Debat

Uddannelse til flere unge

DEBAT: Samarbejde mellem regioner og uddannelsesinstitutioner er nødvendigt for at få flere unge til at tage en uddannelse, skriver formanden for Danske Regioners udvalg for regional udvikling, Carl Holst (V).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Carl Holst (V)
Formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling

Når de unge ikke opnår en uddannelse er der tale om et stort samfundsmæssigt spild. Et kompetencetab for den enkelte, for lokalsamfundet, for regionen og for landet som helhed.

Derfor er det indlysende, at der skal bruges mange kræfter på at sikre flere unge en uddannelse. Det er helt nødvendigt for at sikre, at vi har den nødvendige, velkvalificerede arbejdskraft i fremtiden.

Globaliseringsmålsætningerne om uddannelse til 95 pct. af en ungdomsårgang samt at mindst halvdelen af alle unge skal gennemføre en videregående uddannelse er rigtige og nødvendige. Derfor er det stærkt bekymrende, at de unges uddannelsesniveau rent faktisk er stagnerende.

Det går ikke at overlade det offentlige udbud af grundlæggende uddannelser til markedskræfterne alene. Der er behov for klare politisk fastsatte kriterier for udbuddet af uddannelser med henblik på at sikre en stærk geografisk uddannelsesdækning.

Carl Holst (V)
Formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling

Det er faktisk dobbelt ærgerligt, at så mange unge ikke gennemfører en uddannelse. Det medfører dels en risiko for mangel på kvalifikationer for erhvervslivet, dels stigende samfundsøkonomiske udgifter som følge af, at mange uuddannede havner uden for arbejdsstyrken.

Negativ spiral for uddannelser
Så der er al mulig grund til at være på vagt, når nu de unges uddannelsesniveau er stagnerende, og en række uddannelsesinstitutioner oplever en faldende søgning, som medfører en forværret økonomi for uddannelsesinstitutionerne.

Med dårligere økonomi er der risiko for, at de mindre og ikke rentable udbudssteder lukkes. Dette kan så blive starten på en negativ spiral, hvor den reducerede geografiske tilgængelighed medfører lavere søgning og dårligere økonomi for uddannelsesinstitutionerne.

Det er med andre ord til at få øje på udfordringerne, og det er desværre også oplagt, at der ikke eksisterer lette løsninger - så var de nok fundet.

Sikre geografisk uddannelsesdækning
Det går ikke at overlade det offentlige udbud af grundlæggende uddannelser til markedskræfterne alene. Der er behov for klare politisk fastsatte kriterier for udbuddet af uddannelser, med henblik på at sikre en stærk geografisk uddannelsesdækning.

Regionernes opgaver inden for uddannelsesområdet vedrører primært udbuddet af uddannelsesmuligheder. Regionerne kan endvidere yde tilskud til uddannelsesinstitutioner med udgangspunkt i den regionale udviklingsplan.

Regionerne arbejder i forlængelse af deres regionale udviklingsplaner med parametre for en hensigtsmæssig geografisk uddannelsesdækning, så alle unge kan gennemføre en ungdomsuddannelse uden at være tvunget til at flytte hjemmefra.

Behov for regionale kriterier
Der er ikke i dag fastsat nationale eller regionale kriterier for uddannelsesudbuddet, og det er der behov for at udvikle. Jeg har foreslået Undervisningsminister Bertel Haarder, at der igangsættes et arbejde med kriterier for udbud af ungdomsuddannelser, voksen- og efteruddannelse samt videregående uddannelser, så der både sikres fagligt bæredygtige uddannelsesmiljøer og et tilstrækkeligt geografisk udbud

Gennemskuelige kriterier for den regionale uddannelsesdækning kan styrke grundlaget for at opfylde de overordnede uddannelsespolitiske målsætninger

For at understøtte de uddannelsespolitiske målsætninger samt hensynet til udviklingen af de tyndere befolkede områder er der behov for gode økonomiske vilkår for udbuddet af uddannelser i landdistrikterne, herunder behov for stærke samarbejder mellem uddannelsesinstitutioner, så institutionerne i fællesskab kan sikre et godt udbud af uddannelser.

Oplæringsstillinger på sygehuse
Samarbejde er i det hele taget et nøgleord for at sikre uddannelses til flere unge. Der er behov for et stærkt samarbejde på tværs af uddannelsesinstitutioner, virksomheder og myndigheder, hvor virksomhederne kan bidrage med praktikpladser og oplæringsstillinger.

Her har også de offentlige sygehuse en opgave. For selv om en række arbejdsfunktioner bliver stadig mere specialiserede, så er der faktisk med den teknologiske udvikling også nye jobåbninger, hvor uuddannede kan blive tillærte i mere specifikke arbejdsfunktioner. Det er vigtigt at gennemtænke inden for alle jobområder om den stigende specialisering med stadig flere videnmedarbejderne ikke også åbner for flere understøttende funktioner.

I Region Syddanmark har vi nedsat et Regionalt Ungdomsuddannelsesråd, der skal være ekspertpanel for politikerne i uddannelsespolitiske og -strategiske spørgsmål. Rådet skal samtidig være initierende i forhold til at sætte tværgående projekter i gang på ungdomsuddannelsesområdet.

Uddannelsesråd kan tænke på tværs
Rådet består af politikere fra regionen sammen med repræsentanter for de forskellige ungdomsuddannelsesinstitutioner i regionen. Det drejer sig om de almene gymnasier, vuc, handelsskoler- og tekniske skoler, samt social- og sundhedsskoler og landbrugsskoler.

Med dette råd kan vi tværgående sikre uddannelsespolitisk fokus på områder som eksempelvis særlige tilbud til talenterne, udkantproblematikken og behovet for udvikling af nye uddannelsestilbud. En del af formålet er også, at regionens statistiske beredskab kan udnyttes til at skabe et fælles talgrundlag for alle aktører, så der er styr på befolkningsunderlag, søgetal og geografi samt fælles analyser af, hvordan uddannelsesstrømmene er i regionen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carl Holst

Director, Influenter, højskolelærer, bestyrelsesformand, Idrættens Analyseinstitut, Videncenter for Folkeoplysning, Play the Game, Center for Grundtvigforskning, bestyrelsesmedlem i DigiRehab
lærer (Haderslev Statsseminarium 1996)

0:000:00