brugen af digitalt undervisningsmateriale i skolesystemet? Det har Altinget Digital spurgt centrale aktører i skolesystemet, samt eksperter inden for IT-sikkerhed og databehandling om. Få overblik over alle indlæggene her.
![De digitale løsninger er kommet for at blive i undervisningen. Men chromebook-sagen har stillet spørgsmålstegn ved, hvordan de kan bruges på dataetisk forsvarlig vis. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/262490/101634.jpg)
![Simon Solkær Lassen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5454-simon-solkaer-lassen-2-48.jpg)
Simon Solkær Lassen
RedaktionsassistentHelsingør Kommune kom i august under lup, fordi de har inviteret Google og deres markedsføringsstrategi med ind i undervisningslokalet. Sagen bliver i øjeblikket undersøgt af Datatilsynet, og mange kommuner sidder i samme situation og venter på undersøgelsens udfald.
Spørgsmålet er, hvad den kort- og langsigtede løsning er i brugen af digitalt undervisningsmateriale i skolesystemet, hvis Datatilsynet konkluderer, at kommunerne skal droppe Google-løsninger til undervisningsbrug?
Det har Altinget Digital sat fokus på i en temadebat med debatindlæg fra centrale aktører i skolesystemet, samt eksperter inden for IT-sikkerhed og databehandling.