Debat

Dansk Mode & Textil svarer på kritik: Det er urealistisk at reducere tekstilforbruget markant på kort tid

Modebranchen står over for en massiv grøn omstilling, der er fyldt med dilemmaer. Det efterlader mig derfor med en ærgerlig følelse, når jeg støder på unuanceret kritik, som tilfældet desværre er med Tanja Gotthardsens kritik af modebranchen, skriver Marie Busck.

I Dansk Mode & Textil vil vi gerne udfordres og have kritik, og jeg forstår det gavnlige i at vinkle sine holdninger skarpt i kommunikationsøjemed.
Men jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, om det bidrager til løsninger, når tingene bliver fremstillet sort/hvidt, skriver Marie Busck.
I Dansk Mode & Textil vil vi gerne udfordres og have kritik, og jeg forstår det gavnlige i at vinkle sine holdninger skarpt i kommunikationsøjemed. Men jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, om det bidrager til løsninger, når tingene bliver fremstillet sort/hvidt, skriver Marie Busck.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Marie Busck
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Modeugen er altid en god anledning til kritisk refleksion over branchen og dens indsats i den grønne omstilling. Vanen tro har den netop afviklede udgave også medført kritik.

Siden EU lancerede dens tekstilstrategi i 2022, er der sket et gearskifte i mode- og tekstilbranchens omstillingsproces, og samtidig er branchen blevet genstand for en større politisk opmærksomhed både nationalt og i EU.

I Dansk Mode & Textil bakker vi op om en øget regulering af branchen, såfremt den er EU-harmoniseret, da det sikrer en fokuseret indsats, lige konkurrencevilkår og skaber langt bedre rammer for at drive den nødvendige omstilling.

For det stigende tekstilforbrug og det dertilhørende miljø- og klimaaftryk er en enorm udfordring, som vi som branche er nødt til at forholde os til at og handle ud fra.

Et reduceret forbrug sker over tid

Lige såvel som vi ønsker regulering, ønsker vi også kritisk dialog.

Det er vigtigt, at branchen og dens selvbillede bliver udfordret, for vi står over for en massiv, systemisk omstilling, og det kræver dialog med mange forskellige aktører for at finde løsningerne på de medfølgende udfordringer.

Det er en omstilling fyldt med dilemmaer, og netop derfor er der behov for nuancer i debatten.

Det efterlader mig med en ærgerlig følelse, når jeg støder på unuanceret kritik, som trækker linjerne så skarpt op, at der ikke er plads til perspektiv.

Det er desværre tilfældet i Tanja Gotthardsens debatindlæg i Altinget femte februar, hvor de syntetiske fibre bliver kaldt ud som den store synder. 

Læs også

Tekstiler sætter et massivt aftryk. Det gælder også for produktionen af syntetiske fibre, som ganske rigtigt er steget eksplosivt over de senere år som følge af et stigende globalt tekstilforbrug. Det samme gælder de naturlige fibre, herunder bomuld.

Erstattede vi de syntetiske fibre med naturlige, ville det kræve et enormt areal-, vand- og pesticidforbrug, som på ingen måde er realistisk eller ønskværdigt.

Naturligvis er svaret på problematikken reduktion af forbruget, men det er urealistisk at reducere så markant på så kort tid.

Nuancer vil klæde debatten

Når Tanja Gotthardsen beskriver tekstilindustrien som fossilindustriens "oplagte og velvillige cash cow", er det måske at tage munden for fuld.

Hun henviser til en enkeltstående rapport, der afdækker, at mode- og tekstilbranchen aftager 1,35 procent af den samlede globale olieproduktion.

Copenhagen Fashion Week er, mig bekendt, den eneste modeuge i verden, som stiller krav til sine showbrands og messeudstillere. 

Marie Busck
CSR- og bæredygtighedschef, Dansk Mode & Textil

Med dette underkender vi ikke, at der er store udfordringer med syntetiske fibre blandt andet i form af mikroplastudledning, men det understreger, at der er behov for at inddrage nuancer og dilemmaer, når vi diskuterer branchens omstilling.

Naturligvis skal genanvendt polyester ikke fremstilles af PET-flasker, men at kalde materialekravene fra Copenhagen Fashion Week "potentielt vildledende", fordi de blandt andet nævner genanvendt polyester, er i min optik også at tage munden for fuld.

Copenhagen Fashion Week er, mig bekendt, den eneste modeuge i verden, som stiller krav til sine showbrands og messeudstillere. 

EU sætter en ny standard

Men vi er nødt til at investere i genanvendelse, for i 2025 står vi med 7,5 millioner tons tekstilaffald som følge af den særskilte indsamling af tekstilaffald. Det skal ganske enkelt udnyttes som ressource.

Genanvendelse kan selvfølgelig ikke stå alene. Det skal gå hånd i hånd med reduktion, levetidsforlængelse og meget mere.

Hvis ikke vi har dilemmaerne og nuancerne med i dialogen, finder vi aldrig løsningerne, der kan skabe varige positive forandringer.

Marie Busck
CSR- og bæredygtighedschef, Dansk Mode & Textil

Vi skal kunne begge dele, og det lægger tekstilstrategien fra EU også op til.

Selvom den ikke direkte adresserer overproduktion, gør den det alligevel indirekte ved at stille krav til alle produkternes kvalitet og design, hvilket sandsynligvis vil medføre dyrere produkter, ligesom producenterne får ansvaret for at håndtere affaldet.

I Dansk Mode & Textil vil vi gerne udfordres og have kritik, og jeg forstår det gavnlige i at vinkle sine holdninger skarpt i kommunikationsøjemed.

Men jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, om det bidrager til løsninger, når tingene bliver fremstillet sort/hvidt.

Som branche vil vi gerne have konstruktive bud på, hvordan vi griber omstillingen an, mens vi samtidig fastholder et BNP-bidrag på 87 milliarder kroner, 96.000 arbejdspladser og årlige skattebetalinger på 19 milliarder kroner.

Hvordan reducerer vi forbruget og gør det mere ansvarligt, når danskerne samtidig tager imod gigantiske kinesiske onlineplatforme med åbne arme og hastigt stigende forbrug?

Hvis ikke vi har dilemmaerne og nuancerne med i den dialog, finder vi aldrig løsningerne, der kan skabe varige positive forandringer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tanja Gotthardsen

Rådgiver og foredragsholder, Continual
cand.mag.

Marie Busck

CSR- og bæredygtighedschef, Dansk Mode & Textil
cand.mag. i religionssociologi (Københavns Uni. 2004)

0:000:00