Jakob Sølvhøj
 svarer 
Merete Riisager

Jakob Sølvhøj (EL) spørger undervisningsministeren, Merete Riisager, om at fjerne muligheden for anvendelse af følsomme personoplysninger ved læk og hacking

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 200, Spørgsmål 1
Uddannelsesforbundet skriver i sit høringssvar, at tiltagene i lovforslaget ikke fjerner muligheden for anvendelse af følsomme personoplysninger ved læk og hacking. Er ministeren enig med Uddannelsesforbundet, og hvordan vil ministeren i givet fald fjerne en sådan mulighed?

Svar fra tirsdag den 2. april 2019
Tiltagene i lovforslaget skal sikre, at elevernes besvarelser af de nationale trivselsmålinger i folkeskolen og på forberedende grunduddannelse, de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne sker ved brug af et centralt trivselsværktøj, som stilles til rådighed af Styrelsen for It og Læring.

Hensigten er at sikre et højt sikkerhedsniveau omkring de indsamlede data, så kommuner, skoler og institutioner ikke har kontakt med eller adgang til elevernes svar på trivselsmålingen, idet svarene overføres direkte til et af Styrelsen for It og Læring kontrolleret it-miljø.

Det statistiske resultat af trivselsmålingen vil indgå i det webbaserede datavarehus på www.uddannelsesstatistik.dk.

Her vil det være muligt for skoler og institutioner at trække data på aggregeret niveau (fx klasseniveau), som kan danne grundlag for den lokale drøftelse og prioritering af relevante opfølgningstiltag til styrkelse af elevernes trivsel. Datavarehuset gengiver ikke de enkelte elevers svar.

Forskere med konkrete analyseprojekter vil kunne ansøge Styrelsen for It og Læring om adgang til data. Eventuel videregivelse af data vil alene kunne ske i videnskabeligt og statistisk øjemed, og kun hvor oplysningerne er nødvendige for udførelsen af modtagerens undersøgelse, jf. herved databeskyttelseslovens § 10, stk. 2, jf. stk. 1. I tilfælde, hvor Sty2. april 2019 Sagsnr.:19/04817 relsen for It og Læring finder grundlag for en sådan videregivelse stilles data til rådighed via forskerkonti i Danmarks Statistik, hvorfra den direkte personidentifikation er fjernet (såkaldt psedonymisering), og hvorfra forskeren ikke må hjemtage datasæt på individniveau. I visse situationer vil en videregivelse kræve en forudgående tilladelse fra Datatilsynet, j databeskyttelsesloven § 10, stk. 3.

Samlet set vurderer jeg, at disse tiltag giver en markant nedsættelse af risikoen for, at elevernes data fra målingerne skulle komme i forkerte hænder.
0:000:00